ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی و مقایسه کیا سراتو GT در برابر مزدا 3 G25

مزدا 3 و کیا سراتو با سابقه به نسبت طولانی عرضه و مونتاژ در کشور ما جز محبوب ترین انتخاب ها در کلاس سدان های سایز متوسط به حساب می آیند. با وجود معرفی نسل ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

مزدا 3 و کیا سراتو با سابقه به نسبت طولانی عرضه و مونتاژ در کشور ما جز محبوب ترین انتخاب ها در کلاس سدان های سایز متوسط به حساب می آیند. با وجود معرفی نسل جدید هر دو خودرو به لطف تحریم های صنعت خودروسازی آینده مشخصی برای عرضه نسل جدید این دو سدان محبوب در کشورمان را نمی توان ترسیم کرد با این وجود قصد داریم در ادامه نتیجه مقایسه بین این دو که توسط کارادوایس صورت گرفته را تقدیمتان کنیم. با ما همراه باشید.

مزدا 3

بها و سطح تجهیزات

در حال حاضر 6 مدل مختلف از مزدا 3 در بازار بین المللی عرضه می شود که مدل G25 Evolve حاضر در مقام مقایسه در سطح میانی قرار دارد و بها آن معادل 34.300 دلار است.

کیا سراتو نیز در 4 مدل مختلف عرضه می شود که مدل GT حاضر در بالاترین سطح از برچسب قیمتی 32.990 دلاری برخوردار است. شایان ذکر است رقم های اعلام شده به دلار استرالیا است.

تجهیزات و امکانات مشترک هر دو شامل چراغ های LED، چرخ 18 اینچی، ورود بدون کلید، آینه های جانبی برقی، هشت بلندگو، رهیاب ماهواره ای، اپل کارپلی/آندروید اتو، رادیو دیجیتال و تهویه مطبوع دو گانه می شود.

در بخش ایمنی نیز 5 ستاره ایمنی، ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص دوچرخه سوار و عابر پیاده، سنسور پارک عقب، تشخیص نقطه کور، سیستم کمکی حفظ خط و کروز کنترل فعال در هر دو خودرو دیده می شود.

اما کیا علاوه بر این موارد به سنسور پارک جلو، چراغ LED روشنایی روز (در مزدا از نوع هالوژنی) صندلی چرمی با گرم کن و سرد کن برای سرنشینان جلو (در مزدا از نوع پارچه ای) دو حافظه صندلی و شارژ وایرلس گوشی هوشمند نیز مجهز است و تنها تجهیز متفاوت مزدا هدآپ دیسپلی آن است.

نتیجه این بخش: کیا به لطف قیمت پایین تر و امکانات بیشتر از مزدا پیشی می گیرد.

فضای داخلی

فضای داخلی کیا سراتو مشخصا ویژگی های اسپرت تری دارد. دوخت قرمز رنگ در کنار چرم مشکی و فرمان با طرح کف تخت و طرح دایروی شکل دریچه تهویه مطبوع مشابه با کیا استینگر این مسئله را به خوبی نشان می دهد.

صفحه نمایش لمسی 8 اینچی نیز ساده و کاربردی طراحی شده است. فضای سرنشین عقب برای دو بزرگ سال با قد 180 سانتی متر مناسب است و برای آنها جالیوانی، دریچه تهویه مطبوع و جایگاه استراحت دست در نظر گرفته شده و فضای صندوق عقب نیز معادل 502 لیتر با قابلیت خواباندن صندلی های عقب است.

در مقابل با ورود به اتاق مزدا 3 با طرحی کاملا مینیمالیستی مواجه می شوید که با توجه به پوشش چرمی در اکثر بخش ها همچون داشبورد، درب ها، تونل گیربکس و فرمان نازک چرمی جدای از صندلی های پارچه ای حس لوکس گرایی بیشتری به مخاطب منتقل می شود و به نوعی همانند یک تخت گرم و نرم می خواهد شما را دربرگیرد.

صفحه نمایش 8.8 اینچی نیز با توجه به موقعیت آن از نوع لمسی نیست و توسط یک کنترل گر در کنار دست راننده تنظیم می شود که بهبود بسیار زیادی به نسبت نسل قبلی مزدا 3 پیدا کرده است. هدآپ دیسپلی نیز بسیار کاربردی است و سبب می شود تا راننده کمتر چشم خود را از جاده بردارد.

طراحی ضخیم ستون C که جلوه مناسبی به نمای جانبی مزدا 3 داده است در عمل باعث کاهش دید سرنشینان عقب می شود. فضای این بخش مشابه با کیا است و جالیوانی و دریچه تهویه مطبوع نیز برای سرنشینان در نظر گرفته شده است. فضای صندوق معادل 444 لیتر است و قابلیت خواباندن صندلی عقب وجود دارد.

نتیجه این بخش: با این که اتاق سراتو حس اسپرتی به همراه تجهیزات بیشتر را به مخاطب می دهد اتاق مزدا خاص تر به نظر می رسد.

قوای محرکه

کیا از موتور 1.6 لیتری توربوشارژ شده با حداکثر قدرت 201 اسب بخار در حداکثر دور 6000 rpm و 265 نیوتن متر گشتاور در بازه دور موتور 1500 تا 4500 rpm نیرو می گیرد. این نیرو توسط جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه به چرخ جلو می رسد.

مزدا از موتور 2.5 لیتری تنفس طبیعی با قابلیت غیر فعال کردن سیلندر ها برای کاهش هرچه بیشتر مصرف سوخت و استارت/استاپ درجا 186 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 6000 rpm و 252 نیوتن متر در دور 4000 rpm نیرو می گیرد. جعبه دنده 6 سرعته مبدل گشتاوری اتوماتیک نیز نیرو را به چرخ جلو منتقل می کند.

موتور کیا به لطف گشتاور زیاد در دور پایین شروع قدرتمندی در شتاب گیری ها از خود به جای می گذارد. جعبه دنده دو کلاچه نیز با قرارگیری در حالت اسپرت عملکرد بسیار سریعی در حین تعویض دنده ها از خود نشان می دهد. با این وجود در رانندگی معمولی به طور کلی جعبه دنده های دو کلاچه آن نرمی و راحتی جعبه دنده های اتوماتیک مبدل گشتاوری را ندارند.

موتور تراکم بالای مزدا در شروع کار سر و صدای بسیار زیادی تا زمان گرم شدن تولید می کند اما پس از آن به لطف عایق بندی خوب مزدا میزان لرزش و سر و صدای اضافی به شکل محسوسی کاهش می یابد و مزدا در این زمینه موفق بوده است.

با این که به نظر می رسد جعبه دنده 6 سرعته مزدا 3 فاقد تعداد ضریب دنده لازم است اما دقت و سرعت تعویض دنده مناسب است و در حالت اسپرت نیز دنده ها با سرعت بیشتری تعویض می شود.

برای کسانی که با ایده این نسل از موتورهای مزدا موافق نیستند نسل جدید موتورهای مزدا با نام SkyActive-X در آخر سال جاری میلادی قابل انتخاب خواهد بود.

در زمینه مصرف سوخت نیز کیا رقم 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر و مزدا 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت رانندگی ترکیبی اعلام کرده اند.

نتیجه این بخش: موتور کیا شروع قدرتمندتری دارد و صدای بیشتری را به درون اتاق می فرستد این در حالی است که برای کسب بهترین شتاب گیری با موتور مزدا نیاز به گاز دادن بیشتر است. با این وجود عملکرد موتور مزدا به طور کلی نرم تر از کیا است و این مسئله در جعبه دنده نیز مشاهده می شود.

هندلینگ و دینامیک رانندگی

به طور کلی تنظیمات کیا سراتو به گونه ای است که حس اسپرت بودن بیشتری را به مخاطب عرضه کند در نتیجه سواری آن به نسبت مزدا را باید سفت قلمداد کرد. اگر به دنبال نرمی، راحتی بیشتر و اتاق بی سر و صدا هستید کیا انتخاب اول شما نخواهد بود.

از نظر دینامیکی اما سراتو یک انتخاب عالی است. به لطف سیستم های کمکی الکترونیکی با سفت تر شدن فرمان و چسبندگی بالا به مدد لاستیک های میشلن پایلوت اسپرت 4 تجربه لذت بخشی از رانندگی نصیب شما خواهد شد.

مزدا همیشه به تجربه رانندگی اسپرت محصولات خود افتخار می کند و این مسئله شامل نسل جدید مزدا 3 نیز می شود. وزن فرمان بسیار مناسب است و دیگر خبری از ضربات در حین بازگشت فرمان به محل اولیه وجود ندارد. سیستم G-Vectoring نیز گشتاور موتور را بر حسب وضعیت فرمان بین دو چرخ جلو تقسیم می کند تا انتقال وزن خودرو همیشه در حال تعادل باشد.

سیستم تعلیق مزدا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب یک تکه فنر پیچشی است که سیستم تعلیق ارزان تری به نسبت سیستم تلعیق عقب کیا که از نوع اتصال چندگانه است به شمار می رود. با این وجود این نوع تعلیق فضای کمتری را اشغال می کند و در مجموع نمی توان سواری مزدا را نامناسب ارزیابی کرد و در حالت رانندگی معمولی به خوبی از پس دست اندازها بر می آید.

نتیجه این بخش: بر روی کاغذ مزدا به علت استفاده از سیستم تعلیق عقب ساده تر نمره کمتری نسبت به کیا بدست می آورد به لطف سواری نرم تر و نفوذ کمتر صدا به اتاق با وجود حس رانندگی اسپرت در مجموع انتخاب کامل تری به نسبت کیاست.

نتیجه گیری پایانی

کیا به لطف قیمت پایین تر و سطح تجهیزات بیشتر با ارزش تر از مزدا خواهد بود و موتور آن نیز امکان شتاب گیری قدرتمندتری را به آن داده است اما اتاق مزدا حس خاص بودن را با سواری راحت تر به شما تقدیم می کند.

اما اگر راهنمایی دقیق تر می خواهید باید عنوان کرد که اگر به دنبال یک سدان با موتور توربو و ظاهر و حس و حال اسپرت تری هستید کیا سراتو انتخاب شما خواهد بود. اما اگر به دنبال سدان با طراحی شیک رانندگی بی دغدغه و حس لوکس بودن هستید مزدا 3 انتخاب شما خواهد بود.

 

 

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی