ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کلسترول بد خون
علمی

پایان محدوده امن LDL؛ کلسترول بد خون به هر میزان خطرناک است

کلسترول‌ها به طور کلی در دو دسته LDL و HDL درون بدن قرار دارند که به ترتیب کلسترول بد و خوب دانسته می‌شوند. به همین سبب علی رغم ضررهایی که کلسترول دارد، وجود این ماده ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

کلسترول‌ها به طور کلی در دو دسته LDL و HDL درون بدن قرار دارند که به ترتیب کلسترول بد و خوب دانسته می‌شوند. به همین سبب علی رغم ضررهایی که کلسترول دارد، وجود این ماده نیز برای بدن سودمند است. با این اوصاف در جدیدترین پژوهش‌های حال حاضر مشخص شده که باید LDL تا حد امکان کاهش پیدا کند تا به امراض مختلف قلبی همانند بیماری‌های قلبی دچار نشوید. چرا که افزایش کلسترول بد خون می‌تواند به ایجاد لخته یا بسته شدن مویرگ‌ها بینجامد.

انجمن اروپایی قلب‌شناسی و آترواسکلروزیس دستورالعمل‌هایی را اخیرا تهیه کرده که در آن به صراحت بیان کرده که رسما دیگر هیچ محدوده امنی وجود ندارد که میزان کلسترول بد خون را در آن سطح، کاملا بی‌خطر بدانیم. HDL که نقش سودمندی در بدن دارد، کلسترول‌های بد را از خون دریافت می‌کند. اگر سطح کلسترول بد بسیار بالا باشد مثل دانه‌های شن درون شریان‌های بدن تجمع پیدا کرده و در نهایت به بسته شدن عروق ختم می‌گردد.

کلسترول بد خون

دستورالعمل انجمن که در تاریخ ۳۱ آگوست به انتشار رسیده، توصیه شده تا حد امکان هر فردی باید تلاش کند تا میزان کلسترول خونش پایین باشد. طبیعی است که با افزایش میزان کلسترول بد خون، انسداد درون مویرگی به مراتب بیشتری را شاهد باشیم. به خصوص افرادی که از ریسک فاکتورهای حملات قلبی مثل چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند.

البته انجمن قلب ایالات متحده در سال گذشته میزان LDL مطلوب را mg/dl ۱۵۰ می‌دانسته که در سال جدید این رقم به حداکثر ۱۰۰ کاهش یافت.

اگر بیماری زمینه‌ای مثل دیابت ندارید، کاهش کلسترول و چربی خون کار چندان سختی نیست که حتما با مصرف دارو انجام شود. می‌توان با تغییر سبک زندگی، تحرک بیشتر و صد البته مصرف غذاهای چربی‌سوز و سالم این دغدغه را تا حد قابل قبولی حل کرد. توصیه دانشمندان و پزشکان نیز در همین موضوع است تا خطر امراض قلبی تا حد امکان کاهش پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی