ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

داروی مسکن ترامادول
علمی

داروی مسکن ترامادول با بروز عارضه هیپوگلیسمی ارتباط مستقیم دارد

ضددرد مخدر و مشهوری که به نام تجاری ترامادول مشهور است، در جدیدترین تحقیقات در حیطه علوم پزشکی مشخص شده که این داروی شیمیایی با افزایش ریسک هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) در ارتباط است. در ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

ضددرد مخدر و مشهوری که به نام تجاری ترامادول مشهور است، در جدیدترین تحقیقات در حیطه علوم پزشکی مشخص شده که این داروی شیمیایی با افزایش ریسک هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) در ارتباط است. در هیپوگلیسمی فرد به طرز غیرمعمولی کاهش شدیدی را در قند خونش تجربه می‌کند.

محققین در دانشگاه سن‌دیه‌گو کالیفرنیا بالغ بر ۱۲ میلیون تاثیر جانبی ترامادول را از برهه زمانی ۲۰۰۴ تا اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی مورد بررسی قرار داده‌اند. گزارش‌هایی که توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به انتشار رسیده بود.

ترامادول اغلب برای درمان اختلال‌های مزمن مثل آرتریت (التهاب مفاصل استخوانی) تجویز می‌شود. با اینکه این داروی شیمیایی خاصیت مخدری دارد اما به این راحتی فرد را به استفاده مداوم معتاد نمی‌کند. با این حال ترامادول عوارض بسیار متنوع و چه بسا خطرناکی دارد که مردم از عمده‌شان آگاهی ندارند.

داروی مسکن ترامادول

در بررسی‌ حال حاضر مشخص شده که ریسک خطر هیپوگلیسمی در مصرف ترامادول به مراتب ۱۰ برابر بیشتر از مصرف سایر ضد دردهای مخدر است. این موضوع توسط سیستم گزارش عارضه‌های جانبی سازمان غذا و داروی ایالات متحده ثبت شده و دست مایه نگرانی بسیاری از پژوهشگران در حیطه داروسازی بدل گشته است.

البته ارتباط میان کاهش قند خون و مصرف ترامادول بیشتر تعجب‌آور است تا نگران‌کننده. چرا که این دسته از داروهای ضدرد اغلب با عارضه‌هایی مثل حالت تهوع، سر درد و در بدترین حالت عارضه‌ای به نام سندرم سروتونین همراه است. بروز هیپوگلیسیمی در این دسته از بیماران می‌تواند در صورت عدم درمان، به مشکلات دیگری مثل کاهش حس بینایی ختم شود.

پژوهشگران در این مطالعه توصیه‌ می‌کنند برای صحت و سقم ماجرا سایر دانشمندان تحقیقات گسترده‌تری پیرامون رابطه این دو عامل پی‌ریزی کنند. در هر صورت هیپوگلیسمی، بستر را برای سایر عوارض جانبی مثل تب و لرز، گرسنگی، بی‌حالی و تپش قلب فراهم می‌سازد. به همین سبب باید در مصرف و حتی تجویز و دریافت قرص‌های ترامادول به شدت محتاطانه رفتار کنیم. هیپوگلیسمی عارضه به شدت خطرناکی است که عموم پزشکان آن را نادیده می‌گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی