ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان بازی قایم موشک را به موش‌ها یاد دادند [تماشا کنید]

پژوهش جدید نشان می دهد موش ها می توانند با انسان قایم موشک بازی کنند. دانشمندان می گویند توانایی موش ها در انجام این بازی خارق العاده بوده و آنها از این بازی لذت زیادی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

پژوهش جدید نشان می دهد موش ها می توانند با انسان قایم موشک بازی کنند. دانشمندان می گویند توانایی موش ها در انجام این بازی خارق العاده بوده و آنها از این بازی لذت زیادی می برند.

در تحقیق جدید و بسیار جالبی که دیروز در مجله Science منتشر شد، دانشمندان آلمانی نحوه یاد دادن بازی قایم موشک را به موش ها شرح می دهند. موضوعی که تعجب دانشمندان را در پی داشته توانایی موش ها در یاد گرفتن قواعد بازی است، به طوری که می توانند هم در نقش پنهان شونده و هم در نقش پیدا کننده بازی را انجام دهند.

در ویدیوی زیر موش را در نقش پیدا کننده می بینید:

دانشمندان می گویند بازی قایم موشک لحظات فرح بخشی را برای موش ها رقم می زند به طوری که آنها از بازی کردن خسته نشده و مدام حین بازی بالا و پایین می پرند و از انواع و اقسام استراتژی ها برای بهتر بازی کردن استفاده می کنند.

در فیلم زیر موش خود را از دید پنهان می کند:

علاقه موش ها به بازی کردن با انسان غافلگیری دانشمندان را در پی داشته چون این رفتار هیچ منفعتی برای موش ها خارج از چهارچوب بازی ندارد. «Konstantin Hartmann» یکی از نویسندگان پژوهش در مورد توانایی خارق العاده موش ها می گوید:

«می دانستیم که موش ها توانایی های ادراکی بالایی دارند ولی اینکه اینقدر سریع بازی قایم موشک را یاد گرفتند واقعاً برای ما غافلگیر کننده بود. غافلگیرکننده تر اینکه آنها با استراتژی بازی می کنند و مدام تلاش می کنند تا بازی تمام نشود.»

در این آزمایش از شش موش با سن بین 5 تا 23 هفته استفاده شد. یاد دادن بازی قایم موشک اصلاً کار آسانی نبوده. «Hartmann» می گوید آنها ابتدا با موش ها دوست شده اند تا این موجودات آنها را دنبال کنند. بعد با قایم شدن و دادن پاداش به موش ها کم کم بازی را به آنها یا داده اند.

بازی کردن با موش ها ممکن است در نگاه اول بیهوده به نظر برسد ولی دانشمندان از این طریق چیزهای جدیدی در مورد توانایی های ادراکی این موجودات جونده و یا دیگر پستانداران ساده می فهمند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • emi_raz
    emi_raz | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸

    بالاخره جواب اون سوال که می گفت قایم موشک درسته یا قایم باشک پیدا شد

  • Hamed Sahraei
    Hamed Sahraei | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

    وقتی این عواطف و فهم رو توی موجودات دیگه می بینیم واقعا شرم می کنیم از رفتار انسان ها با بقیه موجودات

  • Mehran
    Mehran | ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

    بعد ما هنوز آشغال میریزیم تو طبیعت?‍♂️

مطالب پیشنهادی