ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مهمان ناخوانده در منظومه خورشیدی؛ دومین دنباله دار بین ستاره ای کشف شد

دنباله داری که نخستین بار توسط ستاره شناس آماتور اکراینی شناسایی شد ظاهرا دومین شی شناخته بین ستاره ای است که از آن سوی منظومه خورشیدی وارد فضای کیهانی ما شده است و نکته مهم ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

دنباله داری که نخستین بار توسط ستاره شناس آماتور اکراینی شناسایی شد ظاهرا دومین شی شناخته بین ستاره ای است که از آن سوی منظومه خورشیدی وارد فضای کیهانی ما شده است و نکته مهم تر آنکه شناسایی این دنباله دار در حالی رخ داده که مرتبا به زمین نزدیک تر می شود. البته آنطور که دانشمندان می گوید خطری ساکنین زمین را تهدید نمی کند و قرار نیست این دنباله دار به زمین برخورد کند.

این جرم آسمانی بین ستاره ای نخستین بار در تاریخ ۳۰ آگست توسط گینادی بوریسو از رصدخانه اخیرفیزیک اکراین کشف شد و نام GB00234 را روی آن گذاشتند. بعد از آنکه چندین رصدخانه دیگر در اقصی نقاط دنیا موفق به شناسایی این دنبال دار شدند نام رسمی C/2019 Q4 (یا Borisov) برایش انتخاب شد.

اما از ابتدای امر، مدار حرکت این دنباله دار نامشخص بود و به نظر می آمد که یک مسیر شبه هذلولی را دنبال می کند؛ بدان معنا که به دور خورشید نمی گردد و احتمالا از آنسوی منظومه خورشیدی آمده است.

بین ستاره ای

در حال حاضر دانشمندان مطمئن هستند که این دنباله دار وجود دارد و در منظومه خورشیدی در حال طی مسیر است. با این حال مدار و همچنین وضعیت میان ستاره ای آن کمی مبهم است.

مارکو میشلی از مرکز هماهنگ سازی  اجرام نزدیک زمین زیر نظر آژانس فضایی اروپا در این باره گفته است:

ما هم اکنون تلاش میکنیم تا مشاهدات بیشتری را روی این شی نامعمول انجام دهیم.ما باید چند روزی منتظر بمانیم تا واقعا منشا این جرم را مشخص کنیم و بفهیم که فرضیات فعلی در مورد بین ستاره ای بودن آن صحت دارند یا خیر.

با در نظر  داشتن آنچه گفته شد روشن شدن حقیقت منوط به گذر زمان و البته انجام مشاهدات دقیق تر روی C/2019 Q4 است چراکه طی هفته های آینده خورشید این دنباله دار را می پوشاند و درنتیجه از اواسط مهرماه رصد این جرم آسمانی میسر می شود.

بین ستاره ای

اما این جرم بین ستاره ای بسیار شبیه به Oumuamua است که چندی پیش وارد منظومه خورشیدی شد، از کنار خورشید عبور کرد و مجددا از منظومه خارج شد.

متاسفانه Oumuamua زمانی کشف شد که پیشتر مدار دور خورشید را طی کرده بود و در حال دور شدن از ما بود. با این حال دنباله دار  C/2019 Q4 همچنان در منظومه خورشیدی قرار دارد و تا ۱۰ دسامبر (حدود اواسط آذرماه) قرار نیست که به نزدیک ترین موقعیت خود به خورشید برسد. در نتیجه دانشمندان فرصت کافی برای بررسی آن را خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی