ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موتور اسپرت

نگاهی به مهارت‏‎های تیم پیت استاپ در سری مسابقات اتومبیلرانی ناسکار

تیم های فرمول یک این روزها در حال شکستن رکورد تعویض چهارچرخ در کمتر از 1.9 ثانیه هستند و به نظر می رسد که پیت استاپ ها از همیشه عجیب تر و سریع تر شده ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

تیم های فرمول یک این روزها در حال شکستن رکورد تعویض چهارچرخ در کمتر از 1.9 ثانیه هستند و به نظر می رسد که پیت استاپ ها از همیشه عجیب تر و سریع تر شده اند. همیشه نحوه عملکرد سریع و فوق‎العاده خدمه پیت‌استاپ تیم‌های ناسکار و فرمول یک برایم جذاب و هیجان انگیز بود، بنابراین تصمیم گرفتم تا به همراه یک آچار و یک رویا در تیم فلان تیم ناسکار Roushing fenway حاضر شوم.

البته آچاری به همراه نداشتم و مسئولان تیم ابزار مورد نیاز را برایم مهیا کردند اما در مورد رویا باید بگویم که بله: خیلی خیلی دوست داشتم که این کار را تجربه کنم.

یک نویسنده وارد محدوده‎ای شده که تا به حال به آن پا نگذاشته بوده و می‎خواهد داستانی راجع به جزئیات کار خدمه پیت استاپ مسابقات ناسکار بنویسد. واضح هست که او یک نابغه کشف نشده در تعویض تایر خودروهای ناسکار است!

صدای هیجان‎انگیز آچارهای بادی را حتما شنیده‌اید. آچارهای بادی تیم Roushing fenway دارای استاندارد ویژه مسابقات ناسکار هستند و توسط مخازن نیتروژن فشرده تغذیه می‎شوند. این امر برای ثبات سوکت‌ها در سرعت 20000rpm بسیار ضروری است.

جک مورد استفاده در این فرآیند نیز دارای استانداردهای خاص مسابقات ناسکار است. اما دسته‎ی جک از این قاعده مستثنی بوده و تیم Roushing fenway نیز از یک نمونه فیبرکربنی که قادر به بالا آوردن خودرو با یک پمپ است، استفاده می‎نماید.

مربی تیم خدمه پیت استاپ Roushing fenway، آقای کامرون کاب را در محل تمرین ملاقات کردم و او برایم توضیح داد که چگونه هر کدام از اعضای تیم باید ظرف مدت 12تا 14 ثانیه باک خودرو را پر نموده و هر چهار تایر آن را تعویض نمایند.

اول از همه، بله؛ خدمه پیت استاپ دارای مربی‎های مخصوص هستند که به آنها آموزش می‌دهند، ایشان را تمرین داده و فیلم‎های مسابقات را به منظور یافتن نقاط ضعف و قوت افراد به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می‎دهند.

اعضای تیم معمولا به فشارهای روحی و فیزیکی رقابت عادت دارند؛ چراکه کاب معمولا آنها را از میان ورزشکاران حرفه‌ای برمی‌گزیند. اگر شما هم یک بازیکن فوتبال آمریکایی در پست دفاعی با سرعت عمل بالا در بلاک کردن مهاجمان حریف هستید، پس می‌توانید جک به دست از روی دیواره پیت استاپ پریده و در رقابت‌های ناسکار حاضر شوید.

محل تمرین نیز دقیقا مشابه میدان رقابت طراحی شده با این تفاوت که در تمرین اندازه باکس (ناحیه ای که خودرو متوقف می‎شود) قابل تغییر است. یک پیست کوچک معمولا باکس کوچکی دارد و پیست‎های سرعت‎بالا فضای کار بیشتری در اختیار خدمه تیم قرار می‌دهند.

در لحظه‌ای که خودرو وارد باکس می‎شود، شما نیز باید از روی دیواره پیت استاپ همراه با ابزار آلات مربوطه پریده و خود را در معرض یک خودروی سنگین وزن در حال حرکت قرار دهید؛ در این بین باید امیدوار باشید که اتومبیل به موقع متوقف شده و به شما برخورد نکند.

کریس شومان به عنوان یکی از تعویض‎کننده های تایر در تیم Roushing fenway حضور دارد. او اصول تعویض تایر را به من آموزش می‌دهد. من از روی دیواره‎ی کنار پیست پایین می‏‎پرم و به صورت دو زانو کنار تایر جلو سمت راست می‎نشینم. تفنگ (آچار ) بادی را شلیک کرده و 5 مهره چرخ را باز می‎کنم؛ سپس تایر را بیرون می‎کشم. در این بین که هم‎تیمی‎ام مشغول جا زدن تایر جدید است، من نیز تنظیمات آچار را برای بستن مهره‎ها تغییر می‎دهم؛ سپس 5 مهره تایر را به اندازه مشخص سفت می‎کنم و همه چیز تمام می‌شود.

از شومان می‎پرسم چه مدت طول می‎کشد تا 5 مهره چرخ را طی جریان مسابقه باز کنی؟ جواب می‌دهد: «حدود یک ثانیه». این زمان حدود 30 برابر کمتر از زمانی است که من بخواهم تصمیم بگیرم در هنگام تعویض تایر خودروی شخصی، ابتدا بایستی کدام پیچ را باز کنم.

شومان یک تایر آورد و از من خواست که خودم امتحان کنم. «پاپ، پاپ، پاپ، نگران نباش فقط انجامش بده.» طبق دستور این کار را انجام دادم. مهره‎ها در هر جهت دیوانه‎وار به چرخش درآمدند و این در حالی بود که من بسیار کُند عمل می‎کردم.

وقتی که کار تمام شد شومان گفت: «خوبه،... فقط چرا جهت چرخش آچار رو اشتباه تنظیم کرده بودی؟»

من حرفی برای گفتن نداشتم و کمی بعد همه زدیم زیر خنده. بعد از چند مرتبه تمرین بالاخره آماده انجام کامل پروسه تعویض تایرهای خودروی مسابقه‎ای بودم.

من روی دیواره، تفنگ (آچار) در دست منتظر رسیدن فورد موستانگ فاستنال به باکس بودم. در لحظه‎ای که خودرو وارد موقعیت شد، به سمت جلو دویدم؛ به دلیل نگرانی بیش از حد، متوجه نشدم که چه مشکلی برای دیلان موزر، جَکمن سمت چپ من افتاد.

ناسکار

اما به نظر رسید جک به خودرو برخورد کرد و به سمت پای موزر رفت، موزر جاخالی داد و دسته‎ی جک به ساق پای من آسیب رساند. هنگامی که کاب او را با نیک پترسون تعویض نمود، اخم‎هایش را در هم کشید و با ناراحتی به سمت رختکن رفت.

در نهایت من کار را انجام دادم. به نظرتان چقدر طول کشید؟ حدود 14ثانیه. در این مدت شومان 2 تایر سمت مخالف را تعویض کرده بود. به هر حال جای پیشرفت همیشه وجود دارد ولی اگر آنها تمایل به استخدام من داشته باشند، بهتر است خیلی بیشتر تمرین کنم تا به رکورد شومان برسم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی