ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

the-e-beetle (1)
خودرو

برنامه جالب فولکس واگن برای برقی سازی نمونه های کلاسیک بیتل

فولکس واگن بیتل یکی از شاخص ترین وسایل نقلیه ای است که جهان به خود دیده؛ هدف از توسعه بیتل این بود که هر فرد آلمانی بتواند به راحتی صاحب یک خودرو شود. بیتل را ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

فولکس واگن بیتل یکی از شاخص ترین وسایل نقلیه ای است که جهان به خود دیده؛ هدف از توسعه بیتل این بود که هر فرد آلمانی بتواند به راحتی صاحب یک خودرو شود. بیتل را می توان حاصل ترکیب تفکرات آدولف هیتلر و فردیناند پورشه در دهه 30 میلادی دانست. از آن تاریخ تاکنون بیتل در سه نسل متفاوت راهی خیابان ها شده و به لطف فاکتور قیمت پایین توانسته فروش بسیار بالایی را تجربه کند.

فولکس واگن هیتلر

نسل اول بیتل از سال 1938 تا سال 2003 تولید شد

نسل اول بیتل که با نام تایپ وان (Type 1) شناخته می شود، موفق ترین و محبوب ترین عضو خاندان خود بوده و با فروش بیش از 21.5 میلیون دستگاه، رکورددار خودرویی است که بدون تغییر در پلتفرم برای طولانی ترین مدت ممکن روی خطوط تولید باقی مانده است. بد نیست اشاره کنیم این نسل از سال 1938 تا سال 2003 تولید شد!

فولکس واگن بیتل برقی

فولکس واگن برای عاشقان این نسل از بیتل یک برنامه ویژه تدارک دیده است. این خودروساز آلمانی در همکاری با شرکت eClassics، مدل های قدیمی بیتل را با حفظ ظاهر اصلی به پیشرانه های مدرن برقی تجهیز می کند. اولین محصول پروژه مشترک فولکس واگن و eClassics در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش گذاشته خواهد شد. این خودرو به انگلیسی e-Beetle و به آلمانی e-Käfer نامگذاری شده است.

the-e-beetle (3)

پیشرانه بیتل برقی از هاچبک برقی آپ به امانت گرفته شده است

پیشرانه و گیربکس تک دنده ای که برای بیتل در نظر گرفته شده در واقع همان نمونه به کار رفته در آپ برقی (e-Up!) است. موتور الکتریکی این پیشرانه می تواند 81 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که در مقایسه با خروجی موتورهای درون سوز بیتل بسیار بیشتر هستند.

the-e-beetle (19)

اگر چه بیتل برقی با پیشرانه الکتریکی قدرتمندتر شده، اما به دلیل وزن بالای این پیشرانه، وزن آن نیز افزایش یافته است. طبق اطلاعات منتشر شده بیتل کلاسیک برقی 1280 کیلوگرم وزن دارد، در حالی که مدل های اصلی بیتل دارای وزنی بین 800 الی 840 کیلوگرم هستند.

the-e-beetle (4)

افزایش وزن بیتل برقی به خاطر پک باتری 36.8 کیلوواتی آن است

بخش اعظمی از وزن بالای بیتل برقی به پک باتری 36.8 کیلوواتی آن مربوط می شود. جالب اینکه ظرفیت این پک دو برابر نمونه موجود در آپ برقی است. با توجه به پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، تا 75 درصد از ظرفیت این پک باتری در عرض نیم ساعت پر می شود.

the-e-beetle (23)

بیتل برقی با یک بار شارژ تا 200 کیلومتر مسافت را طی می کند

به گفته فولکس واگن بیتل کلاسیک برقی برای رسیدن به سرعت 50 مایل (80 کیلومتر) در ساعت به حدود 8 ثانیه زمان نیاز دارد؛ حداکثر سرعت این خودرو 93 مایل (150 کیلومتر) در ساعت و مسافت قابل پیمایش آن نیز بر اساس استانداردهای اروپایی 124 مایل (200 کیلومتر) اعلام شده است. با توجه به این مساله انتظار می رود برد حرکتی بیتل برقی در عمل کمتر از رقم ذکر شده باشد.

the-e-beetle (5)

هر چند آمار و ارقام بیتل برقی در مقایسه با دیگر خودروهای الکتریکی کنونی اصلا چشمگیر نیست، اما برای مدلی قدیمی و خاطره انگیز کافی به نظر می رسند.

طبق تفاهم نامه موجود، فولکس واگن قطعات لازم برای تبدیل بیتل به خودرویی برقی را در اختیار eClassics می گذارد. در بیانیه مطبوعاتی، فولکس واگن گفته مدل کلاسیک بعدی که به پیشرانه الکتریکی مجهز می شود، به احتمال زیاد یک دستگاه پورشه 356 است؛ همچنین پروژه تجهیز یک دستگاه ون میکروباس به پیشرانه برقی نیز تکمیل شده است.

the-e-beetle (10)
سوکت شارژ بیتل برقی به شکلی خلاقانه در زیر چراغ عقب طراحی شده است

جایگزینی موتور اصلی مدل های قدیمی با پیشرانه های نوین الکتریکی پدیده جدیدی نیست. پیش از این شرکت Zelectric با ارایه بیتل برقی خبرساز شده، کمپانی Voitures Extravert نیز پروژه مشابهی را روی پورشه 911 اجرا کرده است.

علاوه بر موارد فوق، کمپانی اتریشی Kreisel Electric هم تجربه زیادی در تجهیز انواع خودروهای کلاسیک به موتورهای برقی دارد؛ آیکان دیگر شرکتی است که در ایالات متحده در زمینه نصب پیشرانه های الکتریکی روی مدل های قدیمی فعالیت می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی