ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: لپ تاپ MSI PS42؛ اولترابوک همه کاره

ام اس آی را با لپ تاپ های گیمینگ قدرتمندش به خوبی می شناسیم، اما تنوع بخشیدن به سبد محصولات همیشه یکی از بهترین راهکارهای تصاحب بازار بوده است. به همین دلیل این شرکت تایوانی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

ام اس آی را با لپ تاپ های گیمینگ قدرتمندش به خوبی می شناسیم، اما تنوع بخشیدن به سبد محصولات همیشه یکی از بهترین راهکارهای تصاحب بازار بوده است. به همین دلیل این شرکت تایوانی هم با معرفی لپ تاپ های سری پرستیژ سعی می کند تا کاربران حرفه ای خارج از دنیای گیمینگ را هدف بگیرد. لپ تاپ MSI PS42 یکی از جدیدترین اولترابوک های این شرکت است که در این مطلب می خواهیم آن را بررسی کنیم.

لپ تاپ MSI PS42 را می توان اولین تلاش ام اس آی برای رقابت با بزرگانی نظیر دل XPS 13، ایسوس ذن بوک 3 یا اچ پی اسپکتر 13 دانست. با این حال شرکت تایوانی چیزی کم نگذاشته و با مانیتور 14 اینچ، کارت گرافیک اختصاصی و سخت افزار قدرتمند، مدل PS42 را به یکی از بهترین انتخاب های بازار تبدیل کرده است. البته این لپ تاپ در چند مدل با پیکربندی سخت افزاری مختلف عرضه می شود و مدلی که به دست ما رسیده 8RB نام دارد. در ادامه مشخصات اصلی این دستگاه را مرور می کنیم.

مشخصات لپ تاپ MSI PS42 8RB
  •  پردازنده نسل هشتمی اینتل Core i7-8550u
  • 16 گیگابایت حافظه رم DDR4
  • کارت گرافیک انویدیا جیفورس MX150 2GB GDDR5
  • 512 گیگابایت حافظه داخلی M.2 NVMe
  • نمایشگر 14 اینچی با رزولوشن تمام اچ دی
  • کیبورد با نور پس زمینه
  • باتری 4 سلولی 50 وات ساعتی
  • وزن 1.2 کیلوگرم
  • قیمت حدود 18 میلیون تومان

طبق اطلاعات موجود در سایت ام اس آی مدل های بالاتر این دستگاه یعنی 8RA و 8RC به ترتیب با کارت گرافیک MX250 و GTX 1050 به فروش می رسند اما تفاوت مهم دیگری ندارند. پردازنده نسل هشتمی اینتل، حافظه SSD پرسرعت و کارت گرافیک اختصاصی در بدنه ای باریک و سبک کاملاً جذاب به نظر می رسند، اما مبلغ زیادی را هم از شما طلب می کنند. در ادامه با بررسی اولترابوک MSI PS42 8RB همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

لپ تاپ MSI PS42 8RB المان های طراحی دیگر محصولات این شرکت را به ارث برده است و نمی توان آن را دستگاهی کاملاً متمایز دانست. به عنوان مثال می توان به لپ تاپ گیمینگ GS63 (بررسی دیجیاتو) اشاره کرد که از همین سبک طراحی استفاده می کند. زیبایی اولترابوک جدید ام اس آی هم کمی بحث برانگیز است، یعنی همانند سری P65 (بررسی دیجیاتو) نظرات کاملاً متفاوتی را در مورد آن می شنویم اما بازخورد کلی مثبت به نظر می رسد.

بدنه آلومینیومی لپ تاپ MSI PS42 8RB کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد و حس یک اولترابوک پریمیوم را به شما منتقل می کند، اما ظاهراً تلاش ام اس آی برای کاهش وزن دستگاه و رساندن آن به رقم خوشحال کننده 1.2 کیلوگرم به بهای کاهش استحکام آن تمام شده. تقریباً تمام قسمت های این لپ تاپ با اندکی فشار فرو می روند ولی نه به اندازه ای که شما را نگران کند. این مشکل روی درب پشتی و قسمت بالای کیبورد کاملاً مشهود است.

لولاهای دستگاه کاملاً روان کار می کنند و امکان چرخش تا زاویه 180 درجه را برای نمایشگر فراهم می سازند. البته همانند اکثر اولترابوک های بازار، باز کردن درب این دستگاه با یک دست ممکن نیست و باید حتماً شاسی آن را با دست دیگر نگه دارید.

لپ تاپ MSI PS42 8RB با وجود ابعاد کوچکش، درگاه های ارتباطی متنوعی را در اختیار شما می گذارد. روی لبه سمت چپ شاهد سوکت شارژ، درگاه HDMI، درگاه USB 3.1 از نوع تایپ C و جک مشترک هدفون/میکروفون هستیم. لبه سمت راست هم میزبان دو درگاه USB 3.1 تایپ A، یک درگاه USB 3.1 تایپ C و کارت خوان چندکاره هستیم. توجه داشته باشید که خروجی درگاه HDMI به رزولوشن 4K/30 محدود است. درگاه ها به شکل مناسبی جایگذاری شده اند و مشکلی برای استفاده همزمان از آنها نخواهید داشت.

کیبورد و تاچ پد

لپ تاپ MSI PS42 8RB به کیبوردی بزرگ و هم سطح با بدنه مجهز شده که در برخورد اول، خیلی مناسب تایپ به نظر نمی رسد. با این حال پس از چند روز استفاده و عادت کردن به بازخورد دکمه ها و فاصله بین آنها، به راحتی می توانید از این دستگاه برای نوشتن مطالب طولانی استفاده کنید. طبیعیست که در این دستگاه کوچک نمی توان انتظار کیبوردی با دکمه های عددی (نام پد) را داشت.

خوشبختانه شرکت ام اس آی این کیبورد را به نور پس زمینه مجهز کرده تا در محیط های تاریک بتوانید تجربه بهتری داشته باشید. نور پس زمینه را می توانید خاموش کنید، یا اینکه روشنایی آن را در سه حالت مختلف تنظیم نمایید.

تاچ پد دستگاه با ابعاد 6×10 سانتیمتری کمی کوچک به نظر می رسد، به خصوص با توجه به اینکه حسگر اثر انگشت هم بخشی از آن را به اشغال خود درآورده است. حساسیت تاچ پد به لمس کاملاً رضایتبخش است و جسچرهای چند انگشتی هم بسیار روان کار می کنند. البته کلیک تاچ پد چندان مطلوب نیست و صدای خشک و آزاردهنده ای دارد.

نمایشگر

یکی از نقاط قوت اصلی لپ تاپ MSI PS42 8RB را می توان نمایشگر آن دانست. صفحه نمایش تمام اچ دی با روکش مات و حاشیه های بسیار کم، زیبایی خاصی به دستگاه بخشیده و کیفیت فوق العاده ای هم دارد. جالب اینکه مات بودن صفحه تأثیر منفی روی کنتراست و وضوح تصویر بر جای نگذاشته و با یکی از بهترین نمایشگرهای این حوزه روبرو هستیم. البته شرکت سازنده در سری P65 هم تبحرش در انتخاب پنل های با کیفیت را به اثبات رسانده بود.

همانند تمام پنل های IPS شاهد زاویه دید عالی، کنتراست مناسب و رنگ های جذاب و چشم نواز هستیم. نور پس زمینه به شکل یکنواخت در سرتاسر پنل توزیع شده است. نمایشگر این اولترابوک با نسبت کنتراست 1000:1و دقت رنگ بسیار خوب، تمام نیازهای کاربران عمومی و حرفه ای را برآورده می کند. پوشش کامل فضای رنگی sRGB و پوشش 65 درصدی فضای رنگی وسیع ادوبی RGB خبر خوبی برای طراحان و تولید کنندگان محتوای گرافیکی محسوب می شود. حداکثر روشنایی نزدیک به 300 نیت هم در اکثر شرایط مشکلی ایجاد نمی کند اما رقم ایده آلی برای محیط های پرنور یا فضای باز نیست.

شرکت MSI برنامه کاربردی True Color را به شکل پیش فرض روی دستگاه نصب کرده تا با استفاده از آن به راحتی به حالت های مختلف نمایش تصویر اعم از بازی، کاهش نور آبی، sRGB، طراحی، اداری و فیلم دست پیدا کنید. هرکدام از این حالت ها تنظیمات مخصوص به خودشان را هم دارند تا اگر خیلی سختگیر هستید با تغییر آنها به نتیجه مطلوب برسید. در بین این موارد، حالت sRGB به خاطر پوشش کامل رنگ های استاندارد وب از همه چشم نواز تر به نظر می رسد و انتخاب اول طراحان و گرافیست ها خواهد بود.

کارآیی

لپ تاپ MSI PS42 8RB یک اولترابوک قدرتمند است اما لپ تاپ گیمینگ محسوب نمی شود. پردازنده Core i7-8550u همراه با کارت گرافیک مجتمع اینتل UHD 620، کارت گرافیک اختصاصی جیفورس MX150 با 2 گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 و 16 گیگابایت حافظه رم DDR4 انجام فعالیت هایی مثل ویرایش عکس و تدوین ویدیو را به راحتی ممکن می کنند، ولی رندرگیری های سنگین سه بعدی یا اجرای بازی های روز از توان این ترکیب سخت افزاری خارج است.

شرکت MSI از حافظه SSD ساخت سامسونگ در لپ تاپ PS42 استفاده کرده است که سرعت فوق العاده ای دارد. تست سرعت این حافظه با نرم افزارهای کریستال دیسک مارک و AS SSD نشان می دهد که حداکثر سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی اطلاعات در آن به ترتیب به 3300 و 1950 مگابایت بر ثانیه می رسد. جالب است بدانید سرعت این حافظه از نمونه های به کار رفته در مدل های P65 و GS65 نیز بالاتر است.

برای ارزیابی توان پردازنده اصلی این لپ تاپ به سراغ اپلیکیشن Cinebench R20 می رویم که به تازگی توسط شرکت Maxon معرفی شده و نسبت به نسل قبل یعنی Cinebench R15 به هشت برابر توان محاسباتی و چهار برابر حافظه بیشتری نیاز دارد. پردازنده اینتل Core i7-8550u در این تست به امتیاز 1215 رسید که اختلاف زیادی با پردازنده های سری دسکتاپ یا مدل های به کار رفته در لپ تاپ های گیمینگ این شرکت دارد. برای مقایسه می توان به امتیاز 2400 توسط پردازنده Core i7-8750H اشاره کرد. با این حساب نمی توانید برای رندرگیری های سه بعدی سنگین روی این لپ تاپ حساب کنید، مگر اینکه صبر و حوصله زیادی داشته باشید.

نرم افزار PCMark که توان کلی مجموعه سخت افزار دستگاه برای اجرای فعالیت های روزمره، بهره وری و تولید محتوای دیجیتال را می سنجد هم امتیاز 3895 را به این لپ تاپ می دهد. نتیجه این تست به توان پردازنده اصلی، سرعت حافظه رم و کارآیی حافظه داخلی وابسته است و کارت گرافیک نقش زیادی در آن ندارد. برای مقایسه می توان به امتیازهای 5000 و 5350 اشاره کرد که به ترتیب توسط لپ تاپ های قدرتمند MSI P65 و MSI GS65 به دست آمده اند.

با اینکه لپ تاپ MSI PS42 8RB برای بازی کردن ساخته نشده، اما تست آن با نرم افزار 3DMark خالی از لطف نیست و می توان کارآیی نسبی کارت گرافیک انویدیا جیفورس MX150 در مقایسه با محصولات گیمینگ را متوجه شد. در ادامه نتایج تست های Time Spy و Fire Strike و Sky Diver را می بینید:

تست Time Spy واقعاً سنگین است و لپ تاپ های گیمینگ هم برای اجرای روان آن کار سختی را در پیش دارند. لپ تاپ MSI PS42 امتیازی بهتر از 1222 را در این تست کسب نکرد. حتی کارت گرافیک انویدیا جیفورس 1050Ti در لپ تاپ گیمینگ ارزان قیمت MSI GL63 هم در این تست به امتیاز 2575 می رسد.

تست Fire Strike هم برای سیستم های گیمینگ حرفه ای طراحی شده و امتیاز 3231 با نرخ حدود 15 فریم بر ثانیه نشان می دهد لپ تاپ MSI PS42 بازی های سنگین را جواب نمی دهد. کارت گرافیک انویدیا جیفورس 1050Ti در این تست حدود 7000 امتیاز کسب می کند.

کسب امتیاز 10829 در تست Sky Diver به عنوان تست پایه لپ تاپ های گیمینگ و رسیدن به نرخ حدود 50 فریم بر ثانیه، نتیجه خوبی محسوب می شود. با این حساب می توانید بازی های نسبتاً سبک را روی اولترابوک MSI اجرا کنید. به عنوان مثال ما NFS: Payback را با تنظیمات گرافیکی متوسط به راحتی روی این لپ تاپ بازی کردیم.

خنک کنندگی

شرکت ام اس آی از سیستم خنک سازی اختصاصی Cooler Booster 3 با 2 فن و 3 لوله انتقال حرارت برای خنک سازی لپ تاپ MSI PS42 استفاده می کند. این سیستم عملکرد قابل قبولی دارد و حتی زیر فشار سنگین هم دمای پردازنده اصلی و کارت گرافیک را در محدوده مجاز نگه می دارد.

در شرایط عادی مثل مرور وب با تعداد پنجره های کم، پردازش متن یا دیگر فعالیت های ساده، فن ها غیر فعال هستند یا با حداقل سرعت کار می کنند تا آرامش شما را به هم نزنند. جالب اینکه صدای فن ها حین اجرای بازی یا فعالیت های پردازشی سنگین هم آزاردهنده نیست و توجه زیادی را به خود جلب نمی کند. اگر قصد اجرای طولانی بازی یا پردازش های درازمدت را دارید، بهتر است از طریق اپلیکیشن Dragon Center وضعیت فن را روی حالت Cooler Boost قرار دهید تا فن ها با نهایت سرعت به گردش درآیند. در این حالت افت کارآیی دستگاه به خاطر افزایش دما (throttling) به حداقل می رسد.

پخش صدا

لپ تاپ MSI PS42 8RB به دو اسپیکر 2 واتی مجهز شده که برای یک اولترابوک در این ابعاد کفایت می کند. البته نباید انتظار صدای پرقدرتی را از این دستگاه داشته باشید. اسپیکرهای کوچک این لپ تاپ صدای واضح و شفافی را پخش می کنند اما خبری از صدای بیس نیست و حجم صدا هم در بهترین حالت در سطح متوسط قرار می گیرد.

شرکت MSI فناوری صوتی اختصاصی Nahimic3 را هم در این لپ تاپ قرار داده که صدای سه بعدی فراگیر 7.1 کاناله را شبیه سازی می کند، اما تجربه ما نشان داد با این دو اسپیکر کم توان، تفاوت خاصی حاصل نمی شود و حتی کمی از شفافیت صدا کاسته خواهد شد. خوشبختانه خروجی هدفون این دستگاه کیفیت بسیار خوبی دارد و با استفاده از هدفون های حرفه ای می توانید نتیجه لذت بخشی را به دست آورید.

باتری

لپ تاپ MSI PS42 به باتری 4 سلولی 50 وات ساعتی مجهز شده که ظرفیت مناسبی برای یک اولترابوک ظریف و کوچک محسوب می شود. شرکت سازنده ادعا می کند این لپ تاپ با یک بار شارژ تا 10 ساعت کار سبک و عادی را دوام می آورد، اما این رقم فقط در شرایط ایده آل و با تست MobileMark 2014 به دست آمده است. ما در بهترین حالت یعنی مرور وب با روشنایی 50 درصد نمایشگر به نتیجه ای بهتر از 8 ساعت نرسیدیم که البته باز هم قابل قبول است. پخش ویدیوی تمام اچ دی با روشنایی حداکثری نمایشگر طی مدت 5:30 ساعت باتری این دستگاه را خالی کرد. باتری این دستگاه زیر فشار سنگین هم طی کمتر از 2 ساعت تخلیه می شود.

شارژر 65 واتی همراه این لپ تاپ ابعاد و وزن مناسبی دارد و طی حدود 2 ساعت باتری دستگاه را به طور کامل شارژ می کند. اگر دستگاه را حین استفاده سنگین به شارژر متصل کنید، زمان شارژ تا 3 ساعت افزایش می یابد و شارژر هم افزایش دمای قابل توجهی خواهد داشت.

جمع بندی

لپ تاپ MSI PS42 8RB به عنوان یک اولترابوک نقاط قوت زیادی دارد و به خوبی می تواند با محصولات پرآوازه ای مثل دل XPS 13 یا اچ پی اسپکتر 13 رقابت کند. از جمله ویژگی های تحسین برانگیز این دستگاه می توان به وزن کم و ابعاد مناسبش اشاره کرد، به خصوص با توجه به اینکه برخلاف اکثر رقبا، نمایشگر 14 اینچی کامل در آن به کار رفته است.

توان پردازش دستگاه کاملاً برای رفع نیاز کاربران حرفه ای (به جز گیمرها) کفایت می کند. استفاده از کارت گرافیک اختصاصی MX150 هم اجرای نرم افزارهای گرافیکی یا بعضی بازی ها را روی این لپ تاپ ممکن می سازد. توجه کنید در اکثر دستگاه های هم رده شاهد کارت گرافیک مجتمع یا نسخه تضعیف شده کارت گرافیک MX150 هستیم. از دیگر نقاط قوت لپ تاپ MSI PS42 می توان به نمایشگر فوق العاده با کیفیت، کیبورد با نور پس زمینه، شارژدهی خوب باتری و سیستم خنک سازی کارآمد اشاره کرد.

بین نقاط ضعف اولترابوک مورد بحث باید به استحکام نه چندان بالای بدنه اشاره کرد، اگرچه شرکت سازنده مدعیست که این دستگاه طبق استاندارد نظامی 810G ساخته شده است. محل نامناسب وب کم باعث می شود تا هنگام گفتگوی ویدیویی تصویر نامناسبی از شما برای مخاطب به نمایش درآید. اسپیکرهای ضعیف هم در زمان کنفرانس های صوتی/تصویری کمی کار شما را سخت می کنند.

با در نظر گرفتن تمام جوانب، می توان لپ تاپ MSI PS42 8RB را یکی از گزینه های مناسب بین اولترابوک های بازار دانست. قیمت 18 میلیون تومانی این دستگاه هم اگرچه زیاد به نظر می رسد، اما با نگاهی به وضعیت بازار می بینید که رقبای اصلی (به خصوص ایسوس ذن بوک UX433) هم قیمت مشابهی دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • PedramDaysGone
    PedramDaysGone | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    یکی از فامیلهامون یه ماه پیش لپ تاپ MSI GF63 رو از سایت روژسا خریده بود با قیمت حدود 15 میلیون تومان که از نظر قدرت سخت‌افزاری چندین برابر این لپ‌تاپ قدرت داشت! سی پی یوش به جای 8550U سری 8750H بود که با این سی پی یوی ام اس ای قابل قیاس نیست. گرافیکشم که از سری GTX1650 بود که مخصوص گیم بود! به نظرم تا محصولاتی مثل MSI GF 63 هست این محصول 10 میلیون تومان هم نسبت به اون نمیارزه.

مطالب پیشنهادی