ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

تاخت و تاز دلالان در بازار راکد؛ معاوضه خودرو جای خرید و فروش را در بازار گرفت

بعد از اتفاقات سال 96 برای خودروهای وارداتی و بالا و پایین شدن تعرفه گمرکی این نوع خودروها، پایان سال پیش استارت مشکل دیگری زده شد یعنی قیمت ارز! با افزایش نرخ ارز مرجع عملاً ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

بعد از اتفاقات سال 96 برای خودروهای وارداتی و بالا و پایین شدن تعرفه گمرکی این نوع خودروها، پایان سال پیش استارت مشکل دیگری زده شد یعنی قیمت ارز!
با افزایش نرخ ارز مرجع عملاً کلید گرانی خودروهای وارداتی و البته به همین بهانه گران شدن خودروهای تولیدی در داخل زده شد. این گرانی که در بعضی مدل‌ ها به 100 درصد هم رسید باعث رکود بازار خودروهای گران قیمت یا همان وارداتی‌ ها شد.
نوسانات قیمت خودرو در بازار طی چند ماه گذشته آن‌ قدر زیاد بوده که اگر بخواهید قیمت روز خودروها را با نرخ آن‌ ها در چند ماه گذشته مقایسه کنید، یقینا دچار شوک و بهت خواهید شد. با این حال بررسی‌ ها از بازار خودرو نشان می‌ دهد برخی خودروهای داخلی با کاهش چندین میلیون‌ تومانی همراه بوده و همچنان روند کاهش قیمت‌ ها در بازار ادامه دارد. همچنین بخش وارداتی بازار نیز با رکود شدید رو به‌ رو بوده و میزان نقل‌ و انتقالات به‌ شکل چشمگیری کاهش یافته است.

معاوضه خودرو

در همین راستا یکی از فعالان بازار خودرو بیان کرد: در دو ماه گذشته بسیاری از نمایشگاه‌ های خودرو به‌ صورت نیمه‌ تعطیل در آمده ‌اند و میزان معاملات انجام‌شده توسط آن‌ ها بسیار کاهش یافته است. همچنین به‌ دلیل افزایش شدید قیمت‌ ها و به‌ خصوص خودروهای وارداتی، بسیاری از دارندگان خودروهای خارجی اقدام به معاوضه خودرو خود با مدل‌ های دیگر کرده‌ اند. زیرا در این صورت مبلغ پرداختی توسط آن‌ ها به مراتب کمتر خواهد بود. همچنین در برخی موارد این امر موجب سودآوری و کسب درآمد برای آن‌ ها نیز خواهد شد.
در واقع می‌ توان گفت این روزها سهم عمده‌ ای از فعالیت‌ نمایشگاه‌ ها به معاوضه خودرو ها با یکدیگر اختصاص یافته است هرچند این کار سودآوری چندانی برای آن‌ ها نخواهد داشت. به‌ همین منظور بسیاری از نمایشگاه‌ داران از وضعیت فعلی چندان راضی نبوده که همین موضوع سبب شده است تعداد قابل‌ توجهی از نمایشگاه‌ ها به حالت نیمه‌ تعطیل در آیند.

با وجود کاهش حدودا 20‌ درصدی قیمت خودروهای وارداتی اما همچنان میزان تقاضا برای این دسته از خودروها بسیار پایین است و درصورت تداوم این امر، باز هم روند کاهش قیمت خودروهای وارداتی دور از انتظار نخواهد بود و حتی معاوضه خودرو نیز به قوت قبل ادامه نخواهد یافت.
بنا به گفته فعالان بازار، بعید به‌ نظر می‌ رسد رونق به این زودی‌ ها میهمان بازار خودرو کشور شود، چه آنکه به‌ دلایل مختلف به‌ خصوص کمبود نقدینگی و نبود تصویری شفاف از آینده قیمتی خودروها (به‌ خصوص مدل‌ های وارداتی)، مشتریان فعلا تمایلی به خرید و فروش نشان نمی‌ دهند.

همچنین مساله دیگر، ابلاغ قیمت های سلیقه ای توسط فروشندگان است، به شکلی که در برخی موارد قیمت یک خودرو لوکس در مدل های مختلف و بسته به آپشن ها، بازه بسیار وسیع چند صد میلیون تومانی را در بر می گیرد و همین امر باعث شده تا فرصت ارزان خریدن و گران فروختن، برای واسطه گران و دلالان فراهم باشد.

در چنین شرایطی طبیعتا خریداران با جستجوی دقیق و گشت و گذار در بازار می توانند، خودروهایی با قیمت مناسب را خریداری نمایند اما در طرف مقابل، بی دقتی و اعتماد بیجا در خرید خودرو باعث می شود که به راحتی ده ها میلیون تومان گران فروشی یا ارزان فروشی رخ دهد و سود این اختلاف قیمت سنگین نیز به جیب واسطه گران می رود. بنابراین توصیه می کنیم که در شرایط رکود بازار، خریداران از هرگونه خرید عجله ای و هیجان زده اجتناب نمایند و با دقت و بررسی فراوان نسبت به تعویض یا خرید خودرو اقدام نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Pedram Helali
    Pedram Helali | ۲ مهر ۱۳۹۸

    ماشین خریدن دیگه ارزو شد

مطالب پیشنهادی