ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی کوتاه ب ام و Z4 مدل 2020؛ دلرباتر از همیشه

برخی خودروهای اسپرت خریداری می‌شوند تا رانده شوند اما اگر بخواهیم کمی با خود صادق باشیم، برخی دیگر نیز صرفا خریداری می‎شوند تا به رخ سایرین کشیده شوند. نسل قبل ب ام و Z4 با ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

برخی خودروهای اسپرت خریداری می‌شوند تا رانده شوند اما اگر بخواهیم کمی با خود صادق باشیم، برخی دیگر نیز صرفا خریداری می‎شوند تا به رخ سایرین کشیده شوند.

bmw z4 2020 - ب ام و z4

نسل قبل ب ام و Z4 با آن سقف فلزی سنگین جداشدنی‎اش گرچه به درد فشن شوهای خودرو می‏‎خورد اما از نظر ویژگی‎های یک اتومبیل اسپرت چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد.

بدین ترتیب قانع کردن مشتریانی که مدام از خود می پرسیدند چرا نباید به جای این اتومبیل یک پورشه باکستر بخرند، بسیار دشوار خواهد بود.

bmw z4 2020 - ب ام و z4

Z4 جدید بسیار تند و تیزتر از نسل قبل است و همچنان می‎توان آن را با باکستر مقایسه نمود. اما سوال مهمی که این روزها مطرح می‌شود این است که تفاوت آن با تویوتا سوپرا در چه چیزی است؟

طی یک شراکت غیرعادی هر دوی این خودروها توسط Magna Steyr در کشور اتریش ساخته می‎شوند و از نظر فنی بسیار به هم شباهت دارند.

bmw z4 2020 - ب ام و z4

سوپرا خودرویی با اتاق کوپه و Z4 از نوع کانورتیبل است اما هر دو خودرو بر پلتفرم یکسانی استوار شده‌اند. با وجود سقف پارچه‎ای Z4،  باید بدانید که این خودرو نسبت به برادر ناتنی ژاپنی‎اش چالاک‌تر و جسورانه‎تر عمل می‌کند.

bmw z4 2020 - ب ام و z4

ب ام و Z4 از نظر بصری قابلیت‏‎های یک خودروی اسپرت را داراست اما هم جنبه‎های مثبت و هم منفی در طراحی بیرونی آن مشهود به نظر می‎رسد.

bmw z4 2020 - ب ام و z4

سبک طراحی زاویه‎دار چراغ‎های جلو و نیز پیکربندی عضلانی قسمت عقب خودرو باعث شده تا ب ام و Z4 نسبت به گذشته پهن‎تر و بزرگتر به نظر برسد. وجود  9.65 سانتیمتر طول بیشتر نسبت به قبل موجب شده تا درازای این خودروی باواریایی‎الاصل به 431.8 سانتی متر برسد اما فاصله بین محورهای آن معادل  2.8 سانتیمتر کوتاه‌تر شده است.

برآمدگی جلوی خودرو نیز به منظور کسب استاندارد ایمنی مورد نیاز برای مواقع تصادف با عابر پیاده ایجاد شده است. کابین ب ام و Z4 علاوه بر نمایشگر لمسی مرکزی 10.2 اینچی از پنل کیلومتر شمار دیجیتال نیز بهره می‎برد.

فضای داخلی خوش‌ساخت به نظر می‎رسد و آخرین نسخه اهرم تعویض دنده ب ام و هم در آن حضور دارد. با این حال فضای کابین کمی گیج کننده است. صندلی راننده نیز نسبت به شیشه جلو در ارتفاع نسبتا پایین‎تری قرار دارد.

سرنشینان بلندقد فضای سر کافی در اختیار خواهند داشت؛ سقف پارچه‎ای نیز طی 10 ثانیه باز یا بسته خواهد شد. مکانیسم باز یا بسته شدن سقف خودرو حداکثر تا سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت عمل خواهد کرد.

فعلا دو پیشرانه برای ب ام و Z4 به تایید رسیده است؛ نسخه پایه از موتور 2 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر خطی استفاده می‎کند. این نسخه تحت نام SDrive30iخواهد شد و توان خروجی آن به 255 اسب بخار می‎رسد. گشتاور حاصل از این پیشرانه برابر 400 نیوتن متر است.

نسخه پرقدرت تر M40i نیز از یک پیشرانه 3.0 لیتری شش سیلندر توربوشارژ بهره خواهد برد. وجود نوعی فیلتر در سیستم اگزوز نسخه M40i باعث شده تا توان خروجی این مدل در رقم 335 اسب بخار محدود شود. اما در برخی مناطق نظیر ایالات متحده خبری از این فیلتر نبوده و توان موتور تا 382 اسب بخار و گشتاور 500 نیوتن متر، افزایش نشان می‌دهد.

شتاب صفر تا 96 این نسخه در حدود 3.7 ثانیه تخمین زده می‎شود. یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک نیز گشتاور حاصل را در هر دو نسخه M40i و 30i به سوی محور عقب روانه می‎کند. همچنین نسخه ارزان قیمت‎تر 20i با 197 اسب بخار قدرت احتمالا به یک گیربکس دستی نیز مجهز بشود.

میزان مصرف سوخت پیشرانه 3 لیتری در مدل M40i برابر 9.8 لیتر در 100 کیلومتر(در شهر) و 7.6 واحد(در بزرگراه) است. وزن خالص آن نیز برابر 1568 کیلوگرم عنوان شده است.

حین حرکت، ترکیب عواملی نظیر پیشرانه قدرتمند، دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی و سیستم کنترل پایداری مداراگر، مقداری بیش‎فرمانی را نتیجه می‎دهند. کمک‎فنرهای تطبیق‎پذیر نیز بدنه z4 را به شدت تحت کنترل خود دارند.

به دلیل افزایش پهنای 4 اینچی قسمت جلوی خودرو، تفاوت محسوسی در عبور از مسیرهای مارپیچ بین ب ام و z4 2020 و نسل قبلی آن به وضوح حس می‎شود. چسبندگی خودرو در این موقعیت‎ها بسیار افزایش یافته و تعادل خودرو بهبود قابل توجهی از خود نشان می‎دهد. نقش تایر های 19اینچی در افزایش چسبندگی را نیز نباید نادیده گرفت.

در پیست و هنگامی که خودرو در وضعیت رانندگی اسپرت پلاس قرار دارد، سرعت Z4 M40i به طرز شگفت‎آوری بالا بوده و ما شاهد کمترین دخالت از سوی سامانه کنترل کشش در حالت داینامیک هستیم. ترمزها نیز به بهترین نحو آماده متوقف نمودن خودرو در سرعت‎های بالا هستند.

رانندگی در مسیرهای کوهستانی و پر پیچ‎و‎خم فرصت بهتری را برای پی بردن به عادات ذاتی z4 فراهم نمود. شاسی خودرو به اندازه کافی استوار و محکم احساس می‎شود. رانندگی با z4 در جاده‎های کوهستانی و پر‎ پیچ‎و‎خم، اطمینان‎بخش بوده و در شما اعتماد به نفس کافی را بوجود خواهد آورد.

نیروی پیشرانه به آسانی و در هر لحظه در دسترس بوده و شما می توانید مرزهای سرعت را به آسانی در هم بشکنید؛ شتاب صفر تا 96 M40i در این تست، معادل 4.4 ثانیه اندازه‎گیری شد که با رقم 3.7 ثانیه اعلام شده تفاوت فاحشی دارد.

به دلیل گشتاور شگفت‎انگیز پیشرانه در گستره 1600 تا 4500rpm، حین حرکت خودرو به آسانی شتاب گرفته و از قابلیت مانور‎دهی بالایی برخوردار است. در این حالت صدای پیشرانه توسط سیستم صوتی 464 واتی هرمان-کاردون ۱۲ اسپیکره تقویت شده و هیجان خاصی به سرنشینان منتقل خواهد کرد.

در وضعیت رانندگی Eco-Pro واکنش‎های خودرو یکنواخت‎تر شده، صدای اگزوز نرم‎تر شنیده می‌شود و تعویض دنده‎ها نیز قابل پیش بینی‎تر خواهند شد.

پیشرانه M40i بدون هیچگونه وقفه‎ای بلافاصله نسبت به اعمال فشار بر پدال گاز واکنش نشان می‎دهد؛ در حالت اسپرت پلاس غرش اگزوز مهیج‎تر خواهد شد.

‏نسخه 30i بسیار آرام‎تر از M40i است. شتاب صفر تا 96 آن برابر 5.1 ثانیه است؛ این مدل مسافت یک چهارم مایل را ظرف 13.8 ثانیه با سرعت 163.2 کیلومتر بر ساعت پشت سر گذاشت. با تکیه بر تایرهای میشلن، شتاب جانبی ب ام و Z4 برابر 1.00g بوده و پس از طی مسافت 44.5 متر، از سرعت 112 کیلومتر بر ساعت به طور کامل متوقف می‎شود.

ارتباطی پیوسته بین حالات مختلف رانندگی در این خودرو مشاهده می‌شود؛ در وضعیت کامفورت خودرو شکوه و آرامش خاصی دارد اما هنوز هم چابک عمل می‌کند. گیربکس 8سرعته اتوماتیک نیز در تمامی وضعیت‎ها به دقت و نرمی وظیفه خود را انجام می‌دهد.

بهای SDrive30i از 50,695 دلار شروع می‌شود که 10 هزار دلار کمتر از پورشه باکستر است. بهای M40i نیز از 64,695 دلار شروع می‌شود که نسبت به باکستر، تجهیزات استاندارد و قدرت بیشتری ارائه می دهد. رقابت میان این دو رقیب آلمانی حالا از هر زمان دیگری حساس تر و نزدیک‎تر به نظر می‎رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی