ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

یافتن راهی عملی برای پیاده‌سازی ایده آسانسور فضایی

با اینکه ایده آسانسور فضایی (space elevator) سال‌ها پیش وارد داستان‌های علمی تخیلی شد اما دانش امروز بشر هم نتوانسته ساخت آن را ممکن کند. با این حال دو منجم از دانشگاه‌های کمبریج و کلمبیا ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

با اینکه ایده آسانسور فضایی (space elevator) سال‌ها پیش وارد داستان‌های علمی تخیلی شد اما دانش امروز بشر هم نتوانسته ساخت آن را ممکن کند. با این حال دو منجم از دانشگاه‌های کمبریج و کلمبیا اعلام کرده‌اند که به جایگزین عملی این سازه دست پیدا کرده و نام آن را Spaceline گذاشته‌اند.

یکی از مشکلات اصلی ساخت برج فوق‌العاده بلندی با چنین عظمت این است که باید فکری به حال تحمل وزن زیاد آن هم کرد و تا به حال ماده‌ای کشف نشده که بتواند این مشکل را از سر راه بردارد.

با این حال محققانی که ایده Spaceline را مطرح کرده‌اند مفهوم بنای ساخت این سازه از روی زمین را کنار گذاشته و به جای آن گفته‌اند که نوعی کابل یا برج از ماه به مدار ژئوسنکرون (زمین آهنگ) زمین کشیده شود.

آسانسور فضایی

با اینکه چنین ایده‌ای هم در دهه 70 میلادی مطرح شده بود اما این محققان برای اولین بار محاسبات ریاضی آن را انجام داده و دریافتند که ساخت چنین سازه‌ای می‌تواند عملی شود. Spaceline همانطور که از نامش پیداست بیشتر به یک قلاب فضایی شباهت دارد تا یک برج. جسمی باریک و قوی را تجسم کنید که طولی در حدود 360 هزار کیلومتر دارد و سطح ماه را به مدار زمین متصل می‌کند.

هر کسی که قصد سفر به ماه را داشته باشد فقط باید خود را به ارتفاع درستی رسانده و از ایستگاهی که در آنجا بنا شده به وسیله نوعی بالابر به سمت ماه حرکت کنند.

با اینکه دستیابی به چنین سازه‌ای در حال حاضر دور از انتظار به نظر می‌رسد اما اینکه می‌دانیم محاسبات آن انجام شده و تئوری‌ها دستیابی به آن را امکان‌پذیر می‌دانند شاید زمینه تحقق آن را در آینده نه چندان دور فراهم بیاورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • داش غلام
    داش غلام | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

    دیجیاتو واقعا دیگه داری به گند زدن به زبان فارسی بعد ویژه ای می دی. منجم؟؟؟؟؟!!!!!! تو فارسی بهش میگن ستاره شناس،. محقق؟؟؟؟؟؟!!!! تو فارسی بهش میگن پژوهشگر، بازم بگم؟؟؟؟؟؟

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

    من سالهاست که فکر اسانسور فظایی ذهنمو مشغول کرده این ایده مطرح شده جالب نیست چون ما میخوایم با کمترین هزینه به فظا بریم اگه خط کارما رو فظا در نظر بگیریم میشه 100 کیلومتر این ایده Spaceline 360 هزار کیلومتر کیلومتره اصلا منطقی نیست توجه داشته باشید این اسانسور قراره با نیرو الکتریکی محموله ها رو بالا ببره یعنی تا 100 کیلومتری خبری سوخت موشک و اکسیژن نیست خود اسانسور میتونه با پنلای خورشیدی چند کیومتر اخر داره برقشو تامین کنه بالای اسانسور روز طولانی تره و در فظا کارایی پنلای خورشیدی چند برابره ولی این تو Spaceline عملی نیست با چه نیرویی میخواد کار کنه ؟

    • s.s.b
      s.s.b | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

      اینم اظافه کنم پنلهای خورشیدی نمیتونند 100 درصد انرژی تامین کنند بالاخره باید به شبکه برق وصل باشند اسانسور فظایی که از ماه کشیده شده باشه امکانش نیست

    • TiTAN
      TiTAN | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

      داداش اولا یه پدیده ای هست به اسم بی وزنی :)
      دوما هم شما مثل اینکه اصلا متن رو مطالعه نکردی که ببینی محدودیت روش مورد ارائه شما چیه.

    • Amir_Safari
      Amir_Safari | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸

      داداش شما با اسانسور محموله رو تا صد کیلومتر ببری ک فایده نداره،باید محموله به سرعت افقی ۲۸۰۰۰کیلومتر در ساعت برسه تا در مدار قرار بگیره،وگرنه مثل اینه ک بری سر کوه وایستی،ایا در مدار قرار گرفتی؟؟تنها حالتی ک میشه فقط با بالا رفتن از اسانسور در مدار قرار گرفت،ساخت اسانسوری با ارتفاع ۳۶۰۰۰کیلومتره،چون در این ارتفاع سرعت زوایه ای مورد نیاز برای در مدار قرار گرفتن برابره با سرعت زاویع ای گردش زمین
      اول یه مقدار اطلاعات فیزیکیتونو بالا ببرین و فرمولاشو یاد بگیرین بعد نظریه بدین

مطالب پیشنهادی