ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

خطر گرمایش زمین برای اسیدهای چرب موثر در رشد مغزی

گرمایش جهانی ممکن است به کاهش قابل توجه اسید چرب امگا ۳ منجر گردد که برای رشد مغز پستانداران حیاتی است. اسید Docosahexaenoic که معمولا با نام DHA شناخته می شود در وهله نخست از طریق مصرف ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

گرمایش جهانی ممکن است به کاهش قابل توجه اسید چرب امگا ۳ منجر گردد که برای رشد مغز پستانداران حیاتی است. اسید Docosahexaenoic که معمولا با نام DHA شناخته می شود در وهله نخست از طریق مصرف غذاهای دریایی و ماهی جذب بدن می شود، با این حال این ماده در مکمل های اسید چرب نیز وجود دارد. تولید DHA نیز بیشتر از هرچیز دیگری به واکنشهای بیوشیمی وابسته است که بسیار نسبت به تغییرات دمایی حساس هستند.

این یافته ها را جمعی از محققان دانشگاه های مختلف کانادا اعلام کردند. آنها در تحقیقات خود از الگوهای ریاضی برای تشخیص اثرات بالقوه گرمایش جهانی روی تولید DHA و فراهم بودن آن در آینده کمک گرفتند.

تیم محققان دست اندرکار این پروژه همچنین چندین سناریوی احتمالی در رابطه با گرمایش جهان را به کار بردند و دریافتند که در بدترین سناریو اگر گرمایش جهانی کنترل نشود بخش اعظمی از جمعیت زمین طی یک قرن آتی دسترسی به مقدار کافی از DHA نخواهد داشت.

اسیدهای چرب امگا ۳ اصلی ترین ترکیب کورتکس مغزی را می سازند

طبق این پژوهش به این ترتیب تا سال ۲۱۰۰ میلادی، تولید داخلی ماهی در شرایط اقلیمی کنونی برای تامین نیاز ۹۶ درصدی جمعیت زمین کافی نخواهد بود و تنها کشورهای کوچک با جمعیت پایین و سطح بالای تولید ماهی میتوانند نیاز مردمان خود به DHA را تامین نمایند.

امگا ۳

عدم دسترسی به سطح مورد نیاز این ماده نیز مردم سراسر دنیا را با خطر روبرو کرده و به طور مشخص بر رشد جنین ها و نوزادان اثر منفی میگذارد. اسید چرب امگا ۳ ترکیب اولیه و اصل در کورتکس مغزی و ساختار آن است و نقشی کلیدی در شبکیه و پوست ایفا می کند. این اسید همچنین اثر بسیار مهمی روی سلامت قلب دارد.

براساس الگوی مورد استفاده دانشمندان کانادایی، گرمایش زمین باعث کاهش ۱۰ تا ۵۸ درصدی DHA طی ۸۰ سال آتی می شد. کاهش سطح این ماه نیز بیشترین اثر را روی جمعیت های آسیب پذیر دنیا و همچنین دوره های رشد بشر خواهد گذاشت که نوزادان و جنین ها در زمره آنها هستند و همچنین میتواند بر سلامت پستانداران گوشت خوار به ویژه آنها که در مناطق قطبی هستند اثر بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی