ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ایران و 5G
تکنولوژی

رگولاتوری: فناوری 5G از سال آینده به صورت محدود به ایران می‌آید

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات خبر از اقدامات ایران برای ورود به نسل پنجم ارتباطات داد و اعلام کرد که برای تحقق این امر، هفت موضوع در دستور کار قرار ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۰

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات خبر از اقدامات ایران برای ورود به نسل پنجم ارتباطات داد و اعلام کرد که برای تحقق این امر، هفت موضوع در دستور کار قرار گرفته است. او تاکید کرد که کارگروهی متشکل از اپراتورهای موبایل و مسئولان ذی‌ربط در رگولاتوری برای تدوین نقشه راه ورود به فناوری نسل پنجم ارتباطات معین شده و تا سه ماه آینده کار تدوین این نقشه راه به اتمام می‌رسد.

«حسین فلاح جوشقانی» درباره نحوه اجرایی شدن 5G در کشور، به خبرگزاری مهر گفته که قرار است این فناوری از سال آینده به صورت آزمایشی در برخی نقاط اجرایی شود: «برنامه‌مان این است که از سال آینده، 5G را به‌صورت محدود و هات اسپات از برخی نقاط اقتصادی آغاز کنیم و به‌مراتب با سرمایه‌گذاری اپراتورها و به‌روزرسانی شبکه، بتوانیم سرویس‌های مرتبط با این تکنولوژی را به مردم ارائه دهیم.»

فلاح جوشقانی با بیان اینکه نخستین موضوع مربوط به طیف فرکانسی مناسب نسل پنجم ارتباطات است که بتواند اینترنت بالای یک گیگابیت بر ثانیه را پوشش دهد. او باور دارد بر این اساس باید روی باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و طیف فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز تمرکز شود؛ باندهایی که هم‌اکنون در اختیار صداوسیما هستند و مسئولان رگولاتوری قبلاً بارها گفته‌اند که صداوسیما هیچ استفاده‌ای از این باندها ندارد:

«در همین حال با استفاده از این نقشه راه می‌توانیم جوانب مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی مورد نیاز را به دست آوریم. چرا که در فناوری 5G علاوه بر آنتن‌های BTS، نیازمند زیرساخت‌های مبتنی بر فیبر نیز هستیم تا بتوانیم به مشترکان اینترنت با سرعت‌بالای یک گیگابیت بر ثانیه ارائه کنیم. این موضوع نیازمند داشتن زیرساخت‌های قوی است.»

فلاح جوشقانی با اشاره به تشکیل کارگروهی متشکل از اپراتورهای موبایل و مسئولان ذی‌ربط در رگولاتوری برای تدوین نقشه راه ورود به فناوری نسل پنجم ارتباطات، چند وظیفه مهم این کارگروه را برشمرده است: «تدوین نقشه راه، تعریف مدل تجاری، سیاستگذاری کلان، مقررات گذاری در این حوزه و مقررات گذاری برای تعامل با سایر حوزه‌ها، تدوین راهکارهای مربوط به فرصت‌های کسب‌وکار و نیز تربیت متخصصان در زمینه 5G.» به گفته جوشقان تخمین زده می‌شود که 5G تا سال ۲۰۲۲ در جهان فراگیر شود و برای همین هم باید به تهیه یک طرح تجاری برای بهره‌گیری از این فناوری در کشور نیز باشند: «در این طرح باید مشخص شود مدل اقتصادی و هزینه‌ای 5G چگونه خواهد بود و اپراتور چه مزیتی برای مشترکان ارائه می‌دهد و چه مزیتی دریافت می‌کند.»

تحریم‌های آمریکا علیه رگولاتوری

رئیس رگولاتوری کشور در همین حال از برنامه‌ریزی برای به اشتراک‌گذاری دانش نسل پنجم ارتباطات سیار خبر داد و اعلام کرد که قصد دارند متخصصان 5G در کشور تربیت کنند و نیروهایی برای کسب این دانش را در نظر بگیرند: «طبق این مطالعات مشخص‌شده است که حرکت به سمت فناوری 5G برخلاف فناوری 4G که در امتداد 3G بود، نیازمند تغییر پارادایم و الگو است. چرا که بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی کشور و تجهیزات، متأثر از 5G خواهند شد.»

به گفته جوشفانی این فناوری همچنین نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب است چرا که تجهیزات سنگینی برای استفاده از این فناوری احتیاج است؛ تجهیزاتی که برخی از آنها با مشکل تحریم هم مواجه هستند: «بحث تحریم نیز یکی از مشکلاتی است که برای ارائه خدمات 5G با آن مواجه خواهیم بود. چرا که بسیاری از تجهیزات این تکنولوژی نیازمند همکاری وندورهای بین‌المللی و هزینه‌های بالا است که مشکل تحریم‌ها اجازه این همکاری را نمی‌دهد و باید برای آن تدبیری اندیشید؛ اما از سوی دیگر می‌توان به تحریم‌ها به‌عنوان فرصتی نگاه کرد و از توان تولیدات داخلی نیز بهره گرفت.»

ایران و 5G

معاون وزیر ارتباطات در همین رابطه می‌گوید که مشکلاتی در حوزه تجهیزات رادیویی و شبکه دسترسی وجود دارد که باید تجهیزات آن به صورت ارزی وارد کشور شود. وی همچنین در مورد اینکه ممکن است مجوز فعالیت جدید مبنی بر اپراتور نسل پنجم صادر شود، گفت: «با توجه به‌اندازه بازار و فضای رقابتی موجود، استدلالمان این است که ۳ اپراتور موبایل برای ارائه خدمات در این بازار کافی است و اگر اپراتور دیگری بخواهد وارد این فضا شود نیازمند سرمایه‌گذاری و ایجاد شبکه از نقطه اول است که به نظر می‌رسد منطق اقتصادی نداشته باشد. از سوی دیگر برای ارائه این خدمات، می‌توان از ظرفیت اپراتورهای موبایل مجازی (MVNO) نیز استفاده کرد.»

فلاح جوشقانی چالش دیگر ورود 5G به کشور را کمبود طیف فرکانسی عنوان کرد و با اشاره به مشکلات کمبود فضای فرکانسی فعلی، تاکید می‌کند که در صورت ورود به حوزه 5G این مشکلات تشدید خواهد شد: «هم‌اکنون نیز برای بهبود کیفیت خدمات‌دهی اپراتورها، با کمبود فضای فرکانسی مواجه هستیم و در صورت ورود 5G نیز به‌مراتب این مشکل بیشتر می‌شود. بر این اساس نیازمند آن هستیم که باند فرکانسی ۷۰۰-۸۰۰ مگاهرتز که هم‌اکنون در اختیار سازمان صداوسیما است، آزاد شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    من فکر نمیکنم صداسیما به این سادگیا باندهای فرکانسی اشغال شده رو آزاد کنه چون راه افتادن اینترنت 5G به ضررشه چون دسترسی به محتواهای مدیا به صورت سریع‌تر و مفیدتر از اون در دسترس همه قرار می‌گیره و صداسیما همین یه ذره مخاطباش هم از دست می‌ده

  • Haa Med
    Haa Med | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    اپراتورها هنوز تو 3G و 4G موندن و مشکل آنتن دهی و سرعت دارن بعد میخوان 5G ارائه بدن؟ از روزی که TDD-LTE اومده من هی به ایرانسل زنگ میزنم یا تیکت میذارم که بابا اینجا پوشش ندارید. اونها هم این چندساله هی میگن باید صبر کنید که پوشش شبکه کامل بشه. حالا جالبه تو شهر هستیم نه خارج شهر (شهر کرمانشاه). بعد میخوان نسل جدید ارائه بدن؟ همین 4G رو درست حسابی تحویل مردم بدید 5G پیشکش. ?

  • HRGHA
    HRGHA | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    با سلام

    باند های 700 و 800 مگاهرتز در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارند. باند 700 و 800 گیگاهرتز اشتباه است. ( 800 گیگاهرتز یعنی 800 هزار مگاهرتز!!!)

  • mahyar1010
    mahyar1010 | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

    چقدر خوب میشد که صدا و سیما هر چه زودتر از لجبازی دست می کشید و باند های 700-800 گیگاهرتزی رو در اختیار وزارت ارتباطات قرار می داد تا ما ایرانی ها هم از فناوری 5g بهره مند بشیم

    • mahyar1010
      mahyar1010 | ۱۷ شهریور ۱۳۹۸

      *مگاهرتز

مطالب پیشنهادی