ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

چرا افت قیمت خودروهای الکتریکی بسیار بیشتر از مدل های بنزینی است؟

خودروهای الکتریکی اگر چه مزایای زیادی داشته و با محیط زیست سازگارتر هستند، اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که قیمت این دسته از وسایل نقلیه در مدت زمانی کوتاه تا حد قابل ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

خودروهای الکتریکی اگر چه مزایای زیادی داشته و با محیط زیست سازگارتر هستند، اما نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که قیمت این دسته از وسایل نقلیه در مدت زمانی کوتاه تا حد قابل توجهی افت پیدا می کند.

این تحقیق توسط فروشگاه آنلاین و ایرلندی DoneDeal انجام شده است. داده ها و نمودارهای بدست آمده حکایت از آن دارند یک اتومبیل برقی در سه سال اول مالکیت به طور میانگین 41 درصد از ارزش اولیه خود را از دست می دهد. این میزان افت قیمت تقریبا دو برابر مدل های بنزینی بوده و با خودروهای دیزلی هم تراز است. در این بین اتومبیل های هیبریدی از وضعیت مناسب تری برخوردار بوده و در سه سال اول مالکیت 26 درصد از ارزش اولیه آنها کاسته می شود.

یک خودروی برقی در طول سه سال 41 درصد از ارزش اولیه خود را از دست می دهد

محققان DoneDeal برای استخراج داده ها، قیمت مدل های برقی صفر کیلومتر در سال 2016 را با قیمت های فعلی که معامله می شوند، مقایسه کرده اند. بر این اساس رنو زوئی به عنوان یک اتومبیل الکتریکی کوچک شهری، در طول این مدت 61 درصد افت قیمت داشته که بیش از هر مدل دیگری است.

حال شاید بپرسید چه عاملی باعث می شود که قیمت اتومبیل های برقی در یک مدت نسبتا کوتاه تا این حد افت داشته باشد؟ در پاسخ باید گفت تکنولوژی های مربوط به این دسته از خودروها با سرعت بیشتری تکامل پیدا می کنند، به همین جهت خودروسازان نیز همواره در تلاش هستند مدل های بهبود یافته را در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتریان برسانند. این مساله سبب می شود مدل های قدیمی تر خیلی زود جذابیت خود را از دست داده و به اصطلاح از چشم خریداران بیفتند.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه نمی توان از کنار فاکتور مهمی مثل استهلاک باتری به سادگی عبور کرد. گفته می شود در این مدت ظرفیت باتری یک خودروی برقی تا 30 درصد کاهش می یابد که رقم قابل توجهی است.

مارتین کلنسی (Martin Clancy) یکی از دست اندرکاران DoneDeal در این باره می گوید:

بزرگ ترین عامل موثر در ارزش یک اتومبیل برقی دست دوم، با تکنولوژی در ارتباط است که آن هم با سرعت زیادی تغییر می کند. خودروهای الکتریکی تولید شده در سال 2016 مسافت قابل پیمایش و قابلیت های بسیار کمتری در مقایسه با مدل های جدیدتر دارند.

خودروهای الکتریکی

جان هایس (John Hayes) یکی از اساتید ارشد دانشگاه Cork ایرلند هم گفته:

خودروهای الکتریکی سه سال پیش در مقایسه با مدل های کنونی پک باتری کوچک تری دارند. آنها با خودروهایی رقابت می کنند که دارای مسافت قابل پیمایش بیشتری هستند. این موضوع می تواند مردم را نسبت به خرید مدل های دست دوم بی میل کند.

evs-depreciate-twice-as-fast-as-gas-powered-cars-study-shows_6

طبق آمار در ایرلند، جایی که این تحقیق انجام شده، نیسان لیف پرفروش ترین خودروی برقی سال 2019 است. این خودرو نرخ افتی برابر با 53 درصد دارد. پس از این هاچبک ژاپنی، هیوندای کونا در رتبه دوم قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی