ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

چرا استارت آپ‌ها در شهرهای کوچک بهتر رشد می‌کنند؟

استخدام نیروی کار مستعد و حرفه‌ای یکی از پر چالش‌ترین کار‌ها در شهر‌های بزرگ به شمار می‌رود. اگر صاحب یک شرکت بزرگ با چندین هزار کارمند باشید احتمالا به مشکل خاصی بر نخواهید خورد، اما ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

استخدام نیروی کار مستعد و حرفه‌ای یکی از پر چالش‌ترین کار‌ها در شهر‌های بزرگ به شمار می‌رود. اگر صاحب یک شرکت بزرگ با چندین هزار کارمند باشید احتمالا به مشکل خاصی بر نخواهید خورد، اما اگر استارت آپ کوچکی را مدیریت می‌کنید، به خوبی از مشکلات رقابت با شرکت‌های غول‌ آسای اطرافتان آگاه هستید.

دلیل این امر این است که استارت آپ چند نفره شما به سادگی در میان هیاهوی شرکت‌های بزرگ گم می‌شود و نیروی کار مدنظرتان ممکن است حتی از وجود خارجی شرکت شما خبر هم نداشته باشد. اما این مشکلات در شهر‌های کوچک بسیار کم‌تر است. برای مثال احتمال موفقیت شرکتتان در کرج بسیار بیشتر از کلان شهر تهران است، زیرا بازار کار تهران پر شده از شرکت‌های بزرگ که عرصه رقابت را برای استارت آپ نوپای شما به شدت تنگ خواهند کرد.

اما چه دلایلی باعث می‌شود که استارت آپ یا شرکت کوچک شما در شهر‌های کوچک موفق‌تر عمل کند؟

استخدام نیروی مستعد‌تر در محدوده کمتر

بسیاری شهرهای بزرگ را به دلیل زیاد بودن نیروی کار با برکه‌هایی مملو از ماهی مقایسه می‌کنند. شما ممکن است برای موقعیتی که قصد جذب نیروی کار دارید، تنها ۲ صندلی خالی در نظر گرفته باشید. در نتیجه مجبور می‌شوید بیشتر نیرو‌های مستعد موجود در این برکه را استخدام نکنید. اما سیاست استخدامی در شهر‌های کوچک کمی متفاوت‌تر است. بازار استخدام نیروی مستعد در این جا به مثابه یک رودخانه‌ای با جریان آرام است که شما قلاب ماهی‌گیری خود را در آن انداختید. ممکن است نیروی کار به وفور پیدا نشود، ولی با کمی شکیبایی و جذب نیروهای مستعد به صورت مستمر، می‌توانید موفق‌تر شوید.

برای این منظور کافی است تا کسب و کار شما در شهر کوچکتان، مقداری سر و صدا کند و به نوعی به «کول‌ترین» شرکت شهر تبدیل شود. آن وقت هر تعداد ماهی موجود در رودخانه (هرچند کم) علاقه دارد تا برای شرکت شما کار کند. نتیجه این کار باعث بالا رفتن نرخ جذب نیروی مستعد برای کسب و کار شما و در نهایت افزایش کیفیت استارت آپ شما خواهد بود.

تجربیات گذشته و سابقه خوب

استارت آپ

حالا بگذارید این موضوع را از دید یک نیروی کار بررسی کنیم. فرض کنید شما در حال جست و جوی کار در شهر کوچک خود هستید و با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، قصد دارید تا برای بهترین استارت آپ شهر رزومه‌ای ارسال کنید. مهمترین نکته داشتن سابقه مثبت شماست، زیرا هر رئیسی که قبلا داشته‌اید، می‌تواند به یک منبع مهم اطلاعاتی تبدیل شود و سابقه شما را در اختیار شرکت مد نظرتان قرار دهد.

در نتیجه سابقه خوب و مثبت یکی از مهمترین فاکتور‌های جذب نیروی مستعد در شهر‌های کوچک به شمار می‌رود. از آن‌جایی که نیروی مورد نظر شما به احتمال بسیار زیاد در یکی از شرکت‌های همجوار شما کار کرده است، می‌توانید به سادگی با شیوه کار کردن نیروی خود آشنایی پیدا کنید. این اتفاق شاید به این اندازه در شهر‌های بزرگ مهم جلوه نکند یا شرکت‌های چند‌هزار نفری آن قدر حساسیتی روی این موضوع نداشته باشند، اما برای استارت آپ کوچک شما، امری بسیار حیاتی خواهد بود.

رقابت کمتر، احتمال ریسک بیشتر کارمندان

استارت آپ

مطمئنا اگر دست شما برای انتخاب از میان ۱۰۰ نیروی مستعد باز باشد، قطعا بهترین نیروی ممکن را استخدام خواهید کرد. این اتفاق خوبی برای شما و استارت آپ‌تان خواهد بود، اما همین که نیروی کار جدید شما ببیند که با ۹۹ نفر دیگر رقابت داشته است، احتمالا به دلیل خطر از دست دادن شغل خود کمتر دست به نوآوری و کار‌های خلاقانه‌تر می‌زند. در نتیجه شرکت شما با سرعت کمتری به ارائه خدمات نوآورانه و جذاب روی خواهد آورد. البته این ویژگی مانند یک شمشیر دو لبه خواهد بود که شما می‌توانید با استخدام مداوم نیروهای مستعد، به نوعی رقابت سالم در راستای اهداف شرکت خود به وجود بیاورید.

برخلاف شرایط کار کردن در شهر‌های بزرگ که به نوعی رقابت «ما علیه دیگر شرکت‌های بزرگ» تلقی می‌شود، در شهر‌های کوچک شما به عنوان بهترین و بزرگ‌ترین استارت آپ به نوعی با شعار «ما علیه جهان» به سراغ رقابت با شرکت‌های دیگر می‌روید. این نوع از مدیریت کسب و کار باعث می‌شود تا کارمندانتان حداکثر توانایی خود را برای شرکت شما به کار گیرند، چرا که موفقیت شما موفقیت کارمندانتان را هم به همراه دارد و این اتفاق در استارت آپ‌های شهرهای کوچک نمود بیشتری پیدا می‌کند.

استارت آپ

با این وجود اگر هدف شما شروع کردن یک استارت آپ کوچک است، بهتر است در رابطه با شهر مد نظر خود کمی بیشتر تامل کنید. شاید انتخاب شهری کوچکتر با رقابت کمتر، باعث پیشرفت بهتر شرکت شما شود. این گونه هم نیروی مستعد بیشتری استخدام می‌کنید و هم به اقتصاد شهر‌های کوچک رونقی بخشیده‌اید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی