ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا عکسی از وقوع بهمن در مریخ منتشر کرد

مریخ سیاره‌ای غبار آلود به رنگ نارنجی و قهوه‌ایست که آراسته به دهانه‌های آتش‌فشانی و کوه‌ها و تپه‌های فراوان شده است. با نگاه به مناطق دیگر این سیاره می‌توان صخره‌های زیادی را هم مشاهده کرد ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

مریخ سیاره‌ای غبار آلود به رنگ نارنجی و قهوه‌ایست که آراسته به دهانه‌های آتش‌فشانی و کوه‌ها و تپه‌های فراوان شده است. با نگاه به مناطق دیگر این سیاره می‌توان صخره‌های زیادی را هم مشاهده کرد که مناظری متفاوت در آن خلق می‌کنند. یکی از عکس‌های اخیر ناسا از سیاره سرخ، به راه افتادن نوعی بهمن مریخی را روی این صخره‌ها به وضوح تصویر می‌کند.

بر خلاف بهمن‌های برفی سفیدی که روی زمین می‌بینیم، بهمن مریخی به رنگ قهوه‌ای تیره است و نشان از مناظر پر غبار این سیاره دارد. عکس مذکور توسط مدارگرد مریخی ناسا (MRO) در تاریخ 8 خرداد (29 می) ثبت شده اما اخیرا منتشر شده است.

بهمن مریخی

طبق تحلیل‌های ناسا انفجار پر گرد و غبار مشهود در تصویر نتیجه به پایین لغزیدن همزمان یخ و سنگ از ارتفاع بیش از 500 متری است. در واقع هنگام فرا رسیدن بهار در این بخش از مریخ، گرما سنگ‌های پوشیده شده از برف را گرم می‌کند و باعث ناپایدار شدن یخ و سرازیر شدن این مجموعه به شکل بهمن می‌شود.

در تصویر می‌توان یخ و برف را با غباری که اطرافشان را فراگرفته مشاهده کرد. این اولین باری نیست که ناسا از بهمن مریخی عکس گرفته، با این حال هیچکدام از آن‌ها این پدیده را به روشنی و وضوح عکس جدید به تصویر نمی‌کشد.

مثلا در اکتبر 2015 ناسا عکسی از بهمن در مریخ منتشر کرده بود و برخلاف عکس اخیر یک پدیده برفی و سفید را نشان می‌دهد که شباهت زیادی به تجربه ما زمینی‌ها از بهمن دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی