ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

دبیر انجمن خودروسازان: تولید پراید با قیمت فعلی زیان ده است

با توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، مسائل مرتبط با تولید از جمله استاندارد‌سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است. از اول تیر 97 مرحله دوم اجرای استاندارد مصرف ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

با توجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دست به گریبان هستند، مسائل مرتبط با تولید از جمله استاندارد‌سازی محصولات را با چالش مواجه کرده است.

از اول تیر 97 مرحله دوم اجرای استاندارد مصرف سوخت خودروها آغاز شده که این استاندارد نسبت به دو و نیم سال قبل سختگیرانه تر شده و خودروسازان و وارد کنندگان تا تیر 99 فرصت دارند که وارد مرحله سوم اجرای استاندارد شوند.

موضوع توقف خط تولید پراید و پژو 405 سرانجام جدی شد؛ خودروهایی که آغاز به ‌تولید آن‌ها به چندین دهه قبل برمی‌گردد و اکنون نمی‌توانند استانداردهای 85 گانه صنعت خودرو را کسب کنند. از همین ‌رو، مسئولان سازمان ملی استاندارد معتقدند خودروسازان باید استانداردها را رعایت کنند یا دست از تولید این خودروها بردارند.

این موضوع با توجه به ‌گفته‌های سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی ‌و رانندگی ناجا در خصوص حذف شماره‌گذاری پراید از سال ۹۹ بحث تولید پراید را قوت بخشیده است. اما در این ‌بین هنوز این مساله مطرح می‌شود که با توجه به مشکلات امروز خودروسازان و نرسیدن آنها به تیراژ قابل توجه در تولید، آیا امکان حذف این خودروها و حتی جایگزین کردن آن‌ها وجود دارد یا نه؟

احتمال تمدید فرصت برای ادامه تولید پراید و پژو 405

پراید خودرویی است که تولید آن در کره جنوبی آغاز شد. تولید این خودرو از سال 72 در ایران توسط شرکت سایپا آغاز شد؛ که در کره جنوبی در مدل‌های DM و FS و همچنین مدل سدان که به آن بتا نیز گفته می ‌شد تولید می‌ شده ‌است.

پژو 405 ساخت کشور فرانسه، نسل پنجم از سری چهار (سدان متوسط) شرکت پژو است که در سال 1987 تولید آن شروع و در سال 1996 در اروپا تولید آن پایان یافت. این خودرو توسط تیم طراحی اتومبیل پینین فارینا ی ایتالیا طراحی شد که در سال 1988، دقیقا یک سال پس از تولیدش، برنده بهترین خودروی اروپا شد.
مدیرکل نظارت بر استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با اشاره به ‌اینکه خروج خودروهایی نظیر پراید از خط تولید، امکان‌پذیر است یا نه؟ می‌گوید: «این تصمیمی است که در دولت گرفته شده است و خودروساز باید خود را با شرایط تطبیق دهد.»

پیمان پیرایش با اشاره به ‌اینکه خودروسازان ملزم به ‌رعایت استانداردهای 85گانه هستند، اضافه می‌کند: «برخی از پلت‌فرم‎هایی که توانایی انجام تغییرات روی آن‌ها وجود ندارد، به ‎هر حال باید از رده خارج شوند.»

با این ‎حال، به نظر می‌رسد اجرای استانداردهای 85گانه در صنعت خودرو در حالی ‎که خودروسازان با موانع متعددی در زمینه تولید مواجه هستند و توان ایجاد تنوع محصول را ندارند، با مشکل مواجه شود.

از همین ‌رو، اجرای این طرح می‌تواند با مشکلات بسیاری همراه باشد که شاید کمترین آن کاهش قدرت خرید مردم باشد. با تمام این شرایط، مدیرکل سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه فرصت دادن به ‌پلت‌فرم‌های قدیمی کار بیهوده‌ای است، بیان می‌کند: «این دسته از پلت‌فرم‌ها از اعمال برخی استانداردها ناتوان هستند و براساس قانون، تولید آنها باید متوقف شود. مگر اینکه شورای عالی استاندارد حکم دیگری در این زمینه صادر کند که ما در مقام اجرا باید در انتظار برای تصمیم این شورا باشیم.»

پیرایش با اشاره به اینکه این خودروها باید از رده تولید خارج شوند، اضافه می‌کند: «اینکه تصمیمی گرفته شود و سازمان ملی استاندارد نسبت به عدم اجرای آنها اقدام نکند، خارج از اراده سازمان است. زیرا این یک قانون بوده و اگر خواستار توقف اجرایی کردن آن هستیم این موضوع باید در شورای عالی استاندارد مطرح و سپس در مورد آن تصمیم گرفته شود.»

بنابراین ادامه تولید این خودروها تنها نیاز به مصوبه شورای ‌عالی استاندارد دارد. البته این مسئول، این موضوع که «امکان دارد با شرایط فعلی مهلتی دوباره به خودروسازان داده نشود» را رد نمی‌کند و می‌گوید: «با توجه به ‌تحریم‌ها احتمال پیش‌بینی مهلتی برای برخی خودروها برای اعمال استانداردها همچنان وجود دارد.»

تولید پراید

خودروسازان آماده توقف خط تولید خودروهای زیان‌ده هستند

البته در این شرایط که احتمال تمدید فرصت برای ادامه تولید پراید و پژو 405 وجود دارد، دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به ‌اینکه هنوز زمان دقیقی برای توقف خط تولید این خودروها به ‎خصوص پراید مشخص نشده است، می‌گوید: «به ‎هر حال توقف خط تولید این دو خودرو در دستور کار هر دو خودروساز قرار گرفته است.»

احمد نعمت‎بخش با اشاره به ‌اینکه هم مردم و هم خودروسازان نسبت به ادامه تولید این خودروها انتقاد دارند،‌ می‌افزاید: «آغاز به ‌تولید پراید و پژو 405 به ‌چندین دهه قبل برمی‌گردد و منطقی نیست که باز هم این خودروها تولید شوند. از همین رو، مردم نیز می‌خواهند تولید این خودروها متوقف شود.»

وی در پاسخ به ‌این سوال که آیا خودروسازان در حال ‎حاضر جایگزینی برای این خودروهای پرمصرف دارند یا نه؟ می‌گوید: «سایپا خودروهای ساینا و تیبا را به ‎عنوان جایگزین معرفی کرده و ایران‌خودرو هم قرار است به ‎جای پژو 405 تولید پژو پارس را افزایش دهد.»

نعمت‎بخش با اشاره به اینکه باید زودتر خط تولید این خودروها متوقف می‌شد، ادامه می‌دهد: «سایپا خیلی ‌وقت است که با برنامه‌ریزی از تیراژ پراید کاسته و بر تیراژ خودروهایی چون تیبا افزوده است. چرا که با توجه به ‌اینکه وزیر صنعت بر پایین نگه‌داشتن قیمت پراید تاکید داشته، ادامه تولید این خودرو برای خودروساز با زیان همراه بوده است.»

با این تفاصیل، پیش از اینکه خط تولید پراید متوقف شود، به ‌این علت که اجازه افزایش قیمت برای این خودرو وجود نداشته، خودروساز به ‎مرور از تیراژ تولید آن کاسته است. ‌از همین رو، الان هم با حذف آن مشکلی نخواهد داشت. دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به ‌اینکه خودروهای جایگزین شده از قیمت بالاتری برخوردار هستند، می‌گوید: «هرکه طاووس خواهد، جور هندوستان کشد؛ بنابراین، اگر مردم خودرو با کیفیت تر می‌خواهند باید پول بیشتری هم بدهند.»

دیجیاتو: علیرغم تمام این گفته ها این سوال به قوت خود باقی است که آیا خودروهایی مانند تیبا و ساینا اساسا از پراید با کیفیت تر یا ایمن تر هستند و یا پژو پارس مزیتی فنی خاصی نسبت به پژو 405 دارد؟

براساس مشخصات فنی با توجه به یکسان بودن پلت فرم این خودروها و نامشخص بودن شرایط ایمنی و تست تصادف، نمی توان به این سوال پاسخ مثبت دارد. بنابراین شاید از رده خارج کردن پراید و 405 صرفا یک ظاهر سازی برای ادامه تولید خودروهایی قدیمی، بی کیفیت و البته گران قیمت تر باشد و در عمل نفع خاصی متوجه مصرف کنندگان نشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Mehran
    Mehran | ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

    چطور تو این سی سالی که تولید میکردین اقتصادی بود الان شده غیر اقتصادی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی