ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: گوشی پرچمدار آنر 20 پرو ؛ گام بزرگ آنر در دنیای عکاسی حرفه ای

آنر 20 پرو حدود چهار ماه قبل معرفی شد تا پرچمداران دنیای موبایل را به چالش بکشد. با این حال همه چیز زیر سایه جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت و عرضه جهانی ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

آنر 20 پرو حدود چهار ماه قبل معرفی شد تا پرچمداران دنیای موبایل را به چالش بکشد. با این حال همه چیز زیر سایه جنگ تجاری بین چین و آمریکا قرار گرفت و عرضه جهانی این گوشی به تأخیر افتاد. حالا نمایندگی آنر در کشورمان این گوشی را برای بررسی در اختیار ما قرار داده اما همچنان خبری از واردات و فروش رسمی آن در بازار نیست.

آنر 20 پرو از بسیاری جهات به پرچمدار قبلی این شرکت یعنی آنر ویو 20 شباهت دارد که اواخر سال گذشته در دیجیاتو بررسی شد. با این حال آنر این بار روی قابلیت های تصویربرداری تمرکز کرد و توانست در زمان معرفی، رتبه سوم جدول سایت تخصصی DxOMark را از آن خود کند. در حال حاضر آنر 20 پرو در جایگاه چهارم و بالاتر از رقبایی مثل وان پلاس 7 پرو، سامسونگ گلکسی اس 10 پلاس و آیفون XS مکس قرار دارد. البته این جدول طی روزهای آتی با ورود آیفون 11، پیکسل 4 و هواوی میت 30 پرو دستخوش تغییر خواهد شد.

ابتدا بیایید مشخصات اصلی آنر 20 پرو را مرور کنیم:

  • بدنه شیشه ای با فریم آلومینیومی
  • نمایشگر 6.26 اینچی با رزولوشن تمام اچ دی
  • چیپست کرین 980
  • 8 گیگابایت رم
  • 256 گیگابایت حافظه داخلی
  • اندروید 9.0
  • دوربین چهارگانه (دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی)
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی
  • باتری 4000 میلی آمپر ساعتی
  • قیمت جهانی حدود 550 دلار

دوربین چهارگانه آنر 20 پرو با تمرکز روی دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، نقطه قوت اصلی آن به شمار می رود و از نظر قدرت سخت افزاری هم با جدیدترین پرچمداران هواوی برابری می کند. در واقع روی کاغذ همه چیز عالی به نظر می رسد. آنر حتی این بار (برخلاف آنر ویو 20) بسته بندی جذابی را برای آنر 20 پرو تدارک دیده و علاوه بر فست شارژر 22.5 واتی و کاور سیلیکونی شفاف، هدفون USB-C و دانگل تبدیل جک هدفون به USB-C را هم داخل جعبه قرار داده است. در ادامه با بررسی آنر 20 پرو همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

آنر 20 پرو یک گوشی پریمیوم محسوب می شود. طراحی و کیفیت ساخت این گوشی از پرچمداران پر آوازه بازار چیزی کم ندارد و همین حس را به خوبی به شما منتقل می کند. ابعاد گوشی بسیار مناسب است و به راحتی در دستان شما جای می گیرد. انحنای لبه ها و فریم آلومینیومی به ارگونومی این دستگاه کمک شایانی کرده است.

آنر از ترکیب شیشه و آلومینیوم در پرچمدار جدیدش استفاده کرده و رنگ بندی جذابی را هم برای آن در نظر گرفته است. البته رنگ ها در دنیای موبایل، مفهوم خودشان را از دست داده اند و نمی توان آنها را بر اساس نام قضاوت کرد. مثلاً رنگ مدلی که به دست ما رسیده «فانتوم بلک» نام دارد ولی نشانه ای از رنگ مشکی ندارد و بسته به نور محیط، ترکیب چشم نوازی از بنفش و ارغوانی و صورتی را به شما نشان می دهد.

پشت دستگاه شاهد ماژول دوربین عمودی هستیم که با ابعاد بزرگ و بیرون زدگی قابل توجه، به شکل اغراق شده ای برتری های آنر 20 پرو در حوزه عکاسی را به رخ می کشد. حتی استفاده از کاور سیلیکونی هم نمی تواند بیرون زدگی دوربین را جبران کند و گوشی روی سطح صاف تعادل ندارد.

یکی از تصمیمات خوب آنر انتقال حسگر اثر انگشت به لبه سمت راست است، یعنی همان رویکردی که سونی در پرچمداران قبلی خود به کار گرفته بود. این حسگر فیزیکی به مراتب سریع تر و دقیق تر از حسگرهای اپتیکال کار می کند و دسترسی به آن در تمام شرایط به راحتی ممکن است. البته آنر این تصمیم خوب را با حذف جک هدفون جبران کرده تا شما را با دردسرهای فقدان این جک کاربردی و دانگل تبدیل آشنا کند.

نمایشگر آنر 20 پرو تقریباً تمام پنل جلو را به خود اختصاص داده و فقط حفره ای با قطر 4.5 میلیمتر در گوشه بالا سمت چپ دوربین سلفی را میزبانی می کند. حسگرهای نور و مجاورت روی حاشیه باریک بالای صفحه تعبیه شده اند و چراغ نوتیفیکیشن هم داخل محفظه اسپیکر اصلی جای گرفته است. مثل همیشه، متأسفانه آنر هیچ تلاشی برای مقاوم سازی بدنه این گوشی نکرده و خودتان باید زحمت حفاظت از آن در برابر آب و گرد و غبار را بر عهده بگیرید.

نمایشگر

آنر هم از آن دست شرکت هاییست که به خاطر پایین نگه داشتن قیمت محصولاتش به سراغ پنل های اولد نمی رود. به همین دلیل آنر 20 پرو از نمایشگر 6.26 اینچی IPS LCD با رزولوشن 2340×1080 پیکسل و نسبت تصویر 19.5:9 بهره می برد. این نمایشگر توانایی نمایش 412 پیکسل در هر اینچ را دارد و مثل اکثر پنل های IPS از کیفیت و دقت خوبی برخوردار است.

آنر مثل همیشه امکان تنظیم وضعیت نمایش رنگ در دو حالت معمولی و پویا، تنظیم دمای رنگ، انتخاب رزولوشن صفحه به شکل هوشمند (بین دو حالت اچ دی و فول اچ دی) و حالت کاهش نور آبی در ساعات پایانی روز (Eye Comfort) را نیز برای شما فراهم کرده است.

اگر به خاطر داشته باشید آنر ویو 20 از نشت نور اطراف حفره دوربین سلفی و لبه پایینی صفحه رنج می برد. این مشکل همچنان در آنر 20 پرو هم وجود دارد اما اندکی بهبود یافته است. هنوز مشخص نیست چرا هواوی و آنر نمی توانند این مشکل اساسی را در نمایشگرهای LCD خود حل کنند.

به جز مشکل فوق، نمایشگر آنر 20 پرو می تواند رضایت اکثر کاربران را جلب کند، البته به جز افرادی که تجربه استفاده از پنل های اولد را داشته باشند. حداکثر روشنایی نمایشگر این گوشی در حالت دستی به حدود 450 و در حالت خودکار به کمی بالاتر از 500 نیت می رسد که به جز زیر تابش مستقیم آفتاب، در باقی شرایط کفایت می کند. وضعیت نمایش رنگ ها و زاویه دید هم مطلوب است. با این حال نمایشگرهای LCD بهتری را هم در دنیای موبایل دیده ایم.

نرم افزار و رابط کاربری

آنر 20 پرو مثل دیگر محصولات این شرکت با رابط کاربری Magic UI به دست شما می رسد. در این گوشی شاهد نسخه 2.1 مجیک یو آی هستیم که روی اندروید 9.0 سوار شده است. اگر تجربه استفاده از EMUI هواوی یا دیگر گوشی های آنر را داشته باشید، به سرعت متوجه می شوید که مجیک یو آی تفاوت اساسی با EMUI ندارد.

ظاهر رابط کاربری تفاوت زیادی با نسل های قبلی ندارد. منوی اپلیکیشن ها به صورت پیش فرض غیر فعال است و باید از منوی تنظیمات فعالش کنید. طراحی صفحه هوم، آیکن ها، منوی تنظیمات و دیگر بخش های رابط کاربری مجیک یو آی 2.1 را در تصویر زیر می بینید.

منوی تنظیمات ساده تر از قبل شده و با کمی تمرین، به راحتی می توانید به گزینه های مورد نظر دست پیدا کنید. دکمه های ناوبری مجازی به شکل پیش فرض فعال هستند اما در صورت تمایل می توانید ناوبری با ژست های حرکتی را نیز فعال نمایید. در این حالت با سوایپ از لبه پایینی به بالا به صفحه هوم بر می گردید، با سوایپ و نگه داشتن به منوی مالتی تسکینگ وارد می شوید و با سوایپ از لبه های چپ و راست به داخل هم یک گام به عقب بر می گردید. سوایپ از گوشه های پایین نمایشگر به سمت بالا هم دستیار گوگل را فراخوانی می کند. همان طور که انتظار داریم، ژست ها کاملاً سریع و روان اجرا می شوند.

آنر تم ها و تصاویر پس زمینه متعددی را برای شما در نظر گرفته که تقریباً تمام سلیقه ها را پوشش می دهند. امکان انتخاب تصاویر پس زمینه زنده برای صفحه هوم و صفحه قفل نیز وجود دارد. حالت Magazine Unlock برای نمایش تصادفی مجموعه تصاویر موجود داخل گوشی نیز در آنر 20 پرو دیده می شود.

مجیک یو آی روی گوشی پرچمدار آنر 20 پرو کاملاً روان و کم نقص اجرا می شود و امکانات متعددی را در اختیار شما می گذارد، اما نمی توان آن را بهترین رابط کاربری دنیای اندروید دانست. اگر سبک طراحی این رابط کاربری را نمی پسندید، می توانید از انواع لانچرهای موجود برای جذابیت بخشیدن به گوشی استفاده کنید.

سخت افزار

ترکیب سخت افزاری آنر 20 پرو را در آنر ویو 20، میت 20 پرو (بررسی دیجیاتو) و پی 30 پرو (بررسی دیجیاتو) هم دیده ایم. به همین دلیل با اطمینان می توان گفت چیپست 7 نانومتری کرین 980 به همراه 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی نیاز تمام کاربران را برآورده خواهند کرد.

برای ارزیابی توان سخت افزاری آنر 20پرو به سراغ برنامه های بنچمارک معتبر یعنی آنتوتو، گیکبنچ و پی سی مارک رفتیم. این گوشی هم مثل دیگر محصولات اخیر هواوی و آنر حالت پرفورمنس هم دارد. با فعال کردن این حالت، توان پردازش گوشی مقداری افزایش پیدا می کند ولی مصرف باتری هم بیشتر می شود. در ادامه نتایج بنچمارک پرچمدار جدید آنر در حالت عادی و حالت پرفورمنس را می بینید.

حالت پرفورمنس به طور میانگین حدود 10 درصد توان گوشی را بیشتر می کند ولی از آنجا که آنر 20 پرو در حالت عادی هم به راحتی از عهده اجرای تمام برنامه ها و بازی ها بر می آید، نیازی به فعال کردن آن نیست. نتایج فوق با دیگر گوشی های مجهز به چیپست کرین 980 نیز مطابقت دارد ولی همانند قبل، اندکی از جدیدترین چیپست های رقیب مثل اسنپدراگون 855 و اگزینوس 9825 ضعیف تر است.

ارزیابی توان پردازشگر گرافیکی Mali G76-MP10 با استفاده از اپلیکیشن تری دی مارک نتایج متناقضی را به همراه داشت. در ادامه این نتایج را در دو حالت عادی و پرفورمنس می بینید.

نتایج بنچمارک گرافیکی آنر 20 پرو در حالت عادی کمی عجیب است اختلاف زیادی بین سه تست مختلف دیده می شود. به عنوان مثال پی 30 پرو در تست اسلینگ شات اکستریم (عادی و ولکان) به ترتیب امتیاز 3637 و 4329 را به دست آورده است. در حالت پرفورمنس هم شاهد بهبود قابل توجه کارآیی پردازشگر گرافیکی این گوشی هستیم، اما نتیجه تست ولکان همچنان اختلاف فاحشی با پی 30 پرو دارد. احتمالاً آنر نتوانسته درایورهای ولکان را برای این گوشی بهینه سازی کند. با این حال مجموعه نتایج فوق نشان می دهند که آنر 20 پرو به راحتی از عهده اجرای تمام بازی های روز با نرخ فریم مطلوب بر می آید.

آنر 20 پرو امکانات ارتباطی کاملی را در اختیار شما می گذارد؛ از وای فای 5 یا همان 802.11ac گرفته تا بلوتوث 5 و جی پی اس سازگار با سیستم های موقعیت یابی مختلف. آنر مثل اکثر سازنده های چینی فرستنده مادون قرمز را هم در این گوشی تعبیه کرده که با استفاده از آن می توانید تجهیزات مختلف را کنترل کنید.

آنر همچنان اعتقادی به صدای استریو ندارد و فقط از اسپیکر اصلی برای پخش صدا استفاده می کند. کیفیت و بلندی صدای این بلندگو قابل قبول است ولی به پرچمداران گران قیمت بازار نمی رسد. حذف جک هدفون اما یکی از تصمیمات نابخشودنی آنر محسوب می شود و شما را با دردسرهای دانگل تبدیل USB-C به جک 3.5 میلیمتری آشنا می کند. البته هدفون USB-C داخل جعبه آنر 20 پرو کیفیت خوبی دارد ولی در مجموع خروجی صدای این گوشی را نمی توان در سطح دیگر پرچمداران بازار دانست.

دوربین

با اینکه آنر 20 پرو یک پرچمدار تمام عیار است، اما مهم ترین ویژگی آن را می توان دوربین حرفه ای دانست. در واقع طبق تجربه ما این گوشی بعد از پی 30 پرو، بهترین و کامل ترین امکانات عکاسی را در اختیار شما قرار می دهد. مشخصات دوربین های این گوشی را در ادامه می بینید:

  • دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، ضریب اف 1.4، سنسور 1/2 اینچی، لرزشگیر اپتیکال (OIS)، لرزشگیر هوشمند (AIS)، لرزشگیر الکترونیکی (EIS)، فوکوس PDAF، فوکوس لیزری
  • دوربین 16 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.2، لنز فوق عریض با پوشش 117 درجه ای
  • دوربین 8 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4، بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری، بزرگنمایی هیبریدی 5 برابری، بزرگنمایی دیجیتال 30 برابری، لرزشگیر اپتیکال (PDAF)، فوکوس PDAF، فوکوس لیزری
  • دوربین 2 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.4، عکاسی ماکرو از فاصله 4 سانتیمتری
  • دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، ضریب اف 2.0

امکانات عکاسی آنر 20 پرو کاملاً هیجان انگیز هستند. رابط کاربری دوربین مثل اکثر پرچمداران بازار طراحی شده، یعنی حالت های اصلی عکاسی روی نوار پایین و تنظیمات مربوط به آنها روی نوار بالایی تعبیه شده اند. دیگر حالت های عکاسی از طریق گزینه More در دسترس خواهند بود. تصویر زیر رابط کاربری دوربین این گوشی را نشان می دهد.

با فعال کردن گزینه AI از منوی بالایی می توانید هوش مصنوعی را برای بهینه سازی تنظیمات دوربین به کار بگیرید. دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی آنر 20 پرو در حالت پیش فرض با ترکیب پیکسل ها، تصاویر 12 مگاپیکسلی تولید می کند اما از طریق منوی تنظیمات می توانید رزولوشن را تغییر دهید. البته ما این کار را پیشنهاد نمی کنیم، چون در رزولوشن کامل قابلیت های ارزشمندی مثل HDR را از دست می دهید و حجم عکس هم حداقل دو برابر می شود. تصویر زیر به خوبی تفاوت عکاسی در حالت 12 و 48 مگاپیکسلی را نشان می دهد.

image

تصاویر زیر به شما کمک می کنند تا تفاوت محدوده تحت پوشش دوربین های اصلی آنر 20 پرو را بهتر درک کنید. این عکس ها به ترتیب با دوربین فوق عریض (0.5x)، دوربین اصلی (1x) و دوربین تله فوتو (3x و 5x) ثبت شده اند.

همان طور که می بینید بزرگنمایی های مختلف، دست شما را برای کادربندی های متنوع باز می گذارند و می توانید هر قسمتی از کادر را برای ثبت انتخاب کنید. آنر 20 پرو توانایی بزرگنمایی دیجیتال 30 برابری را هم دارد که در مواقع ضروری به کار می آید. با این گوشی حتی می توانید از ماه هم عکس بگیرید. دو عکس زیر با بزرگنمایی 30 برابری گرفته شده اند.

دوربین چهارم آنر 20 پرو برای ثبت تصاویر ماکرو از فاصله 4 سانتی متری به کار می رود. البته به خاطر فوکوس ثابت این دوربین، عکاسی با آن کمی دشوار است اما با کمی تمرین و ممارست می توانید به نتایج خوبی برسید. عکس زیر در حالت ماکرو ثبت شده است.

تجربه عکاسی با آنر 20 پرو واقعاً لذت بخش است. دوربین اصلی کیفیت فوق العاده ای دارد و هیچوقت عکس بد و غیر قابل استفاده تحویل شما نمی دهد. ترکیب روش های فوکوس تشخیص فاز و لیزری به راحتی سوژه موردنظر را شناسایی می کند. بازه دینامیکی تصاویر بسیار وسیع است و در صحنه هایی با کنتراست بالا هم مشکلی نخواهید داشت، حتی اگر مستقیماً رو به خورشید عکاسی کنید. در ادامه نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی آنر 20 پرو را می بینید.

حالت عکاسی شبانه یا نایت مود در پرچمدار جدید آنر عملکرد بسیار خوبی دارد و بازه دینامیکی عکس های محیط تاریک را تا حد زیادی بهبود می بخشد، بدون اینکه نویز تصویر را افزایش دهد. البته برای ثبت عکس در این حالت باید گوشی را بیشتر از حالت عادی ثابت نگه دارید که کار را کمی دشوار می کند. تفاوت حالت عادی و شبانه را در دو تصویر زیر می بینید:

image

کیفیت دوربین تله فوتو آنر 20 پرو اگرچه به دوربین اصلی نمی رسد، اما در نور کافی واقعاً عکس های خوبی می گیرد. زوم 3 یا 5 برابری بدون افت کیفیت، امکان انتخاب کادر مناسب را برای شما فراهم می کند تا نیازی به کراپ عکس نداشته باشید. این دوربین در محیط های تاریک عملکرد مطلوبی ندارد و بهتر است فقط در نور کافی از آن استفاده کنید. نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین تله فوتو این گوشی را در ادامه می بینید:

دوربین فوق عریض هم برای ثبت منظره های وسیع به کار می رود و با میدان دید 117 درجه ای فضای گسترده ای را پوشش می دهد. عکس های این دوربین در محیط تاریک هم نسبتاً قابل قبول است و به کمک هوش مصنوعی، خروجی مطلوبی را ارائه می دهد. چند نمونه عکس ثبت شده با دوربین فوق عریض آنر 20 پرو را در ادامه می بینید.

ثبت پرتره با دوربین اصلی و سلفی آنر 20 پرو هم نتیجه رضایتبخشی را به همراه دارد. دوربین اصلی به لطف سنسورهای بهتر و هوش مصنوعی، در جدا کردن سوژه از پس زمینه به مراتب بهتر عمل می کند. در ادامه نمونه تصویر پرتره با دوربین اصلی و دوربین سلفی را می بینید.

image

در مجموع کیفیت دوربین ها و امکانات عکاسی آنر 20 پرو در این رده قیمتی کم نظیر است و اگر بهتر از پرچمداران روز بازار نباشد، دست کمی از آنها ندارد.

شارژ و باتری

آنر 20 پرو به باتری 4000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده که ظرفیت مناسبی برای این سخت افزار محسوب می شود، ولی رقبایی با باتری قدرتمندتر را هم دیده ایم. با این حال نتایج تست باتری بسیار بهتر از انتظار است. پرچمدار جدید آنر در تست باتری پی سی مارک توانست 11 ساعت مداوم زیر فشار نسبتاً سنگین دوام بیاورد. در این تست روشنایی صفحه روی 50 درصد تنظیم شده و وای فای روشن است.

برای مقایسه، گلکسی نوت 10 پلاس و آنر ویو 20 در این تست به ترتیب حدود 10 و 13 ساعت دوام آوردند. نزدیک به 2 هفته استفاده مداوم از آنر 20 پرو هم نشان داد که با استفاده عادی، به راحتی می توانید یک روز و نیم از این گوشی استفاده کنید. البته این گوشی همانند بقیه محصولات هواوی و آنر سیاست سختگیرانه ای در بستن برنامه های در حال اجرا دارد. اگر این موضوع برای شما مشکل ایجاد کرد، می توانید از منوی باتری و قسمت App Launch برنامه موردنظر (مخصوصاً پیام رسان ها) را از حالت خودکار درآورید.

آنر 20 پرو از شارژ سریع 22.5 واتی هم پشتیبانی می کند. نیم ساعت شارژ این گوشی تا 48 درصد ظرفیت باتری را پر می کند و برای شارژ کامل هم به حدود 75 دقیقه زمان احتیاج خواهید داشت.

جمع بندی

در شرایطی که قیمت گوشی های پرچمدار روز به روز بیشتر می شود، شرکت هایی مثل آنر، شیائومی و وان پلاس می توانند با معرفی پرچمداران خوش قیمت به جایگاه بهتری دست پیدا کنند. آنر 20 پرو هم یکی از همین پرچمداران خوش قیمت است و علاوه بر سخت افزار قدرتمند، تجربه عکاسی کم نظیری را در اختیار شما می گذارد. البته این گوشی از نظر طراحی و کیفیت ساخت هم دست کمی از محصولات گران قیمت ندارد.

از معدود نقاط ضعف آنر 20 پرو می توان به کیفیت معمولی نمایشگر در مقایسه با دیگر پرچمداران بازار، سایه های اطراف نمایشگر، کیفیت صدای نه چندان خوب و ضد آب نبودن بدنه اشاره کرد. با این حال طراحی زیبا، کیفیت ساخت مطلوب، سخت افزار فوق العاده قدرتمند، دوربین های حرفه ای و شارژدهی خوب، به راحتی نقاط ضعف این گوشی را پوشش می دهند.

اگر به دنبال خرید گوشی برای عکاسی حرفه ای هستید اما تمایلی به انتخاب پرچمداران گران قیمت بازار ندارید، آنر 20 پرو تنها گزینه ایست که می تواند نیاز شما را برآورده کند. شاید تنها رقیب این گوشی، هواوی پی 30 باشد که البته مثل آنر 20 پرو در بازار کشورمان به سختی یافت می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Gh. Sh. Pa
    Gh. Sh. Pa | ۵ آذر ۱۳۹۸

    چرا این گوشی وارد ایران نمیشه

  • Gh. Sh. Pa
    Gh. Sh. Pa | ۵ آذر ۱۳۹۸

    این گوشی بهتره یا k20 pro لطفا راهنمایی کنید

  • آریا
    آریا | ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

    به جای این اشغال ها نوکیا رو بررسی کنید

    • Gh. Sh. Pa
      Gh. Sh. Pa | ۵ آذر ۱۳۹۸

      شما برید 12 00 رو بگیرید با هاش حال کنید امثال شما ها ارزش گوشی خوب رو نمیفهمن

  • فرد
    فرد | ۳۱ شهریور ۱۳۹۸

    سلام آقای مقدسی به انتقاد ها واسه نشان گذاری پست ها که مشکل داره میخونیدو توجهی ندارین؟!؟ عجیبه!! یا احتمالا اصلا رها کردیدو بازخوردای اپلیکیشن رو مشاهده نمیکنید

مطالب پیشنهادی