ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی کوتاه تسلا X مدل 2019؛ شکستی انقلابی در مهندسی یک SUV برقی

تسلا اخیرا خودروی مدل ایکس خود را به طور مختصر به روز رسانی نموده است اما این به روزآوری طوری نیست که با چشم دیده شود؛ چرا که تمامی تغییرات در باطن این خودروی شاسی‌بلند ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

تسلا اخیرا خودروی مدل ایکس خود را به طور مختصر به روز رسانی نموده است اما این به روزآوری طوری نیست که با چشم دیده شود؛ چرا که تمامی تغییرات در باطن این خودروی شاسی‌بلند رخ داده نه ظاهر آن.

مهمترین تغییرات حاصله در این خودرو طبق گفته‌های مسئولین شرکت تسلا شامل ارتقای کارایی موتور مقاومتیِ همگامِ مغناطیس دائم از طریق بهینه‌سازی مواردی نظیر سامانه‌های خنک کننده، روان کار و طراحی جدید جعبه‌دنده بوده است.

این به معنی رسیدن به نرخ کارایی 93 درصد و ارتقای برد حرکتی (507 کیلومتر) و افزایش توان خروجی و گشتاور (415 اسب بخار و 660 نیوتن متر) است.

سیستم تعلیق بادی خودرو نیز به روز رسانی شده است؛ این سیستم شامل دامپینگ کاملا تطبیق‌پذیر و نیز نرم افزار مدیریت ارتقا یافته است که باعث شده کمک فنرها نسبت به سطح جاده، سرعت خودرو و دستورات راننده واکنش‌های دقیق‌تر و بهتری ارائه نمایند.

ضمنا تسلا مدل ایکس هم‌اینک قادر است 50 درصد سریع‌تر نسبت به گذشته شارژ شود؛ این مورد زمانی امکان پذیر است که خودرو به یکی از آخرین جدیدترین سوپرشارژر های تسلا متصل گردد.

تسلا مدل ایکس به طرز تاثیرگذاری سریع است و معمولا هنگام فشردن پدال گاز، سرعت و شتاب مناسبی را از همه محصولات تسلا شاهد هستیم. مهندسی تسلا مدل ایکس همان مقدار که نجیب و نوآورانه است، همان میزان نیز سریع و پرشتاب عمل می‌کند.

نسخه لانگ‌رنج تسلا مدل ایکس قادر است طی مدت 4.4 ثانیه از حالت سکون سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. اما عجله نکنید! این پرشتاب ترین نسخه مدل ایکس نیست بلکه نسخه پرفورمنس این شاسی بلند سنگین وزن قادر است ظرف مدت 2.7 ثانیه از سرعت صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد که واقعا شتاب مسحور کننده‌ای محسوب می‌شود. یادتان باشد مدل ایکس 2439 کیلوگرم وزن دارد.

از نظر دینامیکی چندان نباید از مدل ایکس انتظار معجزه داشت؛ مرکز ثقل پایین و سیستم تعلیق سفت باعث شده تا وزن خودرو به طرز معقولی تحت کنترل قرار داشته باشد. اما فرمان‌پذیری خودرو کاملا کرخت بوده و حسی تماما مصنوعی را به دستان راننده منتقل می‌نماید که چندان خوشایند نیست و نتیجه این وضع منجر به آن می‌شود که حین عبور از پیچ ها نمی‌توان با اعتماد به نفس کامل عمل نمود.

همچنین مقداری کم فرمانی نیز حین دور زدن با سرعت بالا قابل مشاهده است که البته چندان نگران کننده نیست اما قطعا باعث می‌شود تا حواستان را در دور زدن‌های بعدی بیشتر جمع کنید.فقدان صدای موتور نیز باعث شده تا نویز تایرها به طور واضح در داخل کابین به گوش برسد.

 

تسلا مدل ایکس یک خودروی کاربردی است؛ فضای داخلی آن به طرز مناسبی جادار بوده و صندلی های ردیف سوم از فضای کافی برای راحت بودن دو نفر بزرگسال در طی مسافت‌های کوتاه برخوردار است. کیفیت متریال داخلی کمی قابل تامل است اما صفحه نمایشگر ۱۷ اینچی کاملا هوشمند و کاربردی بوده و به خوبی انجام وظیفه می‌نماید.

تقریبا کلیه دکمه‌ها و کلیدهای کنترل‌گر درون صفحه نمایشگر به صورت مجازی جای داده شده‌اند اما شما می‌توانید کنترل دمای کابین و سرعت فن‌ها را از روی غربیلک فرمان نیز انجام دهید.

اتوپایلوت یا همان سامانه رانندگی خودکار تسلا مدل ایکس آن طور که باید و شاید خوب و درخشان عمل نمی‌کند و ما چندان نسبت به عملکرد آن رضایت نداشتیم. اینکه سیستم خودران تسلا مدل ایکس نوعی کروز کنترل تطبیق‌پذیر ویژه با قابلیت تعویض لاین خودکار است، مسئله ما نیست بلکه مشکل آنجاست که این سیستم عملا کارایی کافی را ندارد.

تسلا مدل ایکس

هنگامی رانندگی در بزرگراه‌ها سیستم خودران به راحتی توسط عوامل محیطی تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به نوعی دچار تشویش می گردد. این امر باعث شد تا ما به استفاده از کروز کنترل تطبیق پذیر در حالت عادی به جای اتو پایلوت بسنده کنیم.

سخن پایانی

تسلا مدل ایکس چه از نظر دینامیکی و چه از نظر راحتی بهترین شاسی بلند برقی بازار نیست. جگوار i-pace، مرسیدس بنز ای کیو سی و آئودی ای ترون رقبای نزدیک آن هستند. اما شاید بتوان تنها برتری ویژه تسلا را شبکه گسترده شارژ آن دانست که باعث شده تا از این جهت مشتریان تسلا نسبت به شارژ کردن باتری ها اضطراب کمتری داشته باشند.

با این حال پس از عملکرد نه چندان درخشان تسلا مدل ایکس در بازار فروش، ایلان ماسک اعتراف کرد که توسعه یک خودرو کراس اوور و شاسی بلند با پلت فرم یک خودرو سواری ایده خوبی نبوده است و باید برای نسل های بعدی این رویه را تغییر دهد، در واقع برخلاف مدل S که تقریبا در تمامی زمینه های کاربردی درخشان ظاهر می شود، مدل X نمی تواند خودرو چندان کاملی برای عبور از مسیرهای خارج از جاده ای باشد و مزیت فنی پر رنگی نسبت به رقبای خود و حتی مدل های سدان مدل 3 و مدل S ارائه نمی دهد، از این رو می توان مدل X را فرزندی ناخلف در سبد محصولات تسلا توصیف کرد.

تسلا مدل ایکس

مشخصات فنی تسلا مدل ایکس لانگ رنج 2019

  • قیمت:  83,050 پوند
  • پیشرانه: موتور الکتریکی مغناطیس دائم(جلو)، موتور القایی(عقب)
  • توان: 415 اسب بخار، 660 نیوتن متر
  • جعبه دنده: تک سرعته
  • وزن: 2439 کیلوگرم
  • شتاب0-96: 4.4 ثانیه
  • حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت
  • برد حرکتی: 507 کیلومتر
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲ مهر ۱۳۹۸

    در اینکه مدل اس بهتر از مدل ایکس هست شکی نیست ولی احساس می‌کنم این مطلب به شدت علیه تسلا ایکس نوشته شده و کمی در بد بودن این خودرو اغراق کرده.

  • curious
    curious | ۲۹ شهریور ۱۳۹۸

    خب البته تسلا X رو یک کراس اور باید قلمداد کرد نه یک خودروی آفرود تمام عیار. من چند سال پیش آزمونهای آفرود این خودرو توسط Bjorn nyland رو در یوتیوب دیدم و قابل قبول بود. حتی زمانی که مقابل هامر H2 و همچنین مقابل پرادو به چالش کشیده شد سربلند بیرون آمد

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۲۹ شهریور ۱۳۹۸

    هنوز دیجیتا از تسلا بد میگه؟؟
    عوضش وقتی میبینم کل پست هاتون در کل روز روی هم پنج تا کامنت نمیخوره دلم خنک میشه:))در حالی ک قبلا با سایت همسایه رقابت میکردین

مطالب پیشنهادی