ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گارتنر: بلاک چین تا ۱۰ سال آینده صنایع را زیر و رو خواهد کرد

بنا بر پیش‌بینی «گارتنر» غول مدیریت سیستمی فناوری اطلاعات، تکنولوژی بلاک چین تا ۱۰ سال آینده باعث تغییر و تحول بسیاری از صنایع خواهد شد. دیوید فرلانگر (Davide Furlonger) معاون بخش تحقیقات گارتنر می‌گوید: طی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

بنا بر پیش‌بینی «گارتنر» غول مدیریت سیستمی فناوری اطلاعات، تکنولوژی بلاک چین تا ۱۰ سال آینده باعث تغییر و تحول بسیاری از صنایع خواهد شد.

دیوید فرلانگر (Davide Furlonger) معاون بخش تحقیقات گارتنر می‌گوید:

طی بررسی‌های انجام شده روی برنامه‌های مدیران فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۹، ۶۰ درصد این مدیران انتظار دارند تا ۳ سال آینده، تکنولوژی بلاک چین بخشی از صنعت را به خود اختصاص دهد. اما زیرساخت‌های فعلی دیجیتال سازمان‌ها و همچنین نبود نظارت کافی و شفاف بر این حوزه، مدیران فناوری اطلاعات را از ارزش کلی این تکنولوژی محروم کرده است.

این نتایج زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهند که بدانیم طی تحقیقات مشابه‌ سال گذشته گارتنر، ۶۰ درصد مدیران فناوری اطلاعات (CIO) از تکنولوژی بلاک چین مطلع بودند و از این تعداد، تنها ۲۲ درصد احتمال استفاده از آن در آینده را می‌دادند.

بر اساس همین داده‌ها،  ۱۸ درصد از مدیران ارشد شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانکداری استفاده از تکنولوژی بلاک چین را طی ۱۲ ماه آینده در دستور کار قرار داده‌اند. ۱۵ درصد نیز در ۲ سال آینده اقدام به استفاده از این تکنولوژی خواهند کرد.

هایپ سایکل گارتنر برای فناوری بلاک چین در سال 2019
هایپ سایکل گارتنر برای فناوری بلاک چین در سال 2019

فرلانگر معتقد است که در آینده از این تکنولوژی به صورت کلیدی در سیستم‌های بانکداری و سرمایه‌گذاری استفاده شود. وی همچنین به توسعه و بالا بردن مقبولیت توکن‌ها خوشبین است ولی می‌گوید برای رسیدن به این هدف نیاز است تا از بلاک چین در زمینه‌های غیر تکنولوژیک نیز استفاده شود.

در بخش دیگری از گزارش آمده است که بلاک چین می‌تواند منجر به خلق توکن‌های شخصی کاربران شود و به کمک این توکن‌ها، می‌توان رقابتی برای فروش و معامله محصولات مختلف طراحی کرد. فرلانگر در این رابطه می‌گوید:

حجم زیاد کاربران و نوآوری‌های جدید باعث می‌شود تا بخش بازی این تکنولوژی به محلی برای آزمایش کاربرد‌های نوآورانه تبدیل شود. این بهترین بستر برای توسعه مهم‌ترین ویژگی‌های بلاک چین یعنی توکن‌سازی و غیرمتمرکز سازی است.

در آخر گارتنر در گزارش خود آورده است که از بلاک چین می‌توان برای ردیابی محصولات، جلوگیری از جعل توکن، مدیریت انبار و حسابرسی استفاده کرد. البته شکوفایی این تکنولوژی زمانی محقق می شود که با هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ادغام شود. همچنین گارتنر می‌گوید اگر توکن‌سازی و غیرمتمرکز سازی صورت نگیرد، اکثر کسب‌وکارها شاهد ارزش افزوده خاصی نخواهند بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی