ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

این ربات ماهی پرنده 26 متر پرواز می کند [تماشا کنید]

مهندسین انگلیسی رباتی ساخته اند که می تواند از درون آب بیرون پریده و تا مسافت 26 متری پرواز کند. این ربات «ماهی پرنده» نام گرفته و قرار است در فجایع زیست محیطی و مناطق ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۰۰

مهندسین انگلیسی رباتی ساخته اند که می تواند از درون آب بیرون پریده و تا مسافت 26 متری پرواز کند. این ربات «ماهی پرنده» نام گرفته و قرار است در فجایع زیست محیطی و مناطق سمی به یاری انسان بشتابد.

ربات ماهی پرنده توسط مهندسین کالج سلطنتی لندن (Imperial College London) ساخته شده و نیروی محرکه‌اش آنقدر قدرتمند است که آن را از آب های متلاطم نیز به بیرون پرتاب می کند. سازندگان می گویند همین قابلیت باعث شده تا بتوان از این ربات برای نمونه برداری از آب مناطق سیل زده و همچنین مناطقی که دچار آلودگی نفتی شده اند استفاده کرد. ببینید:

در این ربات پرنده که فقط 160 گرم وزن دارد، یک محفظه احتراق کوچک تعبیه شده که در آن 0.2 گرم پودر کاربید کلسیم وجود دارد. با ترکیب شدن آب و این ماده، واکنش شیمیایی رخ داده و گاز استیلن مشتعل تولید می شود که همانند نیروی پیشران در موتور جت، ربات را به هوا پرتاب می کند.

ربات مذکور می تواند به دفعات مخزن آب خود را پر کرده و چندین مرتبه مورد استفاده قرار گیرد که نسبت به ربات های برقی به صرفه تر خواهد بود.

«میرکو کوواچ » (Mirko Kovac) مهندس ارشد پروژه در مورد نحوه کارکرد روبات پرنده می گوید:

«تغییر محیط از آب به هوا نیازمند نیروی قابل توجهی است و دستیابی به چنین نیرویی در یک وسیله کوچک و سبک وزن بسیار مشکل بود. به همین دلیل برای کم کردن وزن ربات از مواد شیمیایی واکنش پذیر در آب استفاده کردیم.»

ربات ماهی پرنده در محیط آزمایشگاه، دریاچه و استخر موج دار آزمایشات مختلفی را با موفقیت پشت سر گذاشته است. با انجام این آزمایشات، توسعه آن وارد فاز بعدی می شود. توسعه دهندگان می خواهند ربات آنها پس از تکمیل ساخت، در مواقع اورژانسی به یاری نیروهای امدادی شتافته و از آب مناطق سمی و صعب‌العبور نمونه برداری کند.

تیم سازنده ربات پرنده در همکاری با یک موسسه تحقیقاتی در سوییس، به دنبال انجام آزمایشات بیشتر در محیط های مختلف هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی