ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رییس پلیس فتای تهران: میزان جرائم مرتبط با سایت‌های انتشار آگهی کاهش نیافته است

رییس پلیس فتای تهران در حاشیه پنجمین اجلاس سران وب فارسی کشور اعلام کرد که میزان جرائم مربوط به سایت‌های آگهی‌های دست دوم به هیچ وجه کاهش نداشته و اقداماتی که این سایت‌ها در مسائل ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۰

رییس پلیس فتای تهران در حاشیه پنجمین اجلاس سران وب فارسی کشور اعلام کرد که میزان جرائم مربوط به سایت‌های آگهی‌های دست دوم به هیچ وجه کاهش نداشته و اقداماتی که این سایت‌ها در مسائل امنیتی چون احراز هویت و دیگر موارد پیش گرفته‌اند، تاثیری در کاهش جرائم مرتبط با آنها نشده است.

سرهنگ «تورج کاظمی» در سخنرانی خود در مراسم اجلاس سران وب فارسی به تعدادی از استارت آپ‌های ایرانی اشاره کرد که پرونده‌های قضایی متعددی درست کرده‌اند. کاظمی با ذکر این نکته که هیچ‌کس مخالف کار استارت آپ‌ها نیست و پیشرفت تکنولوژی و نیاز جامعه به این کسب‌وکارهای نوپا بر همگان محرز است، تاکید کرد که این استارت آپ‌ها باید بیشتر به مساله امنیت بها دهند.

رییس پلیس فتای پایتخت معتقد است عدم توجه درست به قوانین باعث شده که برخی از استارت ‌آپ‌ها بیشتر مضرت آفرین باشند تا سودی به جامعه برسانند. او می‌گوید:

«وقتی با این استارت آپ‌ها صحبت می‌کنیم به ما می‌گویند ما بیش از سیصد نخبه دانشگاهی از بهترین دانشگاه‌های ایران را در اینجا شاغل نمودیم. در وهله اول باید گفت که یک دانشجوی نمونه و نخبه دانشگاهی از بهترین دانشگاه‌های مملکت قطعا نیازمند شغل در فلان مجموعه نیست؛ اما مهم‌تر از این ادعای سوال برانگیز باید به این کسب‌وکارها گفت جدا از سیصد نخبه، شما ۱۵۰ قاضی و نیروی پلیس را نیز به اشتغال در آورده‌اید که به دنبال حل پرونده‌های مرتبط با شما هستند.«

کاظمی باور دارد  در بعضی از حوزه های استارت آپی شاهد این موضوع هستیم که مشکلات ایجاد شده از سوی کسب‌وکارهای نوپا سبب این میشود که چالش‌های ایجاد شده در فضای مجازی بیش از فایده آنها باشد و ماهیت کسب‌وکارهای نوپا و فواید آنها دچار چالش شود: «ما ابتدا به آنها نقه نظرات و ایراداتشان را ابلاغ میکنیم تا امنیت آن برقرار شود . مسلما اگر این اتفاق صورت بگیرد کاربران به بهره بهتری دست پیدا می کنند.»

رییس پلیس فتای تهران در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا صحبت‌های بیشتری با استارت آپ‌هایی که پیش‌تر پلیس فتا درباره امنیت آنها هشدار داده بود انجام شده یا خیر می‌گوید: «جلساتی داشتیم اما پیشرفتی نبوده. ما می‌گوییم برای امنیت جامعه نکات امنیتی را رعایت کنند؛ ما این رعایت را ندیدیم و اگر می‌گویند مسائلی چون احراز هویت و... در سیستم آنها پیاده‌سازی شده باید گفت که نتیجه‌ خاصی نداشته و میزان جرائم مرتبط با این کسب‌وکارها همچنان بالا است و کاهشی نداشته است.»

به گفته کاظمی هیچ‌یک از این مجموعه‌ها همچنان نمی‌توانند هویت کاربر را به صورت صد در صد داشته باشند و آن را به پلیس ارائه دهند: «این نکته در همه سایت‌ها وجود دارد و نه تنها چند اپلیکیشن خاص. احراز هویت ربطی به ورود به حریم خصوصی مردم ندارد اما این موضوع برای امنیت مردم است.»

او در ادامه به دیجیاتو می‌گوید پلیس فتا نقشی در تعیین ساز و کار احراز هویت ندارد چرا که دسترسی خاصی ندارد: «هر سازمانی که متولی ارائه دهنده خدماتی است، مدیران امنیت و سیستم و غیره را دارند و باید بحث امنیت سایت خود را فراهم کنند. پلیس از نظر نکات امنیتی نقاط ظعف آنها را گوشزد می‌کند تا آنها برطرفش کنند، وگرنه پلیس دسترسی خاصی ندارد که بخواهد اقدامی امنیتی انجام دهد.»

کاظمی در ادامه صحبت‌های خود به این سوال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا باید قوانینی برای جرم‌انگاری لو رفتن اطلاعات سایت‌ها و دیگر موارد نوشته شود تا امنیت بیشتری در این سامانه‌ها حاکم شود، چنین پاسخ می‌دهد: «ضعف‌هایی در قوانین وجود دارد و وقتی مجازاتی در این موارد مطرح نشده، مجموعه‌ها و سران سامانه‌ها و سایت‌ها و موارد مشابه نیز ترس خاصی از عدم اجرای امنیت ندارند. باید یک مجازات بازدارنده، حال چه مالی چه قضایی و یا هر نوع دیگری، تعیین و تکلیف شود و ما ضعف‌های قانونی را از دید پلیس به مراجع مختلف از جمله قوه مقننه اعلام کردیم؛ وظیفه قوه مقننه هم است که قوانین را بروزرسانی کنند؛ مطمئن باشید خود قوه مقننه نیز به این نقطه ضعف اذعان دارد.»

گفتنی است اگرچه در خلال این صحبت‌ها اسم استارت آپ یا مجموعه خاصی به میان نیامد اما تاریخچه اختلافات پلیس فتا با عملکرد برخی کسب‌وکارها نشان از این دارد که این سازمان بارها و بارها درباره عملکرد سایت‌هایی چون دیوار و شیپور که از جمله سایت‌های انتشار آگهی مردمی هستند، انتقاداتی داشته و به نظر می‌رسد با وجود عملکرد‌های مثبت این مجموعه‌ها و مجموعه‌های مشابه برای احراز هویت کاربران، همچنان جرائم مرتبط با این کسب‌وکارها کاهش پیدا نکرده است.

بسیاری از کارشناسان از جمله برخی مدیران و مسئولان این سامانه‌ها معتقد هستند تا زمانی که مساله احراز هویت به طور دقیق در کشور پیاده‌سازی نشود، نمی‌توان از این موضوع صد در صد مطمئن شد. با وجود ارائه سامانه شاهکار و استفاده از این سامانه توسط همین مجموعه‌ها، به نظر می‌رسد وجود موارد متعددی نظیر سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان و دیگر موارد،‌ همچنان در احراز صد در صدی هویت کاربران اختلال ایجاد می‌کند و نمی‌تواند مانع قطعی جلوی سودجویان شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • enrix
    enrix | ۷ شهریور ۱۳۹۸

    خوب خوبه خودتونم گفتید هرکاری کردیم فایده نداشته بخصوص تو زمینه تامین امنیت و احراز هویت! پس فهمیدید مشکل برمیگرده به ساده لوحی کاربرا که نمیتونن قبول کنن بدون دیدن کالا از نزدیک به صورت کامل هیچیو نخرن! دیگه مشکل از خودشونه سرشون کلا میره ، هزارن مانع امنیتی هم مشکلو حل نکرد که دیدید

مطالب پیشنهادی