ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ویدیو‌های دیپ فیک تا ۶ ماه آینده غیر قابل تشخیص می‌شوند [تماشا کنید]

ویدیو‌های دیپ فیک ویدیو‌های تقلبیی هستند که توسط هوش مصنوعی درست می‌شوند. این ویدیو‌ها با کمک یادگیری ماشین می‌توانند رویداد‌هایی که اصلا اتفاق نیفتاده است را به وجود بیاورند؛ یا شخصصیت‌های معروف را وادار به ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۱ مهر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

ویدیو‌های دیپ فیک ویدیو‌های تقلبیی هستند که توسط هوش مصنوعی درست می‌شوند. این ویدیو‌ها با کمک یادگیری ماشین می‌توانند رویداد‌هایی که اصلا اتفاق نیفتاده است را به وجود بیاورند؛ یا شخصصیت‌های معروف را وادار به گفتن حرف‌هایی کنند که هیچ وقت گفته نشده است. حال تصور کنید این قابلیت در دسترس همگان قرار گیرد؛ احتمالا تا چند ماه دیگر در فضای مجازی این ویدیو‌ها را خواهید دید.

هوش مصنوعی اغلب به سراغ افراد معروف مانند سلبریتی‌ها رفته و با تغییر ویدیو اصلی این افراد می‌تواند آن‌ها را وادار به کارهای دلخواه سازنده این ویدیو‌ها کند. معمولا هزاران عکس از شخص مورد نظر به هوش مصنوعی‌ داده می‌شود که سپس به یک ویدیو کاملا طبیعی ولی فیک تبدیل می‌شود که تنها با کمک یک دوبلور، می‌توانید این شخصیت‌ها را وادار به گفتن هر چیزی کنید؛ البته به صورت فیک. در ادامه می‌توانید یکی از ویدیو‌های دیپ فیک را مشاهده کنید:

به گفته دکتر لی (محقق علوم کامپیوتری دانشگاه کالیفرنیا)، ما تنها ۶ ماه با ویدیو‌های دیپ فیک غیر قابل تشخیص فاصله داریم و باید به دنبال راه دیگری برای تشخیص اینگونه ویدیو‌ها باشیم. به گفته وی، در حال حاضر تشخیص تقلب بودن ویدیو‌ها بدون ابزار خاصی میسر است، ولی تکنولوژی به کار رفته در این زمینه، به قدری سریع پیشرفت می‌کند که تا ۶ ماه دیگر شاهد ویدیو‌های کاملا قابل باور خواهیم بود.

البته وی می‌گوید که برای ساختن چنین ویدیو‌های باورپذیری، باید وقت و انرژی بسیاری صرف شود ولی نتایج آن‌ها معمولا ترسناک و غیر قابل تشخیص خواهد شد.البته خود دکتر لی نیز برای کارهای تحقیقاتی خود ویدیوی از سخنرانی ولادمیر پوتین ساخته بود که در عمل یک ویدیو دیپ فیک بود و هیچگاه توسط پوتین چنین مصاحبه رسمی صورت نگرفته بود. او می‌گوید با وجود خطرات احتمالی، این کار برای پیشرفت این علم ضروری است.

دیپ فیک

دکتر لی امیدوار است بتواند راه حلی برای شناسایی ویدیو‌های دیپ فیک پیدا کنید تا از آسیب رساندن آن به افراد معمولی جلوگیری کند. با این حال پیشرفت هوش مصنوعی به قدری زیاد بوده که شاید در آینده‌ای خیلی نزدیک دیگر قادر به تشخیص این ویدیو‌ها نباشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • s.s.b
    s.s.b | ۲ مهر ۱۳۹۸

    هرچی کیفیت ویدیو بالا تر باشه بیشتر مشخصه ویدیو دیپ فیکه 50 سال دیگه بگذره امکان نداره یه ویدیوی hd یا 4k خوب در بیاره

    • Modav
      Modav | ۲ مهر ۱۳۹۸

      جونم پیش‌بینی!
      نوسترا

    • ali_mlk
      ali_mlk | ۲ مهر ۱۳۹۸

      اونموقع هم علم و یادگیری ماشینی انقدر پیشرفت میکنه که با تمام دقت و جزئیات انجام بده چندین برابر چیزی که امروز دارن بهش میگن ترسناک حتی صدای شخص توسط هوش مصنوعی تقلید میشه و با یه موبایل که 50 سال آینده یک ابرکامپیوتر هستش میشه هرکاری کرد، با چندین ترابایت حافظه و چندین هزار پتافلاپس پردازش در لحظه قدرت داره
      و ابرکامپیوتر ها از فناوری کوانتومی بهرمندن که میلیون ها بار سریع ترن و عمض فضا رو محاسبه کردن و کلا وارد یه دنیای شبیه سازی شده میشیم که بصورت دقیق از پیش محاسبه شده

مطالب پیشنهادی