ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تغییر مدیرعامل سرآوا و واکنش فعالان اکوسیستم استارت‌آپی به رفتن پدرخوانده

«سعید رحمانی» مدیر پرآوازه شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا پارس، عنوان مدیرعاملی را کنار گذاشته است تا «علی سمساریلر»، مدیر توسعه کسب‌وکار قبلی همین شرکت، مدیرعامل جدید سرآوا شود. سمساریلر در توییتر از این مسئولیت جدید به عنوان «افتخار ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۶

«سعید رحمانی» مدیر پرآوازه شرکت سرمایه‌گذاری سرآوا پارس، عنوان مدیرعاملی را کنار گذاشته است تا «علی سمساریلر»، مدیر توسعه کسب‌وکار قبلی همین شرکت، مدیرعامل جدید سرآوا شود. سمساریلر در توییتر از این مسئولیت جدید به عنوان «افتخار و مسئولیت مهم و سنگین» یاد کرده است.

سرآوا دست کم روی کاغذ بزرگ‌ترین شرکت سرمایه گذاری روی استارت‌آپ‌ها است و در پرتفولیوی خود، سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هایی همچون دیجی‌کالا، فیدیبو، کافه‌بازار، ای‌نتورک، تخفیفان و ریحون را دارد.

سمساریلر همچنین گفته است که سعید رحمانی به عنوان یک مربی  کنار سرآوا و پرتفولیوی آن خواهد بود اما دقیقا مشخص نیست که او چه سمتی در این مجموعه بزرگ داشته باشد، چراکه سرآوا رسماً هیچ بیانیه‌ای در خصوص تغییرات اخیر منتشر نکرده است.

نمی‌توان منکر این موضوع بود که سرآوا از بزرگترین سرمایه‌گذاران استارت‌آپی کشور به شمار می‌رود اما سکوت اخیرش در رابطه با تغییر مدیرعامل باعث شده تا اعضای تاثیرگذار در اکوسیستم استارت‌آپی نظرات و واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. واکنش‌هایی که به آرزوی موفقیت برای مدیریت جدید، گله‌های قدیمی و اما بیشتر از هرچیز آینده‌ای پرابهام از سرنوشت سرآوا و رحمانی اشاره دارند.

سعید رحمانی

«پدرام سلطانی» نائب رییس پیشین اتاق بازرگانی تهران در توییتی نسبت به رفتن رحمانی واکنش نشان داده و آن را با رفتن سعید ملایی مقایسه کرده است: «خبر بدى بود. رحمانى از پیش قراولان اکوسیستم استارتاپى کشور بود. اینها که بروند، قطار مهاجرت جوانان و نخبگان از کشور سرعت مى گیرد. اما این قطار نه بوق دارد نه دود، فقط درد دارد و آه... چه یک قهرمان ورزشى مثل #سعید_ملایی برود و چه یک قهرمان کارآفرینى مثل #سعید_رحمانى.»

سعید رحمانی

«مسعود طباطبایی» مدیرعامل علی‌بابا نیز از رویای رحمانی در توییتر خود گفته: «اول بار سعید رحمانی را تو جشنواره وب سال ۹۰ با ارائه‌ای در رابطه با استارآپ و اینکه چرا به ایران آمده شناختم. ۸ سال گذشته را مرور میکنم و میبینم که اون چیزی که امروز میگیم اکوسیستم استارآپی ایران، بخشی از رویای سعید بود که به واقعیت پیوسته. خوشحالم که فرصت همکاری و یادگیری داشتم.»

«میثم رجبی» مدیر توسعه کسب و کار گروه حصین نیز در توییت خود به لزوم ادامه راه استارت آپ‌های ایرانی اشاره کرده است: «وقتی #ماشین_دودی در توقف بود، همه شگفت زده بودن و موقع حرکت بهش #سنگ میزدن. قطار نوآوری مستقل از #رانت و وابستگی دولتی با تکیه بر قدرت #فناوری رو خیلیا هول دادن که برای تمامیت خواه ها این موضوع سنگینه. #سعید_رحمانی فعلا رفته اما بدونید روحیه جنگندگی طبیعت #استارتاپ و باقی میمونه.»

از سوی دیگر «نازنین دانشور» موسس تخفیفان، استارت‌آپی که از سرآوا سرمایه جذب کرده است، با تمجید از اقدامات مدیرعامل پیشین سرآوا، در اینستاگرام خود از اقدامات سعید رحمانی تجلیل کرده است:

«برای من سعید رحمانی سرمایه‌گذار نبود، برای من یه منتور و مربی با صبر و حوصله و فکر و ایده و خلاق بود. شخصی بود که در روزهایی که نزدیک‌ترین آدم‌های زندگیم حاضر نبودن چند میلیون به من بدن، روی تخفیفان سرمایه‌گذاری کرد و همیشه گفت با تخفیفان کار ندارم، رو تیمتون سرمایه‌گذاری میکنم و از چند سال بعدش همیشه با لبخند تو جلسه‌ها گفت رو تیم درستی سرمایه‌گذاری کردم. سعید رحمانی برای این اکوسیستم یک انفجار بود، یه تغییری که ادبیات و جایگاه و خواستگاه اکوسیستم نبوده رو عوض کرد، ذهن و فکر مدیران بانک‌ها، دولتی‌ها و ... رو عوض کرد. سعید برای من و خیلی‌ها بارقه امید و ساختن بود و هست. چیزهایی رو پایه نهاد که سال‌ها و سال‌ها ماندنی و به نامش باقی خواهند بود. سعید برای من همیشه نمونه واقعی تغییر هست و پر از احترام و خشوع و خضوع. سعید برای من معنای واقعی کارآفرینی اصیل بوده و هست. به احترامش همیشه از جا پا میشم و کلاه از سر برمیدارم.»

عده‌ای دیگر نیز خواستار شفافیت بیشتر دلیل رفتن رحمانی شدند؛ افرادی چون «احسان داوودی» هم موسس فلایتیو که به ممنوع‌الورودی رحمانی اشاره کرده و تاکید کرده که هیچ‌کس دلیل این موضوع را نمی‌داند.

اما این نگاه‌های مثبت در برخی اظهار نظرات نیز دیده نمی‌شود. عده بسیاری اعلام کردند که سرآوا بازی رسانه را خوب بلد بوده و البته ارزش‌گذاری‌هایی بحث برانگیزی در خصوص بعضی استارت‌آپ‌ها انجام داده است. با این حال یکی از مقالاتی که در توییتر جنجال آفرین شد، دلنوشته‌ای از «محی‌الدین سنیسل» بود که درباره سیاست‌های سرمایه‌گذاری سرآوا و تجربه همکاری او (در قالب تیم دونیت) با این مجموعه است. بسیاری از فعالین استارت آپی با ریتوییت کردن این نوشته و توصیه به خواندن آن، مهر تاییدی بر گلایه‌های آمده در این متن زدند. سنیسل در یکی از مهم‌ترین بخش‌های این یادداشت می‌نویسد:

«دونیت سرمایه مورد نیازش را از سرآوا جذب کرد و کار با شوق بیشتری ادامه پیدا کرد. اما هرچه تقویم ورق می‌خورد، سردی رابطه و دوری عقاید بیشتر از پیش نمایان می‌شد. به ما یاد داده بودند که سرمایه‌گذار، صرفاً سرمایه‌دار نیست، بلکه شریک و دلسوز شماست. موفقیت شما، موفقیت اوست. اما مکاتبات بی‌جواب زیادی نیاز بود تا من متوجه شوم که من صرفاً یکی از سربازان صفحه شطرنجی بودم که باید به آخر میرسیدم تا اسبی، وزیر شود و قلعه‌ای استوار.»

حال باید دید با تکیه زدن مدیرعامل جدید به صندلی ریاست، آیا سرآوا با وجود تمام نقدها می‌تواند جایگاه خود را حفظ کند یا این تغییر، برگ برنده‌ای خواهد بود برای گروه‌های سرمایه‌گذاری استارت‌آپی دیگر، از جمله گروه اینترنت ایران که مالک اسنپ است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی