ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میز کار جف بزوس
کسب و کار

چرا بزوس در روزهای نخست تشکیل آمازون از یک در چوبی بجای میز استفاده می کرد؟

در سال ۲۰۱۹ ثروت جف بزوس مدیرعامل آمازون چندین برابر سال های قبل شد و خود آمازون نیز حالا یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیاست. اما سال ها قبل اوضاع به این خوبی نبود ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

در سال ۲۰۱۹ ثروت جف بزوس مدیرعامل آمازون چندین برابر سال های قبل شد و خود آمازون نیز حالا یکی از بزرگ ترین شرکت های دنیاست.

اما سال ها قبل اوضاع به این خوبی نبود و در تابستان ۱۹۸۸ میلادی، یعنی زمانی که آمازون هنوز استارتاپی کوچک بود بزوس از یک درب بلااستفاده به عنوان میز کارش استفاده می کرد.

البته فقط بزوس نبود که وسایل کارش را با کمک اجناس دست دوم و بلااستفاده تهیه می کرد. میز او و دو فرد دیگری که به صورت اشتراکی از دفتر کار استفاده می کردند از درب های چوبی دست دومی تهیه شده بود که روی ۸ پایه چوبی قرار گرفته و با بست های فلزی سه گوش در جایشان محکم شده بود.

مارک راندولف مدیرعامل نتفلیکس در مقاله ای که اخیرا در نشریه وال استریت ژورنال منتشر کرده چنین آورده است:

ناگهان متوجه شدم تمامی میزهایی که در دفتر کارشان بود همگی همینطور بودند.

این درهای تغییر کاربری یافته حالا به یک افسانه در آمازون بدل شده اند و این شرکت حتی اخیرا ویدیویی منتشر کرده و در آن به مخاطبانش یاد داده که چطور میز خود را به وسیله درهای چوبی بلااستفاده بسازند.

شاید باورش سخت باشد اما علت استفاده از این درها به عنوان میزکار در آمازون بی پولی مدیرعامل آن یا کمبود بودجه نبود. بلکه طبق آنچه راندولف از گفته های بزوس به خاطر می آورد این یک پیام تعمدی بود. در واقع آمازون تلاش داشت بگوید که ما پولمان را صرف چیزهایی می کنیم که بر مشتریانمان اثر دارد نه چیزهایی که بی تاثیرند.

شاید این دیدگاه کمی افراطی به نظر برسد اما تمرکز آمازون روی مشتریانش بر هر مساله دیگه ای ارجحیت دارد و همزمان با رشد این شرکت و تبدیل شدنش از یک استارتاپ به یکی از غول های بین المللی خرده فروشی هیچ تغییری در این سیاست ایجاد نشده است.

میز کار جف بزوس

در واقع تمرکز و توجه آمازون به مشتریان همواره عامل انگیزشی این شرکت برای ورود آن به صنایع مختلف بوده است:

ما همچنان بی وقفه روی مشتریانمان تمرکز خواهیم کرد.

این اولین جمله در نامه سال ۱۹۹۷ میلادی آمازون به سهامدارانش است که در بخش مربوط به رویکرد شرکت برای مدیریت و تصمیم گیری به آن اشاره شده بود.

البته آنطور که نیکو لاوجوی پنجمین کارمند آمازون می گوید این مساله علت دیگری هم داشت؛ آنها اتفاقی از یکی از شعبات شرکتی به نام Home Depot بازدید کرده بودند (این شرکت در زمینه ارائه تجهیزات و ابزارآلات ساختمانی برای مصارف خانگی فعالیت دارد) و بعد از آنکه میزهای کارکنان این شرکت را می بینند تصمیم می گیرند که ایده ای مشابه آن را در آمازون پیاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی