ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف تازه ایلان ماسک: چاد و رومانی پرچم هایی تقریبا یکسان دارند

نام دو کشور چاد و رومانی به ندرت در یک جمله کنار یکدیگر قرار می گیرد البته مگر اینکه بخواهید در مورد پرچم این دو کشور حرف بزنید. این دو کشور در دو قاره مختلف ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

نام دو کشور چاد و رومانی به ندرت در یک جمله کنار یکدیگر قرار می گیرد البته مگر اینکه بخواهید در مورد پرچم این دو کشور حرف بزنید.

این دو کشور در دو قاره مختلف قرار دارند و ارتباطات تاریخی و جغرافیایی بسیار اندکی با یکدیگر دارند و آنها حتی در داخل خاک هم سفارت خانه هم ندارند اما به تازگی مشخص شده که پرچم های ملی این دو کشور دقیقا شبیه به یکدیگر است و صرفا از نظر توناژ رنگی تفاوت اندکی با هم دارند. این شباهت پیشتر توسط ایلان ماسک کشف و از طریق اکانت توییتری وی به سمع و نظر همه رسید.

طبق اطلاعاتی که در دایره المعارف آنلاین بریتانیکا آمده است رومانی در ابتدا پرچمی با راه راه های افقی آبی، زرد و قرمز به جهانیان معرفی کرده اما در سال ۱۸۶۱ میلادی این راه راه ها را به صورت عمودی در آورده است.

در عین چاد نیز تا سال ۱۹۵۹ میلادی در زمره مستعمرات فرانسه قرار داشت و تا آن زمان به دلیل نداشتن استقلال پرچمی هم نداشت.

این کشور ابتدا طرحی شامل رنگ های سبز، زرد و قرمز را برای خود معرفی کرد اما به سرعت متوجه شد که مالی پرچمی با همین شمایل دارد. در ادامه دولتمردان چاد سبز را کنار گذاشته و آن را با آبی جایگزین کردند که نتیجه کار پرچمی مانند پرچم رومانی بود. این سه رنگ اما با تفسیری متفاوت معرف کشور چاد هستند؛ آبی معرف رودخانه ها، زرد بیابان و قرمز نمادی از خون های ریخته شده مردمانش برای دستیابی به استقلال و کنار زدن استعمار فرانسه است.

اما چاد تنها کشوری نیست که پرچمی مشابه یک کشور دیگر دارد.

پرچم مالی، کشوری که چاد تلاش می کند از آن کپی برداری نکند، بسیار شبیه به پرچم سنگال است؛ تک ستاره سبزرنگی که در میانه قرار گرفته ظاهرا پرچم های این دو کشور را از یکدیگر متمایز میکند. گینه نیز در طراحی پرچم خود ظاهرا از مالی الهام گرفته منتها به شکل برعکس.

پرچم موناکو و اندونزی نیز دو نوار افقی شامل رنگ های قرمز و سفید دارد. لهستان هم طرحی شبیه به این دو را به عنوان پرچم خود انتخاب کرده است. ایرلند و ساحل عاج نیز طرح یکسانی برای پرچم های خود دارند.

کلیه این شباهت ها شاید تصادفی باشند اما برخی نیز میتواند دلایل مشخصی داشته باشند. مثلا اکوادور، ونزوئلا و کلمبیا همگی پرچم هایی با راه راه های رنگی مشابه به هم دارند و علت این است که این سه کشور پیشتر بخشی از یک کشور واحد به نام کلمبیای بزرگ بوده اند که در سال ۱۲۸۸ تجزیه شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸

    قابل توجه نگارنده عزیز خانم موسوی

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸

    تونالیته (به فرانسوی: tonalité) یا تُنالیته یا مایه در موسیقی، شامل ردیف منظم و نامنظم صداهای یک گام است؛ بنابراین، هر اثر در موسیقی در مایهٔ مشخصی ساخته می‌شود.این لغت مشترکا در رنگ شناسی نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

  • GEEEEK
    GEEEEK | ۱۸ شهریور ۱۳۹۸

    تناژ (به انگلیسی: Tonnage) یکای اندازه‌گیری گنجایش حمل بار برای کشتی است. این واژه از تغار شراب یا مالیات پرداختی برای بشکه و خمره مشتق گردیده است و بعدها به عنوان مرجع وزن محموله برای کشتی استفاده شده است. تناژ میزان بار کشتی است و نباید با جرم شناور اشتباه گرفته شود.

مطالب پیشنهادی