ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

novitec-ts-pic12-768x768
خودرو

احتمال تصادف خودروهای برقی بیشتر است یا خودروهای بنزینی؟

برخلاف موتورهای درون سوز، موتورهای برقی بیشترین میزان گشتاور خود را از همان دور آغازین تولید می کنند. این مساله سبب شده تا خودروهای الکتریکی شتابی هم تراز یا حتی بهتر از برخی از مدل ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

برخلاف موتورهای درون سوز، موتورهای برقی بیشترین میزان گشتاور خود را از همان دور آغازین تولید می کنند. این مساله سبب شده تا خودروهای الکتریکی شتابی هم تراز یا حتی بهتر از برخی از مدل های عضلانی و حتی سوپر اسپرت بنزینی داشته باشند. افراد زیادی این ویژگی را یک مزیت برای خودروهای الکتریکی می دانند، اما تحقیق اخیری که توسط یک شرکت بیمه فرانسوی به نام Axa انجام شده، از حقیقتی جالب پرده برداری کرده است.

تحقیق مذکور حکایت از آن دارد احتمال تصادف اتومبیل های الکتریکی قدرتمند در مقایسه با همتایان بنزینی بیشتر است. همچنین طبق یافته های این تحقیق هر چه خودروهای برقی دارای پیشرانه های سر به زیرتر و ضعیف تری باشند، احتمال وقوع سانحه نیز برای آنها کمتر خواهد بود.

بتینا زند (Bettina Zahnd) مدیر بخش تحقیقات و پیشگیری از تصادف شاخه سوئیسی Axa در مصاحبه با رویترز گفته:

در کلاس خودروهای میکرو و کوچک ما تصادف های کمتری را برای اتومبیل های برقی مشاهده کردیم. با وجود این در کلاس مدل های لوکس و شاسی بلند، آمار تصادف خودروهای الکتریکی تا 40 درصد افزایش می یابد.

آتش سوزی تسلا مدل S پس از تصادف در فلوریدا و جان باختن راننده

در تحقیق Axa از داده های مربوط به مشتریان این شرکت استفاده شده است. به گفته خانم زند شتاب بالا یکی از فاکتورهای اصلی دخیل در آمار بالای تصادفات خودروهای برقی قدرتمند است.

حتما می دانید که برخی از مدل های الکتریکی رده بالا دارای شتابی سرسام آور هستند. برای نمونه نسخه P100D از تسلا مدل X و S می توانند در زمانی زیر سه ثانیه سرعت خود را به 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت برسانند. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این مساله در ذات موتورهای برقی و تولید بیشترین میزان گشتاور از همان دور آغازین ریشه دارد.

اما در مقابل موتورهای بنزینی و دیزلی برای تولید بالاترین میزان گشتاور نیاز به اندکی زمان دارند. به عنوان مثال ب ام و M5 Competition را در نظر بگیرید. این سوپر سدان آلمانی از یک موتور 4.4 لیتری V8 توئین توربو با 617 اسب بخار قدرت (در دور 6000) و 750 نیوتن متر گشتاور (بین دور 1800 و 5800) بهره می برد.

با توجه به این ارقام، موتور ب ام و M5 به منظور ارایه بیشترین قدرت و گشتاور باید کمی دور بگیرد. این موضوع M5 را در مقایسه با مدل S برتر یا بدتر نمی کند، اما سبب می شود هنگام فشار زیاد به پدال گاز، این دو اتومبیل رفتارهای متفاوتی داشته باشند.

نکته جالب اینکه نیمی از نظرسنجی شوندگان Axa اعلام کرده اند پس از تعویض خودروی خود با مدلی برقی، مجبور به ایجاد تغییراتی در شیوه رانندگی خود شده اند.  در تحقیق Axa به یک مدلی برقی خاص اشاره نشده، اما سریع ترین اتومبیل های الکتریکی که اکثرا ساخت تسلا هستند، در اروپا به فروش می رسند.

برخلاف سدان ها و شاسی بلندهای برقی، قدرت پیشرانه مدل های کوچک شهری – مثل رنو زوئی – تقریبا با همتایان بنزینی برابر است. با توجه به ابعاد کوچک این مدل ها محدودیت هایی در بکارگیری باتری های حجیم وجود دارد.

این مساله سبب می شود در صورت رانندگی با سرعت زیاد، باتری چنین مدل هایی زودتر خالی گردد. همچنین از آنجایی که این خودروها عنوان اقتصادی را با خود یدک می کشند، خریدارانشان به دنبال تجربه هیجان یا لذت بالای رانندگی نیستند؛ در نتیجه احتمال وقوع تصادف نیز کاهش می یابد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی