ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرگدن سفید شمالی
علمی

کرگدن سفید شمالی یک قدم به رهایی از انقراض نزدیک‌تر شد

رویان آزمایشگاهی احتمالاً می تواند کرگدن سفید شمالی را از خطر انقراض نجات دهد. زمانی که «سودان»، آخرین کرگدن سفید شمالی نر در کنیا درگذشت دو کرگدن ماده به نام های «فاتو» و «ناجین» تنها باز مانده ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

رویان آزمایشگاهی احتمالاً می تواند کرگدن سفید شمالی را از خطر انقراض نجات دهد.

زمانی که «سودان»، آخرین کرگدن سفید شمالی نر در کنیا درگذشت دو کرگدن ماده به نام های «فاتو» و «ناجین» تنها باز مانده های این گونه در حال انقراض بودند. اما از آنجا که امکان تولید مثل نداشتند تنها گذر زمان بود که انقراض یا ادامه حیات این گونه را رقم می زد.

5 سال قبل تولید رویان کرگدن سفید شمالی محال به نظر می رسید.

چهارشنبه هفته قبل کنسرسیوم بین المللی دانشمندان اعلام کرد که با موفقیت تخمک های نابالغ فاتو و ناجین را برداشت کرده و به آزمایشگاه آوانتی در ایتالیا ارسال کرده اند. بنا بر اعلام موسسه تحقیقات باغ وحش و حیوانات لایبنیتز که از شرکای این کنسرسیوم است تخمک ها، به اسپرم های دو کرگدن سفید شمالی در گذشته تزریق شدند. ادامه این فرایند برای تخمک های ناجین با شکست مواجه شد؛ چرا که کیفیت اسپرم های مورد استفاده پایین بود. اما تخمک های بارور شده فاتو به ایجاد دو رویان زنده انجامید که بلافاصله منجمد شدند. از آنجایی که ناجین و فاتو امکان حاملگی ندارند در آینده این دو رویان برای رشد به بدن یک مادر جانشین منتقل خواهند شد.

کرگدن سفید شمالی

روش جمع آوری تخمک ها در همکاری با باغ وحش های متعددی در اروپا توسعه یافت. محققان معتقدند این همکاری منحصر به فرد می تواند با تلاش موفق انتقال رویان تکمیل شود. البته همچنان باید فرایند های انتقال به مادر جانشین بهینه شود و پس از آن رشد رویان و تبدیل آن به جنین به دقت تحت نظر باشد.

کرگدن سفید شمالی به دلیل شکارهای بی رویه در خطر انقراض کامل قرار گرفت. شاخ های این کرگدن ها در بخش هایی از آسیا به قیمت بالایی خرید و فروش می شدند و برخی باور داشتند که با استفاده از آنها می توان بیماری های مختلفی را درمان کرد. به گفته محققان تمامی 5 گونه باقی مانده کرگدن ها در آسیا و آفریقا نیز در معرض انقراض قرار دارند. اما شاید تولد یک نوزاد کرگدن سفید شمالی مسیر آینده این موجودات را دستخوش تغییر کند. البته با توجه به اینکه ذخیره اسپرم های باقی مانده از کرگدن های نر محدود است شاید در نهایت سرنوشتی تیره و تار برای این گونه رقم بخورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی