ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رمزنگاری پسا کوانتوم
تکنولوژی

آیا فناوری کوانتومی گوگل ارز‌های دیجیتال را تهدید می‌کند؟

رمزنگاری ارز‌های دیجیتال مسئله مهمی برای برقراری امنیت معاملات بین این رمز ارز‌ها به حساب می‌آید. با این حال دستیابی گوگل به محاسبات کوانتومی که می‌تواند کار یک ابر رایانه را در کسری از ثانیه انجام ...

کورش چایچی
نوشته شده توسط کورش چایچی | ۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۰

رمزنگاری ارز‌های دیجیتال مسئله مهمی برای برقراری امنیت معاملات بین این رمز ارز‌ها به حساب می‌آید. با این حال دستیابی گوگل به محاسبات کوانتومی که می‌تواند کار یک ابر رایانه را در کسری از ثانیه انجام دهد، باعث شده تا دنیای ارز دیجیتال در نگرانی فرو رود.

در واقع برتری کوانتومی یعنی یک کامپیوتر کوانتومی می‌تواند محاسباتی را انجام دهد که با استفاده از سریع‌ترین کامپیوتر‌های عادی در زمان معقول غیر قابل محاسبه است. گوگل می‌گوید که با چیپ ۵۳ کیوبیتی خود توانسته در ۲۰۰ ثانیه محاسبات ابر رایانه‌ای را انجام دهد که به صورت معمول چند هزار سال طول می‌کشید. یک محقق گوگل در این رابطه گفته است:

بر اساس اطلاعاتی که ما داریم، این تحقیقات اولین محاسبات انجام شده با یک کامپیوتر کوانتومی است.

آیا این اتفاق ارز‌های دیجیتال را تهدید می‌کند؟ رمزنگاری فعلی بیت کوین از نوع ۲۵۶ بیتی (SHA-256) است و از رمزنگاری پیچیده امضای دیجیتال (ECDSA) برای تولید زوج کلید‌های عمومی و خصوصی استفاده می‌کند. با توجه به امنیت آن، مدتی طول خواهد کشید تا کامپیوتر‌ها (کوانتومی و یا غیر کوانتومی) بتوانند این رمزنگاری پیچیده و امن را بشکنند. اما محققین این حوزه بر اساس تخمین‌هایشان می‌گویند این اتفاق ممکن است در چند سال آینده رخ دهد.

رمزنگاری پست کوانتوم

گزارش‌های موجود می‌گویند که تعداد کیوبیت‌ها (واحد پایه اطلاعات کوانتومی در سیستم دو مرحله‌ای مکانیک کوانتومی) سالانه دو برابر شده و از این جهت از قانون مور پیشی خواهد گرفت. در نتیجه این کامپیوتر‌ها می‌توانند تا سال ۲۰۲۴ رمزنگاری نظامی را نیز بشکنند.

همچنین می‌توان رمزنگاری SHA-512 را برای امن‌تر کردن هر چه بیشتر الگوریتم‌های ارز دیجیتال توسعه داد تا از انهدام ارز‌های دیجیتال توسط این غول جستجو جلوگیری کنیم. البته تکنولوژی بلاک چین مقاوم به کامپیوتر‌های کوانتومی وجود دارد که از این کار جلوگیری کند.

نگرانی بزرگتر شاید مربوط به قدرت گوگل شود. در حال حاضر گوگل بخش زیادی از اینترنت را تحت کنترل خود دارد و حتی می‌تواند انتخاب کند که چه خبری در اینترنت پخش شود. این کمپانی حتی از بعضی دولت‌ها نیز قوی‌تر بوده و دستیابی اخیر آن‌ها به محاسبات کوانتومی، می‌تواند امنیت هر داده‌ای در جهان را به خطر بیاندازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Digik
    Digik | ۲ مهر ۱۳۹۸

    با ارزوی موفقیت روز افزون برای برادران گوگل و شرکا

مطالب پیشنهادی