اپل براساس استراتژی جدید خود قصد دارد محصولاتش را بیشتر از پیش سازگار با محیط زیست بسازد. این شرکت اعلام کرده در آینده برای ساخت موتور Taptic (لرزشی) آیفون از فلزات کمیاب بازیافتی استفاده خواهد کرد.

موتور لرزشی در واقع نوعی فعال کننده خطی است که بازخوردهای لرزشی اختصاصی آیفون را ایجاد می کند. اپل این قطعه را در نسل نخست اپل واچ ارائه کرد و در نهایت با معرفی آیفون 7 آن را به گوشی های تولیدی اش هم آورد.

طبق گزارشی که رویترز منتشر کرده یک چهارم فلزات کمیاب مورد استفاده در ساخت آیفون ها صرف تولید موتور لرزشی می شوند.

در حال حاضر اپل فلزات بازیافتی مورد نیازش را از یک تامین کننده خارجی تهیه می کند با این حال اعلام کرده که به زودی با کمک ربات ها (نظیر آنچه برای بازیافت قطعات بزرگ تر به کار می برد) راسا فرایند بازیافت این فلزات را بر عهده می گیرد. این شرکت همچنین مشغول بررسی راهکارهایی برای بهبود ماشین آلات سنتی بازیافت فلزات است که دستگاه های مختلف را به اجزای تشکیل دهنده شان خرد می کنند. اما آنچه فرایند بازیافت فلزات کمیاب را چالش برانگیز می کند ظرافت و کوچکی آنهاست که احتمال وارد آمدن آسیب به آنها حین فرایند بازیافت را بالا می برد.

فلزات کمیاب
تصویری از محل استخراج فلزات کمیاب در چین

بنابراین اگر قرار است که با گرمایش زمین مقابله شود، ضروریست که شرکت ها راهی موثر برای استفاده مجدد و بازیافت فلزات کمیاب زمین پیدا کنند. ۱۷ فلز کمیاب زمین در کنار لوازم الکترونیک مصرفی نقشی کلیدی در ساخت خودروهای برقی و پنلهای خورشیدی دارند. پژوهشی که اخیرا توسط وزارت زیرساخت آلمان انجام شده نشان می دهد که کمبود این فلزات احتمالا باعث محدود شدن توانایی جهانی در کاهش تصاعدات کربنی و دستیابی به اهداف تبیین شده در توافق اقلیمی پاریس می شوند.

چین ۸۰ درصد از فلزات کمیاب مورد نیاز جهان را تامین می کند

اپل از سال ۲۰۱۷ میلادی تلاش برای کاهش وابستگی اش به فلزات کمیاب را آغاز کرده اما این تلاش ها جدای از مزایای زیست محیطی شان اپل را در رفع نیازش به این فلزات در صورت وخامت یافتن روابط میان چین و آمریکا یاری خواهد داد.

چین در حال حاضر ۸۰ درصد از فلزات کمیاب مورد نیاز دنیا را تامین می کند و اخیرا تهدید کرده که اگر جنگ تجاری اش با آمریکا با روند فعلی ادامه یابد صادرات این فلزات را محدود میکند. لیزا جکسون معاون واحد محیط زیست، سیاست گذاری و مسئولیت های اجتماعی اپل در این باره به رویترز گفته است که اقدام اپل برای استفاده بیشتر از مواد بازیافتی به تنش های تجاری آمریکا و چین ارتباطی ندارد اما این اقدام همزمان هم مزایایی برای زمین دارد و هم برای کسب و کار اپل.