ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینترنت ماهواره ای
علمی

بی توجهی اسپیس ایکس به احتمال برخورد ماهواره اروپایی و استارلینک

تعداد زیاد اجرام ساخته دست بشر و همچنین ضایعات فضایی که در اطراف زمین شناور هستند مشکلی مهم به شمار می‌آید و تعداد رو به رشد ماهواره‌هایی که برای مقاصد مختلف به مدار زمین فرستاده ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

تعداد زیاد اجرام ساخته دست بشر و همچنین ضایعات فضایی که در اطراف زمین شناور هستند مشکلی مهم به شمار می‌آید و تعداد رو به رشد ماهواره‌هایی که برای مقاصد مختلف به مدار زمین فرستاده می‌شوند روز به روز بر شدت این مشکل می‌افزاید. اخیرا ماهواره رصدی Aeolus Earth که متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) است برای جلوگیری از برخورد با یکی از ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس مجبور به انجام مانور شده است.

بر اساس گزارش فوربز، محاسبات متخصصان ESA نشان می‌داد که احتمال برخورد این دو ماهواره با یکدیگر 1 در 1000 است. با اینکه چنین احتمالی بسیار اندک و ناچیز به نظر می‌رسد اما همین عدد هم کافی بوده تا ESA را مجاب به مداخله کند.

«هولگر کرگ» رئیس دفتر پسماندهای فضایی ESA در گفتگو با فوربز گفت که این آژانس با اسپیس ایکس تماس گرفت اما آن‌ها اعلام کردند که برنامه‌ای در دست اقدام ندارند. در واقع ماهواره‌های اسپیس ایکس باید از سیستم‌های خودکار پیشگیری از تصادم استفاده می‌کردند اما در چنین موقعیتی به دلایل نامعلومی از این سیستم استفاده نشد.

ضایعات فضایی

به همین دلیل ماهواره ESA برای جلوگیری از این برخورد احتمالی پیشران‌های خود را روشن کرد تا از منطقه‌ای که احتمال برخورد در آن می‌رفت دور شود. ESA قصد دارد در آینده به استفاده از سیستم اجتناب از برخورد خودکار با هوش مصنوعی روی بیاورد. با این حال تا زمان راه‌اندازی این سیستم مهندسان ESA تغییر مسیرهای مورد نیاز را به صورت دستی انجام خواهند داد.

ESA در اکانت توییتر خود در این باره گفت:

خیلی کم پیش می‌آید که برای ماهواره‌های فعال مانورهای اجتناب از تصادم انجام شود. در واقع بیشتر مانورهایی که ESA برای جلوگیری از برخورد انجام می‌دهد مربوط به ماهواره‌های از رده خارج یا تکه‌های بر جای مانده از برخوردهای قبلی است.

به هر حال نکته اینجاست که ماهواره آژانس فضایی اروپا 9 ماه پیش از ماهواره‌های استارلینک در مدار زمین قرار گرفته بود. با این حال هیچ قانونی در مورد ترافیک فضایی و مناطق قابل اشغال برای هر ماهواره وجود ندارد. وقایع این چنینی نشان‌دهنده لزوم وجود رویکردهای سازمان‌یافته در سطح بین‌المللی برای حل مشکل ترافیک فضایی است.

این اولین باری نیست که ماهواره‌های استارلینک مشکل‌ساز می‌شوند. پیشتر ستاره‌شناسان گفته بودند که این ماهواره‌ها در رصد آسمان شب اختلال به وجود می‌آورند. از آن سو یک ماه بعد از پرتاب، اسپیس ایکس ارتباط خود با سه ماهواره این مجموعه را هم از دست داد تا نگرانی‌ها در مورد ضایعات فضایی رنگ جدی‌تری به خود بگیرند. در صورتی که اسپیس ایکس هر 12 هزار ماهواره این پروژه را به مدار زمین ارسال کند، تعداد ماهواره‌های از دست رفته می‌تواند منجر به بروز مشکلات بزرگی در مدار زمین شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۱۲ شهریور ۱۳۹۸

    عملا میخواد فضا رو به گند بکشه

مطالب پیشنهادی