ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

میکروسکوپی بسیار سریع که حرکت ویروس در سلول را به صورت آنی نمایش می‌دهد

محققان به روشی برای افزایش سرعت تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ با وضوح بسیار بالا (super-resolution microscope) دست پیدا کردند. تا به حال این میکروسکوپ‌ها قادر به ارائه تصویری با رزولوشن یک میلیونیوم میلیمتر از ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

محققان به روشی برای افزایش سرعت تصویربرداری با استفاده از میکروسکوپ با وضوح بسیار بالا (super-resolution microscope) دست پیدا کردند.

تا به حال این میکروسکوپ‌ها قادر به ارائه تصویری با رزولوشن یک میلیونیوم میلیمتر از جسم مورد نظر بوده‌اند اما به خاطر حجم زیاد داده‌های تصویری که باید در خود ذخیره کنند سرعت پایینی دارند. حالا دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان سرعت این پروسه را با ذخیره داده به صورت همزمان در این میکروسکوپ بالا برد.

این روش سریعتر علاوه بر اینکه وقت دانشمندان را کمتر تلف می‌کند مزیت مهم دیگری دارد و آن هم ایجاد امکان مشاهده حرکت چیزهای کوچک هم چون ذرات سلولی است. به گفته محققان این پروژه:

اینکه بتوان همزمان با حرکت اجزای مورد بررسی، رفتار آن‌ها را دنبال کرد مزیتی بسیار مهمی است که می‌تواند کمک شایانی در کاربردهای زیستی یا پزشکی فراهم بیاورد.

تا به حال مشکل اصلی ما این بوده که میکروسکوپ‌های با رزولوشن بالا که تصاویر دقیقی از اجزای ریز در اختیارمان قرار می‌دادند سرعت خوبی نداشته و اطلاعات را با سرعت متناظر در اختیارمان قرار نمی‌دادند.

میکروسکوپ با وضوح بسیار بالا
این تصویر با استفاده از میکروسکوپ جدید گرفته شده و اجزای مختلف یک سلول سرطانی استخوان را نشان می‌دهد

این متد با استفاده از تابش نور لیزر به اشیاء کار می‌کند تا مولکول‌های درون نمونه برانگیخته شده و با طول موج‌های مختلفی تابش کنند. میکروسکوپ از این نور بازتاب شده استفاده کرده و تصویری با رزولوشن بالاتر و به صورت سریعتر در اختیار قرار می‌دهد. بر اساس اعلام محققان آن‌ها موفق شده‌اند با این متد به سرعت 60 فریم بر ثانیه دست پیدا کرده که حتی از فیلم‌های سینمایی هم بالاتر است.

در واقع آن‌ها می‌گویند که زمان بین اندازه‌گیری و تصویربرداری در این میکروسکوپ با وضوح بسیار بالا کمتر از 250 میلی ثانیه است و بنابراین با این تکنولوژی می‌توان اطلاعات را به صورت همزمان ذخیره کرد. این متد ضبط همزمان می‌تواند برای بررسی المان‌های زیستی مثل حرکت میتوکندری‌ها یا مشاهده نحوه حرکت عناصر ویروسی درون یک سلول مورد استفاده قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی