ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیفون 11 پرو 64 گیگابایتی؛ شوخی تلخ اپل با کاربران حرفه‌ای

پس از آن که هیاهو و هیجان آیفون‌های جدید فروکش کرد، حقایق تلخ پیرامون آیفون ۱۱ نیز در حال ظهور هستند. فارغ از پول هنگفتی که باید برای خرید آیفون ۱۱ بپردازید، انتظار دارید که ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

پس از آن که هیاهو و هیجان آیفون‌های جدید فروکش کرد، حقایق تلخ پیرامون آیفون ۱۱ نیز در حال ظهور هستند. فارغ از پول هنگفتی که باید برای خرید آیفون ۱۱ بپردازید، انتظار دارید که بیشترین بهره را از پول پرداختی خود داشته باشید. یکی از این بهره‌ها داشتن فضای ذخیره‌سازی کافی برای تصاویر و ویدیو‌هاست که ممکن است آیفون‌های جدید کمی شما را ناامید کنند.

اپل در مراسم معرفی آیفون ۱۱، تاریخ عرضه سرویس‌های ویدیویی و سرگرمی خود را نیز مشخص کرد. اپل آرکید و اپل تی‌وی پلاس دو سرویس جدید اپل هستند که در کنار اپل موزیک و اپل نیوز پلاس به صورت ماهانه و با پرداخت حق اشتراک، در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. دسترسی به محتوای ویدیویی و دانلود بازی‌های جدید همگی نیازمند فضای ذخیره‌سازی زیادی هستند، اما متأسفانه اپل به طور خواسته یا ناخواسته، این نیاز را نادیده گرفته است.

سرویس اپل آرکید

زمانی که اپل بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره به افزایش حافظه آیفون رضایت داد، کسی فکر نمی‌کرد که فضای ذخیره‌سازی ۶۴ گیگابایتی کم باشد؛ همانطور که کسی فکر نمی‌کرد ۱۶ گیگابایت فضای کمی خواهد بود؛ یا همانطور که احتمالا کاربران آیفون 3GS فکرش را نمی‌کردند ۲ گیگابایت فضای حافظه گوشیشان اصلا پر شود.

با این حال همانطور که می‌دانید، ۶۴ گیگابایت چندان هم فضای زیادی نیست، زیرا هر دقیقه فیلم 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه که اپل بارها به آن اشاره کرد، چیزی در حدود ۴۰۰ مگابایت فضا اشغال می‌کند. به این‌ها ۷ گیگابایت فضای اشغال شده توسط سیستم‌عامل iOS را نیز اضافه کنید.

اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی داشته باشیم، فضایی که اپل در آیفون‌های ۶۴ گیگابایتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد چیزی در حدود ۵۷ گیگابایت است. در نتیجه هر کاربر «حرفه‌ای» که می‌خواهد فیلمی با کیفیت 4K و با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بگیرد تنها می‌تواند ۸۱ دقیقه فیلم‌برداری کند تا با اخطار پر شدن حافظه گوشی ۱۰۰۰ دلاری خود مواجه شود.

قابلیت‌های تصویربرداری آیفون ۱۱

شاید بتوان حافظه ارائه شده در آیفون ۱۱ را تا حدودی توجیه کرد، زیرا این گوشی با ۵۰ دلار کاهش قیمت مواجه شده و با پرداخت همان ۵۰ دلار به اپل می‌توانید به جای ۶۴ گیگابایت، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی بدست بیاورید. این سیستم قیمت‌گذاری به گونه‌ای است که در ظاهر اپل به شما تخفیف ۵۰ دلاری داده است، ولی در اصل برای درخواستی بدیهی ۵۰ دلار از شما خواهد گرفت.

شاید اگر از دنبال کنندگان پیگیر اپل باشید گول این تخفیف را نخورده باشید، زیرا اپل هیچگاه بر سر قیمت‌گذاری‌های محصولاتش به گونه‌ای عمل نمی‌کند که متضرر شود. به عنوان مثال، وان‌پلاس ۷ پرو برای افزایش «حافظه پایه ۱۲۸ گیگابایتی» خود به ۲۵۶ گیگابایت، تنها ۳۰ دلار بیشتر پول می‌گیرد. در صورتی که اپل برای همین میزان افزایش حافظه، ۱۰۰ دلار درخواست می‌کند.

مطمئنا با خود فکر خواهید کرد که حتما اپل از حافظه پرسرعت‌تری استفاده می‌کند؛ متاسفانه خیر. حافظه به کار رفته در وان‌پلاس ۷ پرو از نوع UFS 3.0 است ولی آیفون‌های ۱۱ همگی از حافظه UFS 2.1 بهره می‌برند که خب همانطور که می‌توانید حدس بزنید، سرعت کم‌تری دارند. پس چرا اپل برای چنین حافظه‌ای ۳.۳ برابر پول بیشتری دریافت می‌کند؟ جواب این سؤال را خودتان بهتر می دانید.

نمودار مقایسه قیمت‌گذاری شرکت‌ها برای حافظه بیشتر

احتمال آن که شما نیز یکی از کاربران آیفون‌های ۶۴ گیگابایتی باشید زیاد است و قطعاً با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه شده‌اید. البته نوع کاربری شما نیز تاثیر مستقیمی روی خالی یا پر بودن حافظه گوشی شما می‌گذارد. اگر از آن دسته از کاربرانی هستید که عکس و فیلم زیادی در گوشی خود نگه می‌دارند، دچار مشکل می‌شوید ولی اگر به چند برنامه و تعدادی عکس و موسیقی معقول بسنده کرده‌ باشید، احتمالا چنین مشکلی نخواهید داشت.

اما اپل با نام‌گذاری گوشی آیفون ۱۱ پرو، چنین کاربرانی را هدف قرار نداده است. اپل در مراسم رونمایی آیفون ۱۱ پرو، مانور زیادی روی قابلیت‌های تصویربرداری گوشی جدیدش داد. یکی از این قابلیت‌ها، امکان فیلم‌برداری به صورت همزمان با ۴ دوربین آیفون ۱۱ پرو است. تصور کنید که هر ۴ دوربین گوشی، با قابلیت 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند، متاسفانه باید بگوییم که حافظه گوشی شما در ۲۰ دقیقه پر خواهد شد. آیا فیلم‌برداران «حرفه‌ای» از این اتفاق خوشحال خواهند شد؟ خیر.

راه‌حلی که اپل در اختیار علاقه‌مندان «حرفه‌ای» قرار داده، خریداری آیفون‌ها با حافظه داخلی بیشتر است. یعنی پرداخت پول بیشتر. آیفون ۱۱ پرو مکس با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی، ۱۴۵۰ دلار قیمت دارد؛ یعنی ۳۵۰ دلار بیشتر از قیمت پایه ۱۱۰۰ دلاری آن (همین داستان را برای آیفون XS هم داشتیم). با پول حافظه اضافی آیفون ۱۱ پرو مکس می‌توان پیکسل ۳a گوگل را خریداری کرد. یعنی کاربران در حدود ۳۰ درصد پول اضافه‌ پرداخت می‌کنند تا بتوانند از ویژگی‌های «حرفه‌ای» آیفون خود استفاده کنند. در اصل بهتر است کاربران «حرفه‌ای» نسخه ۶۴ گیگابایتی را نادیده گرفته و یک راست به سراغ آیفون‌های ۲۵۶ گیگابایتی بروند.

قیمت‌های پایه آیفون‌های ۱۱ و ۱۱ پرو برای ۶۴ گیگابایت

مشکل دیگری که با آن مواجه می‌شوید، برنامه تعویض آیفون است. این برنامه به گونه‌ای است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا گوشی فعلی خود را تحویل دهند و پس از ارزیابی اپل، مبلغی را به عنوان تخفیف در راستای خریداری آیفون جدید دریافت کنند. در ظاهر این برنامه گزینه خوبی به نظر می‌رسد، ولی در باطن اپل هیچ اهمیتی برای حافظه داخلی گوشی فعلی شما قائل نمی‌شود. یعنی چه آیفون XS Max با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی ۱۴۵۰ دلاری داشته باشید و یا آیفون XS Max با ۶۴ گیگابایت حافظه و قیمت ۱۱۰۰ دلار، برای اپل فرق نمی‌کند و در بهترین حالت ممکن است ۵۰۰ یا ۶۰۰ دلار گیرتان بیاید.

برای دور زدن ضرر و زیان خودتان، می‌توانید آیفون خود را جای دیگری به فروش برسانید تا حداقل بخش بیشتری از پول خود را پس بگیرید. البته این کار نیز ملزم به سروکله زدن با افراد غریبه‌ است که شاید بسیاری از کاربران عطای آن را به لقایش ببخشند و به همان اپل بسنده کنند.

داستان اپل و حافظه، صرفا به آیفون ختم نمی‌شود. فضای ذخیره‌سازی ابری اپل یا همان iCloud نیز با «تنها» ۵ گیگابایت ارائه می‌شود. اگر این قابلیت را در آیفون خود فعال کرده باشید، متوجه می‌شود که بکاپ‌های آیفون به خودی خود ۵ گیگابایت را اشغال می‌کنند و حتی برای تهیه پشتیبان از داده‌های خود نیز باید مبلغی اضافه به اپل پرداخت کنید (۱ دلار ماهانه به ازای ۵۰ گیگابایت).

اپل محصولاتش را به عنوان یک برند لاکچری معرفی می کند، در نتیجه قیمت‌گذاری‌‌هایش نیز بر همین اساس است. هدف اپل نیز کسب سود بیشتر است و از هیچ راهی برای رسیدن به هدف خود دریغ نخواهد کرد. مشکل اینجاست که این شما نیستید که تشخیص می‌دهید به حافظه بیشتری برای ذخیره‌سازی داده‌های خود نیاز دارید. در اصل این اپل است که برای شما تصمیم می گیرد و کاری هم از دست کسی بر نمی‌آید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • FromEarth
    FromEarth | ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

    پس از آن که هیاهو و هیجان آیفون‌های جدید فروکش کرد، حقایق تلخ پیرامون آیفون ۱۱ نیز در حال ظهور هستند

    این یک جمله طلایی نه تنها این محصول، برای هر محصولی. بسیار عاقلانه و قشنگ بود

  • Py LordVaderX
    Py LordVaderX | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    دست برتر اپل در این مدت که استیو جابز کبیر نیست همیشه در زمینه طراحی بود که با رفتن جانی ایو قشنگ امثال به طراحی هم لطمه زد .
    از لحاظ سخت افزار و بنچمارک کلی هواوی دست برتر را دارد .
    در زمینه طراحی باز هواوی بهتر است .
    در زمینه امکانات و دوربین واقعا نوت 10 غوغا می کند ولی خوب قبول کنیم کفگیر زشتی هست درسته سعی کرده بدون ناچ باشه ولی کلا اجر پاره است ولی باز از ایفون خیلی بهتر است .

    اما یک نتیجه گیری کلی می خواهم بکنم تا دوست بفهمند مغرضانه نظر نمی دهم .

    در واقعا به غیر از ایران به علت تحریم ها همیشه محصولات اپل برای کاربر تاکید می کنم کاربر نه توسعه دهنده و نرد و گیگ !!! همیشه برای کاربر بهترین گزینه بوده .

    اما برای کاربر ایرانی به صورت سنتی واقعا سامسونگ در شرایط خیلی بد ده سال پیش واقعا بازار ایران را سر و سامان داد یادم می اید یک گوشی چینی فیک ایفون 3 جی خریدم با وجود فیک بودن خیلی سریع با لپ تاپ از طریق بلوتوث نصب شد ولی خوب فروختم چون ازش سر در نیاوردم بعدا عزمم را جزم کردم و یک ایپد 2 خریدم روز اول تمام بازی ها عالی بود ولی روز دوم که بازی ها رجیستر نبودن وقتی رفتم پی کار حرفه ای دیدم با یک دنیای متفاوت روبرو هستم از اون موقع دستم را داغ کردم اپل بی اپل البته الان مشکلات فونت فارسی و پی دی اف و انتقال داده خیلی حل شده ولی خوب ازموده را ازمودن خطاست اواخر هم یک 6 اس قرضی استفاده کردم و دوباره به رسم قدیم دور اپل را در ایران خط کشیدم .
    سامسونگ هم گفتم واقعا بازار ایران را سر سامان داد الان هم خیلی گزینه خوبی هست امکانات و پشتیبانی نسبتا خیلی خوبی هم از کاربر ایرانی می کند ولی کلا با طراحی اش حال نمی کنم

    اما هواوی واقعا فوق العاده است انگار یک عده مهندس ایرانی نشسته اند و برای نیاز های کاربر ایرانی و سلیقه کاربر ایرانی یک گوشی طراحی کردند گاهی نسخه های لایت هواوی به اندازه نسخه های حرفه ای سامسونگ و سایر برند ها عالی هستند قیمت خیلی ارزانی هم به نسبت دارند .

    توصیه نهایی من به کاربر ایرانی موکدا این است که بین سامسونگ و هواوی یکی را انتخاب کنند این به معنای بد بودن یا خوب بودن برندی نیست این یک موضوع اختصاصی در ایران است البته طراحی این سری ایفون هم واقعا افتضاح است این را بزارید در مقابل قیمت های نجومی اپل و نبود کمترین پشتیبانی از کاربر ایرانی و چای شیرین تحریم امریکا بر علیه مردم ایران !!!

    • darksider
      darksider | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

      شما همین که به نوت 10 میگی کفگیر دیگه باقی نظر مسخرتو نخوندم برو خودتو و چشماتو به دکتر نشون بده

    • amirhafezi
      amirhafezi | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

      اول اینکه قبول ندارم استیو جابز کبیر بوده، دوم اینکه قبول ندارم گلکسی نوت کفگیره، چون کسی این حرف رو می زنه که یا کفگیر از نزدیک ندیده، یا گلکسی نوت رو ندیده! سه اینکه قبول ندارم هواووی توی سخت افزار عالیه، چون نتایج بنچ مارک ها هست و میشه راحت فهمید که هواوی قوی هست، اما قوی ترین نیست، چهار اینکه در زمینه ی طراحی قبول ندارم هواووی بهترین باشه، چون نظر کسی رو که گلکسی نوت ۱۰ رو اینطور مسخره میکنه، واجد نظر دادن در مورد طراحی نمی دونم. اینکه آیا گلکسی نوت از آیفون بهتر هست یا خیر رو بذاریم به عهده ی کسانی که هر دو محصول رو بصورت همزمان استفاده می کنن، نه کسی که مشخصا نوت ۱۰ نداره و تا امروز از آیفون های اپل استفاده نکرده بجز یک دستگاه فیک (که بازهم در ظاهر شبیه بوده اما یکی نبوده)!!!
      اما اصل نظر اینه که آیا یه عده مهندس ایرانی پشت هواووی نشستن و اونو ساختن؟ نمیدونم! احتمالا نه! چون شاید کارشون از مهندسین ایرانی بهتر نباشه، اما مدیریت تولیدشون از ایرانی ها خیلی بهتره.
      اما به عنوان کسی که هر روز توی داستان اپ و گوشی و سخت افزار و بهینه سازی و مارکتینگ و راندمان و مارکت و سنجش عملکرد و شاخص و بازگشت سرمایه و اینهاست، باید بگم که آیفون بی نظیره. درسته که ما ایرانی ها به سختی می تونیم از اپ های داخلی استفاده کنیم (که خوشبختانه با همت بچه های ایرانی شرکت های نوپا تا حدی این مشکل برطرف شده) اما سر داستان سرویس ها، باید بگم کاری که اپل میکنه، هیچ شرکتی نمی کنه. امیدوارم، واقعا امیدوارم که یه روزی سامسونگ سرویس های قدرتمندی ارائه بده تا بازار اینقدر یکجانبه و به نفع اپل نباشه.

  • rk.reza.karimi@gmail.com
    rk.reza.karimi@gmail.com | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸

    طرفدار های اپل اگه عقل داشتن که سمت اپل نمیرفتن هرچقدر که اپل ازشون سواری میگیره حقشون هس

    • amirhafezi
      amirhafezi | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

      این دیگه یه توهین از روی خشمه! نمی دونم چرا باید یکی به هموطن خودش توهین کنه! کاش یکی توی دیجیاتو این دوستمون رو بلاک کنه!

  • mahmood torabi
    mahmood torabi | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸

    اپل چکارتون کنه نمیخرید؟!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی