ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رقابت ناجوانمردانه اپل با اسپاتیفای
تکنولوژی

سهم ۸۰ درصدی سرویس‌های استریم از کل درآمد صنعت موسیقی

بخش مهمی از درآمد صنعت موسیقی مدیون استریم است اما تنها بخش کوچکی از این سود به هنرمندان می رسد. انجمن صنفی ضبط موسیقی آمریکا (RIAA) که سازمانی متشکل از تهیه‌کنندگان و شرکت های ضبط و ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۳۰

بخش مهمی از درآمد صنعت موسیقی مدیون استریم است اما تنها بخش کوچکی از این سود به هنرمندان می رسد.

انجمن صنفی ضبط موسیقی آمریکا (RIAA) که سازمانی متشکل از تهیه‌کنندگان و شرکت های ضبط و نشر موسیقی است، در گزارشی از افزایش ۲۶ درصدی درآمد سرویس‌های استریم موزیک در شش ماهه اول ۲۰۱۹ خبر داده است. به گفته RIAA درآمد این حوزه به ۴.۳ میلیارد دلار رسیده که برابر با ۸۰ درصد از کل عایدی صنعت موسیقی است.

این درآمد ناشی از هزینه های اشتراک و تبلیغات در سرویس های استریم بوده که سهم هر یک به ترتیب ۶۲ و ۳۸ درصد عنوان شده. در مدت مذکور ثبت نام در سرویس های پولی هم رشد ۳۱ درصدی را پشت سر گذاشته است.

درآمد صنعت موسیقی

رشد بازار موزیک تنها ناشی از محبوبیت سرویس های استریم نیست و فروش فیزیکی هم در آن نقش داشته چون در نیمه اول سال جاری میلادی فروش وینیل و CD به ترتیب ۵ و ۱۳ درصد بیشتر شده است. این رشد باعث شده CDها ۴۸۵ میلیون و صفحات وینیل حدود ۲۲۴ میلیون دلار را عاید بازار موزیک آمریکا کنند.

علی رغم استقبال گسترده از مدیاهای فیزیکی واضح است که هیچکدام به گرد پای استریم محتوا نمی رسند و به طور کلی بازار در قبضه سرویس های استریمینگ نظر اسپاتیفای و اپل موزیک است که به ترتیب ۱۰۰ و ۵۶ میلیون کاربر با اشتراک پولی دارند. همین امر باعث شده هنرمندان برجسته ای نظیر «تیلور سویفت»، «دریک» و «آریانا گرانده» به انتشار آثارشان از طریق این سرویس ها روی بیاورند.

با این حال تنها بخش ناچیزی از این درآمد سرشار به هنرمندان می رسد. برای مثال اسپاتیفای تنها ۶۰ تا ۸۰ درصد از درآمد هر استریم را به تولیدکنندگان پرداخت می کند که آن هم به شکل نابرابری بین تهیه کننده، ناشر و در نهایت هنرمند تقسیم می شود. به عبارت دیگر حاشیه سود استریم برای هنرمندان به مراتب کمتر از فروش فیزیکی یا حتی دانلود دیجیتال است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی