ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کمیت یا کیفیت؛ امتیاز پایین نوکیا ۹ پیورویو با دوربین پنج گانه در DxOMark

مدت ها بود که رقابت میان تلفن های هوشمند به تعداد دوربین های اصلی شان خلاصه می شد. حالا اما این رقابت وارد فاز تازه ای شده و با ورود شرکت HMD Global به عرصه، ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

مدت ها بود که رقابت میان تلفن های هوشمند به تعداد دوربین های اصلی شان خلاصه می شد. حالا اما این رقابت وارد فاز تازه ای شده و با ورود شرکت HMD Global به عرصه، بار دیگر مساله تعداد مگاپیکسل ها مطرح شده است.

نوکیا ۹ پیورویو یکی از آخرین پرچمداران معرفی شده توسط این شرکت است که پنج دوربین را در چیدمانی زیبا و دیدنی روی بدنه خود جای داده؛ دوربین اصلی پنجگانه و اسم انتخابی برای این محصول گرچه سطح انتظارات ما از توانمندی های آن در زمینه عکاسی را بالا برده اما بررسی اخیر دوربین پنجگانه این دستگاه توسط تیم DxOMark نشان می دهد که واقعیت غیر از این است و تعداد مگاپیکسل های بیشتر لزوما به معنای توانمندی های بالا در حوزه عکاسی و فیلمبرداری نیست.

نوکیا ۹ پیورویو با بهره گیری از تکنولوژی تصویربرداری شرکت شناخته شده لایت و ترکیب آن با تولیدات کمپانی مطرحی چون کارل زایس در نگاه نخست بسیار نوآور و پیشگام به نظر می رسد اما در این گوشی بر خلاف دیگر اسمارت فون های مجهز به دوربین های چندگانه، از همان سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دهانه لنز f/1.8 استفاده شده است. در واقع هدف اصلی شرکت سازنده از این کار ترکیب کردن دیتای به دست آمده از همه پنج سنسور دستگاه (با همان اسکپوژر یا اکسپوژر متفاوت) بوده تا تصویری با کیفیت بالا از آن تولید شود.

متاسفانه اما این ایده چندان جواب نداده و عکس های گرفته شده با دوربین دستگاه ضمن برخورداری از اکسپوژر پایین، تنوع رنگی اندکی دارند. فوکوس خودکار این دوربین اما کاملا دقیق عمل می کند و جزئیات ثبت شده در تصاویر آن ستودنی است که البته با در نظر داشتن این حقیقت که برای ثبت عکس ها دیتای به دست آمده از پنج سنسور با هم ترکیب می شوند، این امر قابل انتظار است و جز این نباید باشد.

نوکیا ۹ پیورویو

علیرغم این مساله اما شبیه سازی افکت بوکه در سطح فوق العاده ای قرار ندارد و دوربین دستگاه برای زوم کردن روی سوژه ها بسیار ضعیف عمل می کند.

نکته ناامیدکننده دیگر اینکه برخلاف عکاسی، نوکیا ۹ پیورویو برای فیلمبرداری از سوژه ها تنها از یک دوربین خود استفاده میکند و به همین خاطر کیفیت فیلم های تهیه شده با آن چندان خوب نیستند. سطح اکسپوژر تصاویر نیز به مراتب پایین تر از میزان ثبت شده توسط دیگر پرچمداران بازار گزارش شده و جزئیات موجود در فیلم ها بسیار پایین است. تنها نکته مثبت در مورد قابلیت های فیلم برداری این دوربین لرزشگیر و قابلیت حذف نویز آن است که البته برای دریافت نمره بالا در حوزه فیلمبرداری کفایت نمی کنند.

با در نظر داشتن آنچه گفته شد DxOMark با اختصاص دادن نمره ۸۵ به دوربین نوکیا ۹ پیورویو این گوشی را همسطح با پرچمداران دو سال پیش قرار داد. محصولات تولیدی HMD Global گرچه از نظر ارزش خرید و تعهد به آپدیت های اندروید در زمره بهترین گزینه های موجود در بازار هستند اما وقتی حرف از عکاسی به میان می آید این محصولات راه درازی را برای رسیدن به نقطه مطلوب پیش روی خود دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • پارس
    پارس | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸

    افراد بیطرف زیادی با نوکیا ۹ کار کردن و در مقایسه با پی ۳۰ پرو هواوی بجز عکاسی شب و زوم در تمام زمینه از پی ۳۰پرو بهتر بود.. بوکه نوکیا فوق العاده ست .. کافیه ویدئو های مقایسه افراد معروف از هند تا آمریکا رو تو یوتیوب نگا کنید.. dxo پولکی و نوکیا اهمیتی به این کمپانی نمیده

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸

    نوكيا الگوريتم هاي پردازشي خودش رو اعمال ميكنه، نه الگوريتم هاي پيشنهادي دگزومارك رو...
    چندوقت پيش hmd و دگزو اختلاف هم پيدا كردن دقيقا سر همين نوكيا9..
    در هر حال dxo اولین بارش نیست که به این صورت نمره میده . مدت هاست برای همه مشخص شده که با رشوه و … به راحتی نتایج رو دستکاری میکنه
    دگزومارك تا وقتي سامسونگ بهش پول نميداد، به سامسونگ هم نمره كمي ميداد!! بعدن كه بهش پول دادن به عكساي پر نويز و بد پردازش و اغراق شده ي سامسونگ نمره بالا ميداد!
    در حالي كه سامسونگ همون زمان، حتي فوكوس مكانيكي استفاده نميكرد تو لنزاش.

    اين كمپاني پول ميگيره از كمپاني ها تا مكانيسم هاي نمره دهي اش رو بهشون بده، بعدم دوربين كه شركت اماده ميكنه بر اساس همين مكانيسم هاست نمره خوب ميگيره..

    البته نميگم اونايي كه نمره خوب ميگيرن بد عكس ميگيرن فقط ميخوام بگم دگزومارك شركت بي طرفي نيست!

    نميدونم موسسه ي بي طرف تري وجود داره يا نه، ولي اگر ملاك مقايسه باشه بايد رفت سراغ اونها

مطالب پیشنهادی