ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لو رفتن اسناد محرمانه از نحوه جاسوسی روسیه از شهروندان این کشور

به تازگی اسنادی از تجهیزات جاسوسی روسیه به نام SORM لو رفته که نحوه دسترسی مقامات این کشور به تماس های تلفنی، پیامک ها و داده های شخصی میلیون ها شهروند را نشان می دهد. ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

به تازگی اسنادی از تجهیزات جاسوسی روسیه به نام SORM لو رفته که نحوه دسترسی مقامات این کشور به تماس های تلفنی، پیامک ها و داده های شخصی میلیون ها شهروند را نشان می دهد. اسناد فاش شده از دست داشتن نوکیا حکایت دارند.

اپراتورها و ارائه دهندگان اینترنت موظف به نصب تجهیزات شنود هستند

در کشور روسیه جعبه های آهنی بزرگی مستقیماً به شبکه اپراتورها و شرکت های ارائه دهنده اینترنت وصل شده اند. درون این جعبه ها که به اندازه ماشین لباسشویی هستند، تجهیزاتی قرار گرفته که به سازمان های امنیتی روسیه اجازه می دهد به شکل قانونی به تماس ها و پیامک های میلیون ها شهروند این کشور دسترسی پیدا کنند. اپراتورها، شرکت های ارائه دهنده اینترنت و شرکت های فناوری (از جمله تلگرام) موظف به پیروی از این قانون هستند.

محل قرار گیری تجهیزات شنود با رنگ قرمز مشخص شده است.

تجهیزات جاسوسی روسیه به نام «SORM» تا مدت ها سری مانده بود، اما اخیراً اسنادی از آن لو رفته که نحوه دسترسی مقامات روسی به تماس های تلفنی، پیامک ها و داده های شخصی مشتریانِ بزرگ ترین اپراتور تلفن همراه این کشور به نام «موبایل تله سیستمز» (Mobile TeleSystems) یا به اختصار «ام تی اس» را نشان می دهد.

اسناد لو رفته به حجم 2 ترابایت از هارد پشتیبان یکی از کارمندان شرکت نوکیا نتورکس (Nokia Networks) بدست آمده که همکاری طولانی مدتی با اپراتور ام تی اس داشته و به تعمیر و نگهداری از تجهیزات آن می پردازد.

تجهیزات شنود دسترسی به تماس ها و پیامک ها را از راه دور امکان پذیر می کنند.

اسناد فاش شده نشان می دهند بین سال های 2016 تا 2017، نوکیا در برنامه ریزی و به روز رسانی شبکه اپراتور ام تی اس در تعدادی از شهرهای روسیه دست داشته است. تجهیزات شنود با اتصال به شبکه مخابرات، مستقیماً داده های رد و بدل شده بین گوشی ها از جمله تماس ها، پیامک ها و داده های دیگر را در اختیار مقامات روسی گذاشته اند.

نوکیا طبق آنچه که «شنود قانونی» اعلام شده می گوید به دولت روسیه در نصب «پورت» در شبکه کمک کرده ولی هرگونه ذخیره سازی، تحلیل و پردازش داده های مشتریان را تکذیب کرد. در اسناد فاش شده آدرس و محل نصب تجهیزات شنود مشخص شده و یکی از تصاویر جعبه مهر و موم شده شنود را نشان می دهد.

جاسوسی روسیه از شهروندان به کمک تجهیزات SORM
نمایی از تجهیزات شنود SORM

«شنود قانونی»، همانطور که از نامش پیداست به دولت ها اجازه می دهد تا به بهانه مبارزه با تروریسم به طور قانونی به داده های حساس شهروندان دسترسی داشته باشند.

سخنگوی اپراتور ام تی اس از نظر دادن در این رابطه خودداری کرد. نوکیا نیز هرگونه عمل غیرقانونی را رد و اقدامات خود را در راستای پشتیبانی از حقوق بشر اعلام کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

    الان اگه هواوی بود که همه جا پر شده بود از هیاهو! ولی چون نوکیا هست اشکالی نداره؟!!

  • عزراییل
    عزراییل | ۲۸ شهریور ۱۳۹۸

    کشور برادر و متحد جمهوری اسلامی

مطالب پیشنهادی