ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهنمای خدمات الکترونیک: آموزش ثبت گوشی مسافرتی

هر شهروند ایرانی که یک سفر خارجی داشته باشد (یا یک مسافر که به ایران وارد شود) می‌تواند یک عدد گوشی در سال را با پرداخت عوارض ورود به کشور، به نام خود ثبت نماید. ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۵

هر شهروند ایرانی که یک سفر خارجی داشته باشد (یا یک مسافر که به ایران وارد شود) می‌تواند یک عدد گوشی در سال را با پرداخت عوارض ورود به کشور، به نام خود ثبت نماید. به این فرایند، رجیستری گوشی مسافرتی می‌گویند. در این مقاله از دیجیاتو قصد داریم چگونگی ثبت گوشی مسافرتی را مرور کنیم. یادتان باشد هر مسافر تنها ۳۰ روز پس از ورود به کشور زمان دارد که گوشی خود را ثبت مسافری کند و در صورت گذشتن این مدت زمان، باید با سامانه همتا تماس بگیرد.

در مرحله اول باید یادتان باشد که برای ثبت گوشی مسافرتی نیازی به ورود به سامانه همتا ندارید بلکه باید وارد سامانه گمرک کشور شوید. از این آدرس می‌توانید وارد صفحه ثبت گوشی مسافرتی و پرداخت حق عوارض آن بشوید. شایان ذکر است این مبلغ برای گوشی‌های مسافرتی برابر با ۱۶ درصد از ارزش اصلی خود گوشی خواهد بود و نرخ ارز حساب شده نیز بر اساس ارز نیمایی خواهد بود.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

پس از ورود به این صفحه، ضمن خوانش دقیق لازم و پذیرش قوانین (با تیک زدن گزینه قبول دارم) باید IMEI گوشی مسافرتی خود را ثبت کنید. یادتان باشد اگر گوشی‌ شما دو سیم‌کارته است، با فشردن علامت مثبت سبز رنگ، می‌توانید IMEI دوم را نیز وارد کنید. IMEI کد منحصر به فرد گوشی شماست که هم روی جعبه گوشی نوشته شده و هم برای دریافت آن می‌توانید از کد دستوری «ستاره مربع صفر شش مربع» استفاده نمایید. این کد یک عدد ۱۵ رقمی باید باشد.

پس از ثبت کدهای IMEI و پر کردن گزینه کپچا، می‌توانید به مرحله بعد بروید.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

در مرحله بعد سامانه مدل گوشی شما را بر اساس IMEIهایی که برایش تعریف کردید تشخیص می‌دهد. اگر مدل گوشی اعلام شده با موبایل شما مغایرت ندارد، می‌توانید با خیالی آسوده به مرحله بعد بروید ولی اگر تفاوتی با موبایل مسافرتی وجود دارد، باید بر اساس نوشته‌های همین بخش از وبسایت، با سامانه همتا تماس بگیرید تا مشکل‌تان را رفع کنید.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

در اینجا با توجه به برند و مدل گوشی که دستتان است، باید گزینه‌ها را پر کنید. در برخی موارد لازم نیست که همه گزینه‌ها پر شوند و صرفا انتخاب مدل و مشخصات فنی دستگاه کفایت می‌کند. توجه کنید در این بخش شما قیمت گوشی خودتان را به نرخ دلار مشاهده خواهید کرد و با توجه به همین نرخ است که عوارض پرداختی شما محاسبه خواهد شد. بعد از انتخاب گزینه‌های مرتبط، به مرحله بعد بروید.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

در این مرحله باید تعیین کنید که از چه گمرک ورودی وارد کشور شدید. همچنین باید اطلاعات هویتی خود یعنی کد ملی، کد گذرنامه و همچنین شماره موبایل خود را مشخص نمایید. توجه کنید شماره موبایل شما باید به نام خودتان باشد و در گوشی مسافرتی مذکور هم تعبیه شده باشد. بعد از نوشتن این موارد، به مرحله بعد بروید.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

یک کد امنیتی یکبار مصرف برای سیم‌کارت شما ارسال خواهد شد که با وارد کردن آن در این بخش می‌توانید به نهایی شدن ثبت مسافرتی گوشی خود نزدیک‌تر شوید.

در اینجا اطلاعات جامعی از گوشی و مدل آن و موارد دیگر مشخص می‌شود و سامانه با توجه به نرخ دلاری دستگاه شما، قیمت عوارضی که باید پرداخت کنید را مشخص می‌کند. در مرحله آخر هزینه عوارض را پرداخت می‌کنید.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

بعد از پرداخت هزینه، حتما به صفحه‌ای مانند تصویر بالا دسترسی پیدا کنید و دکمه تکمیل فرایند را فشار دهید.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

در مرحله بعد باید اطلاعات را به سامانه همتا بفرستید و پیامکی مبنی بر ثبت شدن گوشی شما در سامانه همتا برای شما ارسال خواهد شد.

آموزش ثبت گوشی مسافرتی

در این پیامک رمز یکبار مصرفی وجود دارد که پس از یادداشت آن باید به سامانه دستوری ستاره ۷۷۷۷ مربع مراجعه کرده و در قسمت فعالسازی، بعد از وارد کردن کد IMEI گوشی خود (وارد کردن یک IMEI کافی است) آن را ثبت کرده و پس از تامل کردن چند دقیقه، پیامک ثبت نهایی گوشی شما در سامانه همتا برایتان ارسال خواهد شد.

به مرحله آخر رسیدیم. شما می‌توانید با چک کردن نهایی در سامانه همتا مطمئن شوید که گوشی‌ مسافرتی شما رجیستر شده و دیگر به مشکلی در روزهای آینده برخورد نخواهید کرد.

نکته کلیدی:

توجه کنید که هر مسافر ۳۰ روز پس از وارد شدن به خاک کشور، زمان دارد که گوشی مسافرتی خود را رجیستر کند. اگر در این بازه هزینه گمرک گوشی مسافرتی را پرداخت نکنید و آن را در سامانه همتا هم به ثبت نرسانید، سرویس دهی دستگاه قطع می‌شود. یعنی عملا دیگر قادر نخواهید بود گوشی خود را در داخل کشور و با سیم کارت اپراتورهای داخلی مورد استفاده قرار دهید. برای رفع این مشکل بهتر است مراجعه حضوری به دفاتر گمرک داشته باشید و از کارشناسان بخواهید تا مسئله را برایتان پیگیری کنند. احتمال دارد با پرداخت عوارض مشکل برطرف شود، اما در اغلب موارد گوشی هایی که با بی‌توجهی کاربر دچار مشکلات این چنینی می‌شوند، برای اینکه رفع مشکل گردند نیاز به صرف زمان زیادی خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی