ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دانشمندان MIT به طور تصادفی سیاه ترین ماده جهان را ساختند

مهندسین موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به طور تصادفی ماده ای تولید کرده اند که 10 برابر از سیاه ترین ماده شناخته شده تیره تر است. این اختراع 99.96 درصد نور را جذب می کند. سیاه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

مهندسین موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به طور تصادفی ماده ای تولید کرده اند که 10 برابر از سیاه ترین ماده شناخته شده تیره تر است. این اختراع 99.96 درصد نور را جذب می کند.

سیاه ترین ماده جهان از رشد نانو لوله های کربنی (CNT) روی صفحه آلومینیوم آغشته به کلر تشکیل می شود. تولید آن همانطور که پیش تر گفته شد تصادفی بوده.

در واقع هدف اصلی محققین MIT، رشد نانو لوله های کربنی روی مواد رسانایی همانند آلومینیوم به منظور افزایش خصوصیات رسانایی و گرمایی آن بوده. اما تشکیل ماده ای بی نهایت سیاه رنگ آنها را شگفت زده کرد و با اندازه گیری میزان انعکاس نور متوجه ماهیت اختراع خود شدند.

سیاه ترین ماده جهان را دانمشندان MIT به طور تصادفی ساختند
سیاه ترین ماده جهان الماس درخشنده را به جسمی یک بعدی و بی روح تبدیل کرده است

ماده مذکور در حال حاضر در گالری «The Redemption of Vanity» شهر نیویورک در معرض نمایش گذاشته شده است. دانشمندان یک الماس درخشنده و زیبای 16.78 قیراطی به ارزش 2 میلیون دلار را به آن آغشته کردند. پس از این کار تنها چیزی که از الماس باقی ماند یک جسم سیاه رنگ، بی روح و بدون هیچ انعکاسی بود.

دانشمندان می گویند سیاه ترین ماده جهان کاربردهایی هم دارد. مثلاً می توان از آن برای کاهش اثر خیرگی (Glare) استفاده کرد. همچنین می توان آن را در تلسکوپ های فضایی برای پیدا کردن سیارات فرازمینی به کار برد.

«Brian Wardle»، پروفسور هوانوردی و مکانیک فضانوردی از موسسه MIT ضمن تایید کاربردهای فوق می گوید سیاه ترین ماده جهان باز هم می تواند سیاه تر شود:

«از مواد بسیار سیاه می توان در صنایع هوافضا و اپتیکال استفاده کرد. هنرمندان نیز علاقه زیادی به تیره تر شدن رنگ سیاه دارند و این علاقه از پیش از دوره رنسانس وجود داشته. ماده ای که ما تولید کرده ایم 10 برابر از سیاه ترین ماده ای که تا حالا شناخته شده سیاه تر است. معتقدم می توان آن را از این هم سیاه تر کرد.»

«Wardle» می گوید با مطالعه و درک بیشتر ماهیت ماده، سرانجام می توان ماده ای با آخرین درجه از سیاهی را تولید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

    خوراک هواپیماهای پنهان کاره

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

    چند ساله ساختند اسمش وانتابلَک هست شما Vantablack رو یوتوب سرچ بزنید خیلی کلیپ ازش هست

    • یحیی خالدی
      یحیی خالدی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

      مثل اینکه ساخت سیاهترین ماده رو بورسه هرکی به نوع خودش میسازه یکی اسمشو گذاشته وانتابلک یکی سوپر بلک یکی آلترا بلک اینا هم که دارکست بلک همشونو سرچ کنید در موردشون مطلب زیاده و تقریبا همشون ادعاشون میشه مال اونا سیاه تره و درحالی که درصد جذب نورشون تقریبا هم اندازه است و در حد چند هزارم درصد باهم اختلاف دارن

مطالب پیشنهادی