ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

آیا امضای قولنامه در زمان فروش خودرو به معنای واگذاری کامل مالکیت خودرو است؟

پس از اطمینان از مسائل ظاهری خودرو مهم ترین موضوعی که خریدار باید به آن دقت کند مدارک قانونی مالکیت و تطبیق مدارک با مشخصات و قسمت‌های مختلف خودرو مثل شماره موتور و شاسی و ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۵

پس از اطمینان از مسائل ظاهری خودرو مهم ترین موضوعی که خریدار باید به آن دقت کند مدارک قانونی مالکیت و تطبیق مدارک با مشخصات و قسمت‌های مختلف خودرو مثل شماره موتور و شاسی و ...است که باید مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی و صحت موارد ذکر شده دیگر شرط صحت این است که با بررسی اسناد و مدارک فروشنده باید مطمئن شد که وی مالک حقیقی خودرو باشد یا از مالک حقیقی خودرو اجازه نقل و انتقال قانونی و خرید و فروش آن را داشته باشد.

از سوی دیگر مالک حقیقی خودرو نباید منع قانونی برای انتقال و فروش خودرو داشته باشد، همچنین وی باید اهلیت معامله داشته باشد یعنی به خاطر دیوانگی، ورشکستگی و غیره… ممنوع المعامله نباشد.

افراد در زمان فروش خودرو اقدام به امضای مبایعه نامه (قولنامه) می‌کنند که به دلیل ناآگاهی در مورد عواقب امضای مبایعه نامه با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند و ممکن است خودروی خود را بدون دریافت کامل وجه از دست بدهند.

گاهی پیش می‌آید که در زمان فروش خودرو خریدار و فروشنده توافق می‌کنند که ابتدا قولنامه تنظیم کنند و حتی فروشنده موافقت می‌کند تا زمان تنظیم سند رسمی و در مقابل دریافت بخشی از بهای خودرو، ماشین را در اختیار فرد خریدار قرار دهد.

فروش خودرو

لازم است که بدانید تنظیم مبایعه نامه و امضای آن در قبال دریافت بخشی از وجه فروش ماشین، حکم فروش کامل آن را دارد و بعد از امضای مبایعه نامه دیگر آن ماشین متعلق به فروشنده نیست.

خریدار با همان مبایعه نامه می‌تواند خودرو را به فرد دیگری بفروشد و این موضوع می‌تواند برای فروشنده اول خودرو تعهدات و مشکلاتی را به همراه داشته باشد.
ممکن است فرد خریدار اقدام به سرقت با خودرو کند که عواقب آن بر عهده شخص فروشنده خواهد بود.

نمونه ای از مشکلات خرید و فروش قولنامه های خودرو

  1. درخواست الزام به انتقال سند
  2. الزام به انجام تعهدات برای فروشنده‌ای که سند به نام او نیست.
  3. درخواست فسخ معامله به دلیل معیوب بودن خودرو هنگام معامله و پنهان کردن آن توسط فروشنده
  4. عدم پرداخت مبلغ خلافی هنگامی که خودرو در اختیار فروشنده بوده است.
  5. پرداخت نکردن بخشی از مبلغ خودرو از سوی خریدار
  6. ایراد قانونی در مدارک خودرو مثل شماره بدنه و سند مالکیت آن
  7. نداشتن سند مالکیت خودرو
  8. معاوضه به صورت سند به سند

قولنامه  یا مبایعه نامه مانند سایر قراردادهایی که طرفین برای انجام تعهدی تنظیم می‌کنند در دادگاه معتبر است و باید مفاد آن را اجرا کنند.

برای رهایی از دردسر های فروش خودرو با مبایعه نامه لازم است، در هنگام فروش خودرو بعد از دریافت کامل وجه خودرو، اقدام به تنظیم سند رسمی و تعویض پلاک به نام خریدار و در نهایت تحویل خودرو کنید تا از تمام دردسر های و ضرر های حقوقی امضای مبایعه نامه (قولنامه) دور بمانید.

به لحاظ حقوقی امضای مبایعه نامه به معنای فروش خودرو و انتقال مالکیت قطعی است.

ده توصیه مهم برای کاهش ریسک معامله خودرو را می توانید از اینجا بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی