ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دیپ فیک
تکنولوژی

کلاهبرداری از طریق دیپ فیک؛ سرقت 200 هزار دلاری با یک تماس تلفنی

کلاه برداری های تلفنی موضوع جدیدی نیست اما در یکی از نادرترین سوء استفاده ها از دیپ فیک، مجرمان با جعل صدای رئیس شرکت، یک مدیر را فریب داده و وادار به واریز بیش از 200 ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

کلاه برداری های تلفنی موضوع جدیدی نیست اما در یکی از نادرترین سوء استفاده ها از دیپ فیک، مجرمان با جعل صدای رئیس شرکت، یک مدیر را فریب داده و وادار به واریز بیش از 200 هزار دلار کردند.

به گزارش وال استریت ژورنال مدیر اجرایی یک شرکت بریتانیایی فعال در حوزه انرژی تصور کرده که رئیس او از شرکت مادر واقع در آلمان آن سوی خط تلفن است. به این ترتیب سریعاً به درخواست او عمل کرده و مبلغی معادل 243 هزار دلار را به حساب بانکی در مجارستان واریز کرده است.

اما صدا متعلق به یک کلاهبردار بوده که با استفاده از هوش مصنوعی صدای مدیر اجرایی آلمانی را تقلید کرده است. شرکت بیمه «Euler Hermes Group SA» به وال استریت ژورنال اعلام کرده کلاه برداری که همچنان ناشناس است 3 بار با شرکت تماس گرفته؛ بار به منظور آغاز تراکنش، بار دوم با تقاضای کذب برای باز پرداخت و بار سوم برای پیگیری پرداخت.

دیپ فیک

قربانی در بار سوم به موضوع شک کرده و متوجه شده که تماس از یک شماره اتریشی بوده. با وجود اجتناب از پرداخت دوم اما پرداخت اول انجام شده بود و مبلغ از یک حساب بانک مجارستانی به بانکی در مکزیک و سپس به مکان های دیگر انتقال یافته بود.

چندی قبل محققان شرکت «دِسا» که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می کند شبیه سازی صدای یک پادکستر مشهور را منتشر کردند. شرکت بیمه Euler Hermes معتقد است نرم افزاری تجاری مبتنی بر تکنولوژی دسا در این کلاه برداری استفاده شده. در صورتی که این ادعا درست باشد، اولین باری است که تقلید صدا از طریق هوش مصنوعی برای کلاه برداری به کار می رود. البته احتمال می رود پیش از این هم کلاه برداری های مشابه دیگری با استفاده از هوش مصنوعی انجام شده باشد.

از آنجایی که هیچ مضنونی شناسایی نشده، نرم افزار مورد استفاده کلاه برداران و نحوه به دست آوردن داده های صوتی مورد نیاز مبهم است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی