ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

انفجار در آزمایشگاه سری نگهداری از ویروس های مرگبار در روسیه

وقوع انفجار در مرکز تحقیقات ویروس شناسی و بیوتکنولوژی روسیه موسوم به «وکتور» (Vector)، منجر به آتش سوزی و مجروح شدن یکی از کارکنان شده و به احتمال زیاد نمونه های فعال ویروس آبله، پاتوژن ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

وقوع انفجار در مرکز تحقیقات ویروس شناسی و بیوتکنولوژی روسیه موسوم به «وکتور» (Vector)، منجر به آتش سوزی و مجروح شدن یکی از کارکنان شده و به احتمال زیاد نمونه های فعال ویروس آبله، پاتوژن های مرگبار ویروس ابولا و همچنین هاگ های بیماری سیاه زخم را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری روسی TASS، «نیکولای کرازنیکوف» (Nikolai Krasnikov)، یکی از مقامات ارشد شهر Koltsovo می گوید انفجار هنگام انجام تعمیرات رخ داده و شدت آن به حدی بوده که منجر به شکستن شیشه های ساختمان و آتش سوزی به بزرگی 30 متر مربع شده است. طبق گزارشات متعدد انفجار گاز عامل بروز آتش سوزی بوده است. در پی این حادثه 13 ماشین و 38 مامور آتش نشانی به محل اعزام شدند.

انفجار در روسیه اینبار در مرکز وکتور که محل نگهداری از ویروس های مرگباری همچون آبله و ابولا است

«کرازنیکوف» می گوید در محل انفجار هیچ ماده خطرناکی وجود نداشته و هیچ خطری ساکنین اطراف مرکز را تهدید نمی کند. ساختمان وکتور آسیب جدید ندیده ولی حال یکی از کارکنان این مرکز وخیم گزارش شده است.

مرکز وکتور از زمان راه اندازی در سال 1975 تاکنون میزبان هزاران محقق در محیطی چند ده هکتاری بوده است. در سال های اخیر این مرکز با نصب تجهیزات امنیتی جدید به روز شد و با اینکه خبر انفجار آن نگرانی هایی را در پی داشته ولی ظاهراً اتاق نگهداری از ویروس آبله آسیبی ندیده است.

در مرکز وکتور و همچنین مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده آمریکا (CDC)، نمونه های ویروس آبله و دیگر ویروس های خطرناک نگهداری می شوند. حال وقوع انفجار در این مرکز نگرانی هایی را در مورد امنیت زیرساخت ها در این مراکز به وجود آورده است.

سال 2004، «آنتونینا پِرِزنیاکووا» (Antonina Presnyakova) یکی از کارکنان مرکز وکتور بعد از فرو رفتن سرنگ حاوی ویروس ابولا به بدنش جان خود را از دست داد. خبر این حادثه تا چند هفته بعد به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش نشد. این پنهان کاری گمانی زنی هایی را در مورد عدم توانایی محققین این مرکز در تلاش برای نجات دادن جان این فرد مطرح کرد.

وکتور یکی از مهم ترین مراکز همه گیر شناسی یا اپیدمیولوژی (Epidemiology) در دنیاست. واکسن ابولا نیز در همین مرکز ساخته شده است. یکی از مقامات بلند پایه شوروی سابق که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 90 میلادی به ایالات متحده پناهنده شده، می گوید دولت روسیه در این مرکز از نمونه های ویروس آبله برای تولید سلاح های شیمیایی استفاده می کند.

این دومین مرتبه در چند ماه اخیر است که یکی از مراکز حساس روسیه دچار حادثه می شود. اواسط مرداد ماه وقوع انفجار در سیستم سوخت رسان یکی از راکت های این کشور، 8 کشته و زخمی بر جای گذاشت.

از کار افتادن مشکوک سنسورهای رادیواکتیو بعد از این انفجار و همچنین پنهان کاری دولت روسیه در اطلاع رسانی درست به پزشکان در مورد تشعشعات رادیواکتیو، گمانه زنی هایی را در مورد دست داشتن دولت روسیه در این انفجار به وجود آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی