ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناپدید شدن ایستگاه تحقیقات دریایی گئومار آلمان

ایستگاه تحقیقات دریایی گئومار آلمان که از سال ۲۰۱۶ در عمق ۲۲ متری سواحل بالکان قرار داشت در اتفاقی عجیب ناپدید شده است. ارتباطات این ایستگاه وابسته به سازمان تحقیقاتی گئومار (GEOMAR) شهر کیل و ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۵

ایستگاه تحقیقات دریایی گئومار آلمان که از سال ۲۰۱۶ در عمق ۲۲ متری سواحل بالکان قرار داشت در اتفاقی عجیب ناپدید شده است.

ارتباطات این ایستگاه وابسته به سازمان تحقیقاتی گئومار (GEOMAR) شهر کیل و گشتاخت آلمان، در تاریخ ۲۱ آگوست با مرکز تحقیقاتی هلم‌هولتز گئومار قطع شد و سرنوشت این ایستگاه ۳۳۰ هزار دلاری را در ابهام فرو برد. این سازمان نیروهایی را به منظور بررسی اختلال پیش‌ آمده به محل این ایستگاه فرستاد، ولی آن‌ها در کمال ناباوری تنها یک کابل ارتباطات را پیدا کردند و از این سازه ۴۰۰ کیلوگرمی اثری نیافتند.

بر اساس بیانیه‌ این مرکز، عوامل احتمالی نظیر هرگونه دخالت‌های طبیعی مانند طوفان‌های شدید، موج‌های بلند و حتی آبزیان بزرگ توجیه مناسبی برای این اتفاق نبوده‌اند. به گفته مرکز گئومار، وزن این سازه بیشتر از آن است که بتواند توسط موج قوی از جایش کنده شود و بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که نیرویی به مراتب قوی‌تر برای این کار لازم بوده است. غواصان نیز تنها کابل ارتباطی این ایستگاه تحقیقات دریایی را پیدا کرده‌ و اثری از فریم آن گزارش نداده‌اند.

تنها قطعه به جا مانده از ایستگاه تحقیقات دریایی گئومار
کابل پاره شده ارتباطی ایستگاه

این ایستگاه تحقیقات دریایی که در ۱.۸ کیلومتری ساحل کیل در عمق ۲۲ متری دریای بین آلمان و دانمارک واقع شده، به منظور کار‌های تحقیقاتی استفاده می‌شده است. سازمان گئونار از این ایستگاه به منظور جمع آوری اطلاعات محیط زیستی بهره می‌برده.

اطلاعاتی مانند دمای آب، املاح معدنی آب، میزان شوری، نرخ جریان آب و تعیین غلظت‌های کلروفیل و متان به محققین این اجازه را می‌داده که به صورت علمی به بررسی تغییرات شیمیایی آن بپردازند و از خطرهای احتمالی پیشگیری کنند. این مرکز از سال 1950 این اطلاعات را جمع آوری می‌کرده است.

آقای هرمان بانگه (Hermann Bange) مسئول پروژه مرکز گئومار می‌گوید اطلاعاتی که از این ایستگاه بدست می‌آمده بسیار با ارزش بوده و جایگزینی آن بسیار مشکل است. او همچنین از شهروندان تقاضا کرد که در صورت داشتن اطلاعات در این مورد، به پلیس مراجعه کنند.

محل ایستگاه GEOMAR

می‌توان گم شدن این ایستگاه زیر آبی را به نوعی با کشتی‌های غرق شده مقایسه کرد. این کشتی‌ها پس از این که به پایان عمر خود می‌رسند به کف اقیانوس‌ها سقوط می‌کنند و دیگر اثری از آن‌ها یافت نمی‌شود. البته فرضیه‌ای وجود دارد که ناپدید شدن این کشتی‌ها را تا حدودی توجیه می‌کند. طبق این فرضیه غارتگران این کشتی‌ها را تکه تکه کرده و آن‌ها را می‌فروشند.

شاید غارتگران این ایستگاه را مورد هدف قرار داده‌اند، اما محدوده این ایستگاه داخل منطقه حفاظت شده قرار دارد که دسترسی عموم به آن ممکن نیست. باید دید آیا پلیس آلمان موفق به پیدا کردن این ایستگاه می‌شود یا نه.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی