ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

جان گرفتن بردگیم‌ها به لطف فناوری؛ به جومانجی سلام کنید

بازی های رومیزی تا چند دهه قبل یکی از اصلی ترین سرگرمی های خانوادگی و دورهمی در تمام دنیا بودند اما ظهور بازی های ویدیویی این نوع سرگرمی را تا حد زیادی به حاشیه راند. ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲ مهر ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

بازی های رومیزی تا چند دهه قبل یکی از اصلی ترین سرگرمی های خانوادگی و دورهمی در تمام دنیا بودند اما ظهور بازی های ویدیویی این نوع سرگرمی را تا حد زیادی به حاشیه راند. در سال های گذشته اما اقبال عمومی به بردگیم ها دوباره رو به افزایش نهاده تا جایی که در تعطیلات آخر سال واژه بردگیم به یکی از پر جستجوترین عبارت های گوگل تبدیل می شود.

کمپانی های تولید کننده بردگیم و استارتاپ های دیجیتال با توجه به این گرایش به دنبال توسعه شکل مدرن تری از بازی های رومیزی هستند که بی شباهت به جومانجی نیست. یکی از این شرکت ها Tilt Five است که سیستم بازی هولوگرافیکش را در پایگاه جمع سپاری کیک استارتر ارائه کرده و از سال آینده به بازار عرضه می کند. البته این تنها آغاز راه است و دستاورد این پروژه ها در دهه آینده احتمالا خارج از تصور ما خواهد بود.

تولد دوباره castAR جری السورث

شش سال قبل یکی از برنامه نویسان شرکت بازی سازی Valve به نام «جری السورث» ایده عینک های واقعیت افزوده پروژکتوری را مطرح کرد و اوایل اسفند سال 93 با تاسیس شرکتی به نام Technical Illusions از اولین نسخه هدست castAR رونمایی کرد.

با وجود کمک 15 میلیون دلاری افرادی همچون «اندی رابین» از بنیانگذاران اندروید، دو سال قبل درب های شرکت castAR به دلیل مشکلات مالی بسته شد. پس از این تجربه تلخ السورث و گروه کوچکی از کارمندان پیشین این شرکت کمپانی جدیدی به نام Tilt Five را تاسیس کردند.

اکنون و دو سال بعد از راه اندازی شرکت جدید، السورث و تیمش می خواهند از هدست واقعیت افزوده جدید خود با تاکید بر بازی های واقعیت افزوده رومیزی یا بردگیم ها رونمایی کنند. صفحه کیک استارتر این محصول نیز راه اندازی شده و می توان کیت اولیه هدست را به قیمت 299 دلار خریداری کرد.

السورث می گوید تفاوت پروژه جدید با پروژه های قبلی در این است که او اکنون در مقام مدیرعامل کنترل بیشتری روی امور دارد:

کارها در castAR آنطور که می خواستیم پیش نرفت. حالا می خواهیم با تمرکز بر موفقیت های آینده ناکامی های گذشته را فراموش کنیم.

تیم Tilt Five در چند ماه گذشته به ایالت های مختلف آمریکا سفر کرده و در رویدادهایی همچون PAX West و GenCon دموهای سخت افزار جدید خود را نمایش داده اند. یکی از خبرنگاران سایت Engadget که فرصت کار کردن با سخت افزار جدید را داشته می گوید هدست جدید نسبت به هدست castAR پیشرفت محسوسی کرده است.

طراحی هدست Tilt Five

هدست قبلی طراحی خوبی نداشت و بیشتر شبیه چراغ های جلو ماشین بود که روی یک عینک سوار شده اند. اما هدست جدید به دلیل برخورداری از قاب پلی کربنات ظاهر مدرن تری داشته و آینده نگرانه به نظر می رسد.

بردگیم ها

تفاوت های هدست جدید با هدست قدیمی از همان لحظه روی چشم گذاشتن حس می شود. هدست قبلی بند داشت و سنگین بود. هدست جدید اما وزن بسیار سبکی داشته (85 گرم) و حسی همانند عینک های معمولی دارد. خوشبختانه این بار خبری از بند نیست و کاربر می تواند به سادگی آن را روی چشمان خود بگذارد.

کاربرانی که از عینک طبی استفاده می کنند نیز می توانند با عوض کردن قسمت نگهدارنده بینی به راحتی از آن استفاده کنند. شرکت Tilt Five قرار است این قسمت از هدست را با قابلیت شخصی سازی بسازد تا افراد با چهره های گوناگون بتوانند از آن استفاده کنند.

ایده اصلی پشت Tilt Five نسبت به castAR تغییر چندانی را نشان نمی‌دهد. این سیستم شامل نوعی عینک واقعیت افزوده می‌شود که متشکل از لنزهای پلاریزه، دو دوربین (مدل‌های قبلی یک دوربین داشتند) و میکرو پروژکتورهای داخلی HD می‌شود. این مجموعه عکس‌های سه بعدی را با استفاده از LED های مادون قرمز از یک کامپیوتر یا اسمارت‌فون به روی سطح بازتاب دهنده منعکس می‌کند و در نهایت تصویر به چشم شما می‌رسد.

در این سیستم یک ماژول دوربین LED ها را اسکن کرده تا موقعیت و حرکت سر شما را ردگیری کند و دوربین دیگر نوعی حسگر بینایی ماشین برای دست‌ها، کارت‌های بازی، توکن‌ها یا اشیاء دیگر به حساب می‌آید. این سیستم far-eye projection نام دارد، در حالی که هدست‌های واقعیت افزوده دیگر همچون HoloLens و Magic Leap از near-eye projection استفاده می‌کنند.

با این اوصاف با استفاده از Tilt Five تنها جایی که تصویر واقعیت افزوده را می‌بینید روی صفحه بازتاب کننده خواهد بود، در حالی که HoloLens و Magic Leap با چنین محدودیتی کار نمی‌کنند. البته این را هم باید در نظر گرفت که هر دو هدست مذکور قیمت بسیار گرانی هم دارند و برای خرید هر کدام باید هزاران دلار هزینه کنید.

از آن سو Tilt Five محصولی ارزان تر و در نتیجه در دسترس تر ارائه می‌کند. به علاوه با Tilt Five می‌توانید دست هایتان را به صورت طبیعی و بدون لایه‌های گرافیکی اضافه شده روی آن‌ها مشاهده کنید که در سیستم‌های دیگر ممکن نیست. این محصول میدان دیدی به اندازه 110 درجه در اختیار کاربر قرار می‌دهد که در حال حاضر بسیار عریض تر از محصولاتی همچون HoloLens و Magic Leap است.

کاربردهای هدست واقعیت افزوده در بردگیم ها

در دموهای نشان داده شده از این سیستم، کاربر می‌تواند با دست‌هایش بلوک های مختلف را جا به جا کرده و با استفاده از یک کنترلر، تیله‌ای را درون هزارتو به حرکت در بیاورد. وقتی کاربر روی اشیاء خم شده و آن‌ها را از نزدیک نگاه می‌ کند جزئیات گرافیکی آن ها بیشتر می شود. با چنین مشخصاتی یک حس خوب از عمق سه بعدی به کاربر ارائه می‌شود که شاید تجربه آن در تمام تکنولوژی های واقعیت مجازی ممکن نباشد.

با اینکه این بازی‌های دورهمی می‌توانند نمونه خوبی برای نشان دادن مفهوم این طرح باشند اما قرار است تمرکز Tilt Five روی تجربه‌ای جدید از بردگیم ها قرار بگیرد. بر اساس گفته سازندگان، آن‌ها می‌خواهند خصوصیاتی که بازی‌های رومیزی را برای کاربران دوست داشتنی کرده در کنار خصوصیاتی که بازی‌های ویدیویی را محبوب می‌کنند قرار بدهند و آن‌ها را با هم ترکیب کنند.

السورث می‌گوید چیزی که باعث می‌شود مردم بردگیم را دوست داشته باشند، داستان گویی، کار با اجسام فیزیکی و نزدیک کردن افراد به یکدیگر است. همچنین السورث در رابطه با بازی های ویدیویی می گوید:

بازی های ویدیویی به این دلیل محبوب هستند که می‌توانید به سرعت وارد بازی‌ها شده، آنها را ذخیره کرده و با کسانی که فاصله بسیاری با شما دارند در ارتباط باشید. ما جایی بین بازی‌های ویدیویی و بردگیم ها هستیم.

در یکی از دموها، السورث یک بازی مشابه دفاع از قلعه را نشان داد که کاربر می‌توانست با استفاده از کارت‌هایی که کد QR دارند، توپ‌های جنگی را شلیک کند و زمین بازی را بلرزاند. او می‌گوید این سبک را می توان در بازی‌های سیاه‌چاله و اژدهایی نیز به گونه ای  برنامه ریزی کرد که اژدهای کاربر بتواند با پرتاب گوی‌های آتشین، دیگر اعضای بازی را منهدم کند. همچنین رئیس سیاه‌چاله می‌تواند با تکان دادن چوب جادو، گردو غبار ایجاد کند و داستان گویی را غنی‌تر کند.

بردگیم ها

به کمک Tilt Five کاربران می‌توانند بردگیم ها را نیز از راه دور بازی کنند. اتفاقی که روی برد شما می‌افتد به صورت عینی نیز روی بورد دوستتان قرار می‌گیرید. انگار که آن شخص نزدیک شما نشسته است و نه جای دیگر در دورترین نقطه کره زمین. وبسایت های زیادی هستند که اجازه این کار را به شما می‌دهند ولی سرو کار داشتن با برد فیزیکی تجربه جالبتری است.

السورث می‌گوید در کنار ذخیره کردن بازی، واقعیت افزوده به شما این اجازه را می‌دهد تا بازی‌ها را روی یوتیوب و توییچ نیز استریم کنید. همچنین می‌توانید حرکات خود را به صورت مخفی نیز برنامه ریزی کنید.

آینده روشن بردگیم های هولوگرافیک

چندین کمپانی فعال در حوزه گیم مشارکت خود با Tilt Five را کلید زده اند، برای مثال Fantasy Grounds که اپ رومیزی عناوینی از قبیل Dungeons & Dragons و Call of Cthulhu and Pathfinder را طراحی کرده، یکی از آنها است.

به گفته السورث Tilt Five حین حضور در بزرگترین نمایشگاه بردگیم ها با عنوان GenCon با استقبال بسیاری از شرکت های سازنده بازی های رومیزی مواجه شده که نشان دهنده پتانسیل بالای همکاری با آنها در آینده است.

هرچند توسعه بازی های ویدیویی تا حد زیادی افراد را از برد گیم ها دور کرد اما این صنعت در سال های اخیر روند رو به رشدی را طی کرده است. کمپانی ها نیز با روی آوردن به نوآوری هایی نظیر استفاده از پتانسیل های موبایل و حتی دستیار هوشمند الکسا سعی در جذب گیمرها داشته اند؛ بنابرین توسعه یک پلتفرم واقعیت افزوده برای بردگیم ها آنقدرها هم دور از انتظار نیست.

پکیج پایه Tilt Five در کیک استارتر 299 دلار قیمت گذاری شده و با عینک هوشمند سفید یا مشکی، کنترلر، صفحه بازی با سطح ضد انعکاس و مقاوم در برابر آب و مجموعه ای از بازی ها ارائه خواهد شد. کمپانی سازنده همچنین SDK بازی را هم در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد تا گیم های بیشتری را طراحی کنند. سیستم بازی هولوگرافیک  Tilt Five احتمالا اواخر بهار آینده به بازار عرضه خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مهدی ق
    مهدی ق | ۳ مهر ۱۳۹۸

    ?

  • Modav
    Modav | ۳ مهر ۱۳۹۸

    بابا این خارجیا زندگی میکننا!
    ما تو کف یه پی‌اس‌۴ش موندیم!
    من به شخصه اگه یه همچین چیزی از نزدیک ببینم سنگ‌کوب میکنم!

مطالب پیشنهادی