ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

۱۰۰ هزار تصویر تولید شده به کمک هوش مصنوعی از افرادی که وجود خارجی ندارند

در دنیای امروز که هوش مصنوعی حر‌ف‌های زیادی برای گفتن دارد، شاهد گزارش‌های بیشماری از خلق شخصیت‌هایی هستیم که وجود خارجی ندارند. این شخصیت‌ها که تنها در قالب تصاویر، زنده هستند همگی توسط هوش مصنوعی ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

در دنیای امروز که هوش مصنوعی حر‌ف‌های زیادی برای گفتن دارد، شاهد گزارش‌های بیشماری از خلق شخصیت‌هایی هستیم که وجود خارجی ندارند. این شخصیت‌ها که تنها در قالب تصاویر، زنده هستند همگی توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند. کمپانی Icons8 اما تصمیم دارد تا به کمک این شخصیت‌های بی هویت، عکس‌هایی بدون مالکیت معنوی را در اختیار تولید کنندگان محتوا قرار دهد.

کمپانی Icons8 به کمک هوش مصنوعی، ۱۰۰ هزار عکس صورت را تولید کرده تا طراحان و تولید کنندگان محتوا به رایگان از آن‌ها در پروژه‌های خود استفاده کنند. برخلاف ایران که قوانین کپی‌رایت کوچکترین اهمیتی ندارد، در کشور‌های دیگر باید برای استفاده از عکس شخص خاصی، به او یا مالک معنوی آن مبلغی را پرداخت کنید.

شرکت‌های بزرگ، چندان با این مسئله مشکلی ندارند، زیرا بودجه کافی برای چنین هزینه‌هایی را در نظر گرفته‌اند. در مقابل، این تولید‌کنندگان مستقل هستند که نمی‌توانند از پس این هزینه‌ها بر‌آیند و در صورت استفاده غیر مجاز، پایشان به دعاوی حقوقی و دادگاه باز می‌شود. در ادامه می‌توانید ویدیو این کمپانی را مشاهده کنید.

هوش مصنوعی به کمک این طیف از تولیدکنندگان محتوا آمده و به آن‌ها اجازه استفاده از ۱۰۰ هزار عکس را می‌دهد تا بدون نگرانی پروژه‌های خود را به پیش ببرند. به گفته این کمپانی، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از این عکس‌ها در ارائه‌ها، برنامه‌های موبایل، وبسایت‌ها و هر جای دیگری که نیاز داشتند استفاده کنند و هزینه‌ای نیز پرداخت نکنند.

ایوان بران (Ivan Braun) خالق شرکت Icons8 می‌گوید برای آموزش این هوش مصنوعی، از عکس‌های موجود در اینترنت استفاده نکرده و خود تیم توسعه دهنده با استفاده از ۲۹ هزار عکسی که از ۶۹ مدل گرفته‌اند این هوش مصنوعی را آموزش داده‌اند. به گفته وی، این فرایند ۳ سال طول کشیده و بیش از هزاران ساعت وقف این پروژه شده است.

هوش مصنوعی

البته به گفته ایوان بران، این هوش مصنوعی همچنان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و تمام عکس‌های تولید شده آن بی اشکال نبوده است. برای مثال این هوش مصنوعی، زخمی را روی پیشانی مردی قرار داده که به نظر آقای بران، بی دلیل بوده است. یا در مورد دیگر، انگشت‌های تولید شده برای یک خانم، داخل هم فرو رفته و بد شکل نمایش داده شده است.

انتظار می‌رود تا این مشکلات به زودی حل شوند و تولیدکنندگان محتوا بتوانند از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای مقاومت علیه پرداخت هزیه‌های گزاف کپی رایت استفاده کنند. البته نکته نگران کننده می‌تواند سوءاستفاده از این تصاویر برای کار‌های شرورانه باشد که باید راه حلی برای آن در نظر گرفته شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MATELF
    MATELF | ۳۰ شهریور ۱۳۹۸

    وقتی این عکسارو میبینی و میدونی همچین ادمی وجود نداره با خودت فکر میکنی از کجا معلوم تموم ادمایی ک تو زندگیم دیدم تو خیابون و کوچه واقعا ادم واقعی بودن!

مطالب پیشنهادی