ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمان ای
علمی

گرسنه‌تر از همیشه؛ سیاهچاله کهکشان راه‌شیری با ولع بیشتری همه چیز را می‌بلعد

ماه گذشته درخشش غیرعادی سیاهچاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری تعجب دانشمندان را برانگیخته بود و حالا دلایل احتمالی این پدیده مشخص شده است. سیاهچاله کلان جرم «کمان ای *» با حجمی معادل ۴ میلیون برابر خورشید در مرکز ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

ماه گذشته درخشش غیرعادی سیاهچاله عظیم مرکز کهکشان راه شیری تعجب دانشمندان را برانگیخته بود و حالا دلایل احتمالی این پدیده مشخص شده است.

سیاهچاله کلان جرم «کمان ای *» با حجمی معادل ۴ میلیون برابر خورشید در مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته است. اخترشناسان سالهاست که تلسکوپ های خود را به سمت این سیاهچاله نشانه گرفته اند اما یافته های آنها نشان می دهد که ماده اطراف آن در ۲۳ اردیبهشت سال جاری دو برابر درخشان تر از حالت عادی بوده است.

این پدیده در سال جاری دو شب دیگر هم اتفاق افتاده و به باور اخترشناسان دانشگاه UCLA علت آن افزایش قابل توجه میزان بلعیدن غبار و گاز توسط سیاهچاله کمان ای * است.

به عبارت دیگر به نظر می رسد این ناحیه گرسنه تر از هر زمان دیگری است اما به واسطه فاصله ۲۶ هزار سال نوری با زمین خطری ما را تهدید نمی کند. «اندرا گز»، استاد فیزیک و اخترشناسی UCLA در این باره می گوید:

در ۲۴ سالی که سرگرم مطالعه این ناحیه بودیم هرگز چنین چیزی رصد نکرده ایم. کمان ای * معمولا سیاهچاله ای ساکت و ضعیف است که رژیم دارد اما مشخص نیست چرا یک جشن به پا کرده

مهمترین نکته ای که این محققان به دنبال درک آنند این است که آیا سیاهچاله در حال ورود به فازی جدید است یا تنها در حال مشاهده چند آتش بازی توسط آن هستیم.

بخشی از این پدیده احتمالا ناشی از گازهای به جای مانده ستاره S0-2 است که از کنار کمان ای * رد شد اما توانست از آن جان سالم به در ببرد. این ستاره سال گذشته حین عبور از این ناحیه بخش عظیمی از گازهای خود را از دست داد که اکنون به سیاهچاله رسیده است. احتمالهای دیگر بلعیدن لایه خارجی غبار گازی G2 یا سیارک های بزرگ توسط کمان ای * است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی