ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گلکسی نوت ۲۰
تکنولوژی

خرید و فروش اطلاعات مسافران حتی با رضایت آنها، سوءاستفاده از واردات مسافری است

بازار فروش پاسپورت و یا استفاده از پاسپورت دیگران در روزهای جاری بیشتر از همیشه داغ شده چرا که کاروران‌های کربلا در آماری بالا از کشور خارج و به داخل برمی‌گردند. وزیر ارتباطات نیز چندی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۹

بازار فروش پاسپورت و یا استفاده از پاسپورت دیگران در روزهای جاری بیشتر از همیشه داغ شده چرا که کاروران‌های کربلا در آماری بالا از کشور خارج و به داخل برمی‌گردند. وزیر ارتباطات نیز چندی پیش در همین خصوص اعلام کرده بود که باید با موضوع سو استفاده عده‌ای سودجو از اطلاعات هویتی برای ثبت گوشی‌های قاچاق مبارزه شود. حال سامانه همتا نسبت به این اخبار واکنش رسمی نشان داده و اعلام کرده که خرید و فروش اطلاعات مسافران حتی با رضایت آنها، سوء استفاده از واردات مسافری است.

به گفته سامانه همتا پس از اتصال سامانه گمرک به سرویس گذرنامه ناجا، علیرغم افزایش چشمگیر واردات رسمی تلفن همراه به صورت تجاری و تعدیل محسوس قیمت‌ها در بازار، نوع جدیدی از تخلف گسترش یافت که در آن افراد سودجو پس از دستیابی به اطلاعات هویتی شخص مسافر که به تازگی وارد کشور شده است، اقدام به ثبت تلفن همراه مسافری به نام شخص مذکور می‌نمایند.

سامانه همتا گزارش می‌دهد این افراد با «سوء استفاده از تسهیلات درنظر گرفته شده برای مسافران» با مراجعه مستقیم به مسافران و یا از طرق دیگری همچون آژانس‌های مسافرتی در ازای پرداخت مبالغی، اقدام به خرید اطلاعات هویتی مسافران و زائران نموده و با استفاده از این اطلاعات اقدام به رجیستر کردن گوشی‌های قاچاق می‌نمایند. در این خصوص دو حالت متصور است: ثبت گوشی بدون اطلاع شخص مسافر باشد یا ثبت گوشی با اطلاع و رضایت شخص مسافر باشد.

واردات مسافری گوشی

سامانه همتا اعلام کرده در حالت اول، یعنی حالت رجیستری موبایل بدون اطلاع مسافر، شخص مذکور می‌تواند با شماره گیری 195 و یا با مراجعه به آدرس اینترنتی https://195.cra.ir، نسبت به ثبت شکوائیه در «سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» اقدام نماید.  لازم به ذکر است فرد متخلف با استفاده از سیمکارت صادر شده بنام مسافر قادر به انجام تخلفات متعددی است که ثبت تلفن همراه تنها یکی از این تخلفات است.

در حالت دوم شخص مسافر یا زائر با رضایت شخصی و در ازای دریافت مبلغی اقدام به فروش اطلاعات خود می‌نماید. همتا می‌گوید حتی این کار هم سوءاستفاده است: «به اطلاع می‌رساند مطابق مقررات قانونی، مسافرانی که از مرزهای رسمی وارد کشور می‌شوند درصورتی که «صرفاً برای مصرف شخصی» و با هدف «غیرتجاری» تلفن همراهی «از خارج از کشور خریداری نموده و با خود وارد کرده باشند»، می‌توانند پس از ورود به کشور با مراجعه غیرحضوری به سامانه گمرک و پرداخت حقوق و عوارض گمرکی، آن را ثبت (رجیستر) و قابل استفاده نمایند.»

سامانه همتا تاکید دارد که اگر مسافری کد پاسپورت خود را در اختیار فردی قرار دهد که از خارج کشور گوشی خریداری نکرده باشد، قانونا مرتکب خلاف شده است و مسئولیت حقوقی آن متوجه فرد مسافر خواهد بود. متن این بخش از بیانیه سامانه همتا عینا به این شرح است:

«البته در این میان برخی افراد هم قصد دارند تا خرید و فروش اطلاعات هویتی مسافران را قانونی جلوه دهند که از جمله می‌توان به عملکرد برخی از اتحادیه‌های صنف تلفن همراه اشاره کرد که به طرق مختلف زائرانی را که به زودی قصد تشرف به زیارت عتبات عالیات را دارند به فروش اطلاعات شخصی خود به واحدهای صنفی فروش تلفن همراه و مشارکت در این تخلف ترغیب می‌نمایند.»

واردات مسافری گوشی

سامانه همتا برای حل این معضل یک همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های متولی را طلب می‌کند: «امید است همانگونه که وزیر محترم ارتباطات وعده دادند، در اسرع وقت و بطور ریشه‌ای با متخلفانی که با سوء استفاده از اطلاعات مسافران قصد ثبت گوشی‌های قاچاق و دور زدن طرح رجیستری را دارند، برخورد مقتضی صورت پذیرد و همچنین با اصلاح سازوکار کنونی و اتخاذ تدابیر لازم، معضل ثبت گوشی‌های مسافری که در حال حاضر به بستری برای تطهیر کالای قاچاق و سودجویی تبدیل شده و مدت‌هاست گریبانگیر واردات رسمی تلفن همراه و طرح رجیستری شده است، برطرف گردد.»

گفتنیست در همین راستا معاون وزیر ارتباطات، «حسین فلاح جوشقانی» نیز به تازگی اعلام کرده بود که فعالیت ۲۰۰ دفتر فروش مربوط به اپراتورها به علت تخلف در ارائه سیم‌کارت رایگان برای زائران به منظور سوءاستفاده از آن برای رجیستری گوشی قاچاق متوقف شده است. جوشقانی از مردم خواسته است که در حفظ و نگهداری اطلاعات شخصی خود کوشا باشند: «از مردم نیز می‌خواهم که به منظور پیشگیری از سوءاستفاده، مدارک شناسایی خود مانند پاسپورت را در اختیار سایر افراد یا دفاتر مسافرتی قرار ندهند.»

اگر می‌خواهید درباره بازار خرید و فروش غیرقانونی پاسپورت بیشتر بدانید می‌توانید به این مطلب سر بزنید و اگر هم قصد دارید مراحل رجیستری گوشی به شکل مسافرتی را بدانید، به این لینک سر بزنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • M.S.R
    M.S.R | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    دزد هه کسی که ریجستری رو برا پول مفت اضافه باب کرد دزده در ضمن هیچ گوشی داخل کشور تولید نمیشه

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۱۶ شهریور ۱۳۹۸

    ای اقا ورش دارید خلاص کنید خودتون رو ... یعنی گوشی هست که بنظرتون داره تو کشور قاچاق میشه و میتونید جلوشو بگیرید؟ چرا نمیرید اونایی ک کولر گازی فیک با برچسب های برند های معروف رو ک از تایلند وارد میکنن رو بگیرید یا اونایی ک گازویل دارن قاچاق میکنن نون مفت میخورن!

    • google_user_179
      google_user_179 | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

      ورش دارن؟ چرا این کارو کنن وقتی این سود سرشار داره میره توی جیبشون؟ دقیقه‌ای 85 گوشی در کشور داره فروخته میشه.

مطالب پیشنهادی