ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه نشین ویکرام
علمی

نفس‌های آخر ماه‌نشین ویکرام روی سطح ماه

فرصت برقراری ارتباط مهندسان هندی با ماه نشین ویکرام به سرعت در حال تمام شدن است اما اوضاع برای آنها به خوبی پیش نمی رود. ماه‌نشین ویکرام در قالب پروژه چاندرایان-۲ و با هدف بررسی قطب ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

فرصت برقراری ارتباط مهندسان هندی با ماه نشین ویکرام به سرعت در حال تمام شدن است اما اوضاع برای آنها به خوبی پیش نمی رود.

ماه‌نشین ویکرام در قالب پروژه چاندرایان-۲ و با هدف بررسی قطب جنوب ماه به فضا فرستاده شده بود. این فضاپیما با موفقیت وارد مدار ماه شد اما هفته قبل ماه نشین پس از جدا شدن از مدارگرد نتوانست با موفقیت روی ماه فرود بیاید.

ماه نشین ویکرام

ویکرام قرار بود دقایقی قبل از فرود چند درجه بچرخد تا دوربینش رو به ماه قرار بگیرد اما به گفته هندی ها ۱۱ دقیقه قبل از فرود و در ارتفاع ۲.۱ کیلومتری کاملا معکوس شد. در نتیجه این اتفاق رانشگر که باید با نیروی جاذبه مقابله می کرد، برعکس شده و ویکرام را به سرعت به سطح ماه کوبید.

سازمان پژوهش های فضایی هند (ISRO) مدتی پس از این سانحه مکان سقوط ویکرام را مشخص کرد اما تا کنون نتوانسته با ماه نشین و ماه‌نورد پراگیان ارتباط برقرار کند. فرصت برقراری ارتباط با این دو ابزار به سرعت در حال تمام شدن است چون آنها قرار بود تنها ۱۴ روز در سطح کره ماه به فعالیت بپردازند.

از آنجا که پنجره دو هفته ای از شنبه قبل شرع شده، تنها ۶ روز دیگر شارژ باتری ویکرام و پراگیان به پایان می رسد. یکی از کارکنان ISRO در این باره می گوید:

با گذشت هر دقیقه شرایط بدتر شده و احتمال برقراری ارتباط با ویکرام کمتر و کمتر می شود.

هرچند ماه نشین هندی ها قابلیت شارژ مجدد از طریق پنل های خورشیدی را داشت اما با توجه به سقوط سختی که پشت سر گذاشته احتمالا پنل ها هم نابود شده اند و نمی توان چندان روی آنها حساب باز کرد.

هفته آینده و همزمان با عبور مدارگرد اکتشافی ناسا از روی محل سقوط ویکرام تصاویر جدید و با کیفیتی از ماه نشین به زمین مخابره خواهد شد. هر چند آن زمان دیگر دیر شده اما هندی ها با استفاده از این تصاویر اطلاعات بیشتری از آسیب های وارد شده به تجهیزاتشان به دست خواهند آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸

    در عجبم اسکات منلی همون روز سقوط از روی استریم هندی ها و ردگیری امواج ماهواره توسط چند منجم اماتور چقدر دقیق علت سقوط رو حدس زد.اعجوبس این بشر

  • کابر همیشگی
    کابر همیشگی | ۲۴ شهریور ۱۳۹۸

    چه بدددد ?

مطالب پیشنهادی