ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماده‌ای ضد سرطان در حلزون‌های دریایی
علمی

دانشمندان ماده‌ای ضد سرطان را در حلزون‌های دریایی یافتند

در عالم طبیعت مواد مختلف زیادی به صورت طبیعی وجود دارد که یا از اهمیت طبی آنها آگاهی نداریم، یا آنها را دست کم می‌گیریم؛ اما آیا می‌دانستید حلزون‌ها، این موجودات کوچک شاید بتوانند نقطه ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۵

در عالم طبیعت مواد مختلف زیادی به صورت طبیعی وجود دارد که یا از اهمیت طبی آنها آگاهی نداریم، یا آنها را دست کم می‌گیریم؛ اما آیا می‌دانستید حلزون‌ها، این موجودات کوچک شاید بتوانند نقطه امیدی برای درمان سرطان باشند؟

دانشمندان متوجه شده‌اند که حلزون‌ها و ماده لزجی که از آنها منتشر می‌شود، فواید متعددی دارد. حلزون‌ها در تهیه داروهای انسولینی و ضددرد تاثیر به سزایی داشته‌اند و به همین علت پژوهشگران از این موجودات غافل نماندند. دانشمندان در جدیدترین پژوهش‌های خود در این راستا پی برده‌اند که ماده‌ای ضد سرطانی در حلزون‌های دریایی موجود در استرالیا وجود دارد که منحصرا از غدد آنها می‌توان استخراج کرد.

دانشمندان استرالیایی در پژوهشی جالب، روی ماده‌ای ضد باکتری تحقیق می‌کرده‌اند که حلزون‌های دریایی برای حفاظت تخم‌هایشان از باکتری‌های دریایی، این دسته از مواد را روی تخم‌ها ترشح می‌کردند. این ماده بنفش رنگ باعث شد تا دانشمندان کنجکاو شوند که این مواد دقیقا چه ساز و کار شیمیایی دارند تا اینکه مشخص شد ماده لزج موجود در بدن حلزون‌ها می‌تواند با سلول‌های سرطانی نیز به راحتی بجنگد.

ماده‌ای ضد سرطان در حلزون‌های دریایی

دانشمندان این ماده لزج را از حلزون‌ها استخراج کرده و سپس با تزریقشان به سلول‌های سرطانی انسان در محیط آزمایشگاهی پی بردند که سلول‌های سرطانی در مواجه با این ماده ضد باکتریایی کشته می‌شوند. اینکه چطور تومورها دچار مرگ می‌شوند، هنوز دقیقا ساز و کار مولکولی‌ در این باره کشف نشده است.

محققین، این ماده استخراجی را فعلا 6-Br نامیدند و امیدوار هستند که در بلندمدت بتوانند برای بهبودی وضعیت بیماران سرطانی از 6-Br بهره‌برداری کنند.

پژوهشگران با تکنیک اسپکترومتری، ماده 6-Br را در طول لوله گوارشی موش‌های سوری دنبال کردند. موش‌ها این ماده را در نهایت به راحتی دفع می‌کنند. بدون اینکه مشکلی در بدنشان ایجاد شده باشد. با این حال تیم پژوهشگران این دغدغه را دارند که شاید این ماده در بلندمدت آثار سمی روی بافت‌های بدن داشته باشد. به همین سبب هنوز تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و باید دید که آیا حلزون‌های دریایی، راه چاره‌ای بر درمان قطعی سرطان به شمار می‌روند یا خیر.

یافته‌های این پژوهش بحث‌برانگیز در ژورنال Scientific Reports به انتشار رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی