ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با قابلیت‌های جدید اندروید 10 آشنا شوید

اندروید 10 به صورت عمومی برای دستگاه‌های پیکسل 3 و Essential Phone PH-1 منتشر شد تا گوگل با این نسخه قابلیت‌های جدیدی را در دسترس کاربران قرار دهد. در اندروید 10 بیشترین تمرکز روی قابلیت‌های امنیتی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

اندروید 10 به صورت عمومی برای دستگاه‌های پیکسل 3 و Essential Phone PH-1 منتشر شد تا گوگل با این نسخه قابلیت‌های جدیدی را در دسترس کاربران قرار دهد. در اندروید 10 بیشترین تمرکز روی قابلیت‌های امنیتی گذاشته شده اما در کنار آن بهبودهای دیگری هم اعمال شده که برخی از آن‌ها ممکن است از دید کاربر پنهان مانده و برخی دیگر کاملا مشهود باشند. در ادامه نگاهی به قابلیت های جدید اندروید 10 یا تغییرات مهم آن خواهیم داشت. با دیجیاتو همراه باشید.

حذف دکمه Back

قابلیت های جدید اندروید 10

احتمالا اولین تغییری که پس از اجرای اندروید 10 خودنمایی می‌کند حذف دکمه back از این سیستم عامل است. در ادامه رویکرد مبتنی بر ژست‌های حرکتی در اندروید پای که همچنان جایی برای دکمه بک در آن در نظر گرفته شده بود، حالا اندروید 10 به متد کاملا مبتنی بر ژست‌های حرکتی روی آورده تا دیگر در این نسخه شاهد حضور این دکمه نمادین نباشیم.

در اندروید 10 با سوایپ به سمت بالا می‌توانید به صفحه خانه برگردید و با سوایپ به سمت بالا و نگه داشتن انگشت روی صفحه صفحه مالتی تسکینگ برایتان ظاهر می‌شود. برای بازگشت به صفحه قبلی هم کافیست از چپ یا راست نمایشگر سوایپ کنید.

این تغییر بسیار بزرگ به نظر می‌رسد و به همین خاطر برای کاربرانی که مایل به استفاده از این ژست‌های حرکتی نیستند هم امکانی در نظر گرفته شده است. یعنی علاوه بر حضور ژست‌های حرکتی جدید می‌توان همچنان آرایه سه دکمه‌ای اندرویدهای قبلی (یا آرایه سه دکمه‌ای که برای اولین بار در پیکسل 3 معرفی شد) را فعال کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا این دکمه‌ها در اندروید 10 دستگاه‌هایی مثل پیکسل 4 هم وجود خواهد داشت یا خیر اما به هر حال فعلا می‌دانیم که گوشی‌هایی مثل پیکسل 3 و پیکسل 3a که از ورژن قدیمی‌تر به اندروید 10 آپدیت شده‌اند چنین امکانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

مد تاریک سراسری

بعد از سال‌ها انتظار بالاخره مد تاریک سراسری (سیستمی) در اندروید 10 گنجانده شده که می‌توان آن را از بخش تنظمیات سریع فعال و غیر فعال کرد. خبر خوب دیگر اینکه گوگل API جدیدی توسعه داده تا توسعه‌دهندگان با استفاده از آن بتوانند اپ‌هایشان را با مد تاریک سیستمی اندروید 10 سازگار کنند. چنین قابلیتی به این معنی است که با فعال شدن حالت تاریک سیستمی، اپ‌های ثالث هم وارد مد تاریک می‌شوند.

البته احتمالا مدت زمانی طول می‌کشد تا تمام اپ‌های پر کاربرد این API را مورد استفاده دهند اما به هر حال همین که می‌دانیم فعلا تمام اپ‌های گوگل و رابط کاربری اصلی دستگاه یک تم تاریک سراسری خواهند داشت می‌تواند خبر بسیار خوبی باشد.

گزینه‌های جدید برای تغییر تم دستگاه

یکی از قابلیت‌هایی که اندروید را بسیار دوست‌داشتنی می‌کند امکان شخصی‌سازی حداکثری دستگاه با استفاده از آن است. حالا گویا در اندروید 10 گوگل کمی پا را فراتر گذاشته و امکانات بیشتری در این زمینه برای کاربران در نظر گرفته است.

قابلیت جدیدی که در بخش Developer Options اندروید 10 مخفی شده، گزینه جدید Theming است که در آن کاربر می‌تواند رنگ منوهای گوشی را تغییر دهد. رنگ پیشفرض در نظر گرفته شده همان آبی آشنای اندروید است اما با این قابلیت جدید می‌توان آن را به مشکی، سبز، صورتی، Cinnamon، اقیانوسی، Space و Orchid تغییر داد.

در بتای دوم اپ جدیدی به نام Pixel Themes اضافه شده بود که اگر چه هنوز عملکرد کاملی ندارد اما امکان اینکه چنین قابلیتی به همراه پیکسل 4 عرضه شود وجود دارد.

Live Caption خودکار

کپشن‌ها یا همان زیرنویس‌ها برای افراد ناشنوا یا کم‌شنوا قابلیت مهم و کاربردی به شمار می‌آید تا بتوانند محتوای موجود در فیلم‌ها، پادکست‌ها، بازی‌ها یا هر فرمی از مدیا که در آن گفتگو رد و بدل می‌شود را درک کنند. حالا گوگل برای اینکه حضور کپشن‌های مجازی را در هر موقعیتی فراهم کند در اندروید 10 قابلیتی به نام Live Caption در نظر گرفته است.

Live Caption در واقع کپشن گذاری همزمان را برای هر محتوایی که در آن گفتگو یا صحبتی اتفای می‌افتد انجام می‌دهد و خبر خوب اینکه چنین کاری به صورت محلی و روی گوشی انجام می‌شود. به عبارت دیگر برای استفاده از Live Caption نیازی به اتصال اینترنت نخواهد بود. کاربران می‌توانند این قابلیت را از طریق تنظیمات accessibility فعال کنند.

تغییرات مهم در مجوزها

این روزها مسائل امنیتی به نگرانی اصلی در دنیای تکنولوژی تبدیل شده و گوگل در اندروید 10، با اعمال بهبودهایی در بخش مجوزهای اپ‌ها (app permissions) سعی کرده کنترل بیشتری برای آگهی کاربران از سطح دسترسی اپ‌ها در اختیار قرار دهد.

بر همین اساس برای اپ‌هایی که قصد دسترسی به موقعیت مکانی کاربر را دارند، یک پاپ آپ جدید نمایش داده می‌شود. در این پاپ آپ از کاربر سوال می‌شود که آیا مایل است اپ به صورت مداوم به موقعیت مکانی او دسترسی داشته باشد یا فقط در زمان‌هایی که از اپ استفاده می‌کند چنین مجوزی در اختیار آن قرار بگیرد.

به همین خاطر صفحه Permissions usage در تنظیمات کاملا تغییر کرده تا نشان دهد که هر مجوز توسط چه اپ‌هایی مورد استفاده قرار گرفته است. این امکان وجود دارد که لیست را با مجوزهای خاصی فیلتر کرد تا اپ‌هایی که از یک مجوز خاص استفاده می‌کنند نمایش داده شوند. علاوه بر این رابط کاربری جدیدی برای صفحه App info هم در نظر گرفته شده است.

منوی به اشتراک‌گذاری بهبود یافته

شاید یکی از مشکلات اندروید را بتوان منوی share نه چندان سریع آن دانست که با وجود عملکرد درست، سرعت بارگذاری پایینی دارد. خوشبختانه در قابلیت های جدید اندروید 10 جایی برای بهبود این بخش هم درنظر گرفته شده است. بر اساس صحبت‌های گوگل رابط کاربری share در اندروید 10 به صورت آنی لود می‌شود.

علاوه بر این گوگل در اندروید 10 امکانی به نام Sharing Shortcuts هم قرار داده است. این قابلیت به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا در منوی share آپشن جدیدی ایجاد کنند که امکان به اشتراک‌گذاری فایل‌های موجود در بخش‌های خاص یک اپ را ساده‌تر می‌کند.

پشتیبانی بهتر برای گوشی‌های تاشو

با توجه به اینکه احتمالا در سال 2019 شاهد حضور گوشی‌های تاشو در بازار خواهیم بود، اطمینان از اینکه کاربری این دستگاه‌ها تا حد امکان تجربه خوشایندی برای کاربران به همراه داشته باشد کاملا ضروری به نظر می‌رسد. بر همین اساس گوگل اندروید 10 را برای دیوایس‌های تاشو هم بهینه کرده است.

البته بیشتر این تغییرات برای توسعه‌دهندگان قابل استفاده خواهد بود، اما در نهایت باعث بهینه شدن عملکرد اندروید 10 روی دستگاه‌های تاشو و سایر دیوایس‌های بزرگ خواهد شد.

پاسخگویی هوشمند در بخش اعلانات

در قابلیت های جدید اندروید 10 راه‌های تازه‌ای برای پاسخ دادن به اعلانات هم به چشم می‌خورد. مثل پاسخگویی با استفاده از اپ Signal. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید این پیام حاوی لینکی به گوگل مپس است و سیگنال با توجه به متن پیام گزینه‌های مختلفی برای کاربر ارائه می‌کند. در این مثال کاربر می‌تواند از گزینه‌های پیشنهادی پاسخ سریع استفاده کرده یا مستقیما لینک موجود را باز کند.

پشتیبانی 5G

شاید این مورد جزو قابلیت های جدید اندروید 10 که تفاوت محسوسی برای کاربر ایجاد می‌کنند نباشد اما برای توسعه‌دهندگان قابلیت مهمی خواهد بود. در اندروید 10 اطمینان حاصل شده تا اتصال 5G به بهترین شکل برقرار شده و اپ‌ها قادر به ارائه تجربه‌ای غنی‌تر و همه‌جانبه‌تر با استفاده از نسل پنجم اینترنت موبایل باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • M.Gh
    M.Gh | ۲ اسفند ۱۳۹۸

    قابل توجه دوشتان ک این ژست رو قبلا سامسونگ هم داشته?‍♀️

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

    حالا واقعا خوشحالم كه بلاخره اين ژست ها به اندرويد اومد، واقعا جذاب ان،
    ولي تقريبا همين ژست هارو نوكيا با سيستم عامل مي گو سال 2011 معرفي كرد

    كه ظاهرا مثل همه كاراي نوكيا جلوتر از زمانش بوده!

  • MrMojtaba
    MrMojtaba | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

    ژست حرکتیش دقیقن شبیه شیائومی شده با این تفاوت که تو شیائومی کل صفحه در دسترسه و هیچ چیز اضافی ای نیس، ولی اینجا یه نوار مث آیفون زیرش اضافه شده...
    اون رنگ سیستمی که 8 سال پیش تو سیستم عامل مزخرف ویندوزفون (که خودمم چندتا گوشیشو داشتم) وجود داشت!!!
    دارک مود هم تو ویندوزفون چندسال پیش اضافه شد!!!
    خوبیش اینه اندروید به یه تکامل نسبی رسیده و دارن امکانات جانبی رو بهش اضافه میکنن ?

  • Hani Mosleh
    Hani Mosleh | ۱۴ شهریور ۱۳۹۸

    خیلی جالبه خیلی از این قابلیت ها تقریبا یک ساله که در MIUI 10 در گوشی های شیاومی ارائه شده بوده

مطالب پیشنهادی