ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

۱۰۰ استارتاپ
تکنولوژی

«۱۰۰ استارتاپ» آماده سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی در کسب‌وکارهای نوپا است

«۱۰۰ استارتاپ» نهادی است که به تازگی با برنامه‌ی سرمایه‌گذاری گسترده در مرحله بذری و پیش‌بذری و هدف تغییر این شرایط و بازگرداندن پویایی و هیجان به زیست‌بوم کارآفرینی تاسیس شده و توسط همکاری با ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲ مهر ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۵

«۱۰۰ استارتاپ» نهادی است که به تازگی با برنامه‌ی سرمایه‌گذاری گسترده در مرحله بذری و پیش‌بذری و هدف تغییر این شرایط و بازگرداندن پویایی و هیجان به زیست‌بوم کارآفرینی تاسیس شده و توسط همکاری با «موسسه دانش‌بنیان برکت»، «معاونت علمی ریاست‌جمهوری» و «صندوق نوآوری و شکوفایی» قصد سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های مرحله بذری و پیش‌بذری را دارد.

۱۰۰ استارتاپ

در شرایط اقتصادی کنونی بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در حوزه‌های کم‌خطرتری در اکوسیستم استارت آپی سرمایه‌گذاری کنند. یکی از آسیب‌های این تغییر در شیوه‌ی سرمایه‌گذاری، کاهش شدید سرمایه‌گذاری در مرحله‌ بذری کسب‌وکارها است که مانع صعود و رشد استارتاپ‌های این مرحله شده است و انگیزه‌ی کارآفرینان برای خلق استارتاپ‌های جدید را نیز کاهش داده است.

«محمد یاراحمدی» مدیر روابط عمومی مجموعه ۱۰۰ استارتاپ ضمن اعلام این مطالب به دیجیاتو می‌گوید که سرمایه‌گذاران ایرانی حتی در مرحله Seed هم از سرمایه‌گذاری واهمه دارند و کمتر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی است که تازه در مراحل اولیه کار خودشان هستند:

«این موضوع به مرور به ضرر اکوسیستم خواهد بود. بخش‌های خصوصی را از سرمایه‌گذاری و اکوسیستم استارت‌آپی دور خواهر کرد و فضا را مسموم می‌کند. در ۱۰۰ استارت‌آپ اما توانستیم چندین سرمایه‌گذار را با یکدیگر شریک کرده و آنها را ترغیب به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هایی کنیم که در مرحله پیش‌بذری و بذری قرار دارند.»

یاراحمدی تاکید می‌کند که ازدیاد سرمایه‌گذاران و شریک شدن آنها با یکدیگر باعث می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری پایین بیاید و اگر هم در این میان ضرری صورت بگیرد، ضربه بزرگی به مجموعه خاصی وارد نشود. او تاکید می‌کند که در حال حاضر بسیاری از شتاب‌دهنده‌های فعالیت خود را کم کردند و این مسائل نشان از این مساله می‌دهد که حال اکوسیستم چندان خوب نیست و باید به آن جان دوباره‌ای بخشید.

۱۰۰ استارتاپ

یار احمدی با اشاره به این موضوع که سرمایه‌گذاری در مرحله پیش بذری و بذری یک مساله بسیار مهم و استراتژیک است، تاکید می‌کند که وجود مجموعه‌های دولتی و حاکمیتی بزرگی چون «موسسه دانش‌بنیان برکت»، «معاونت علمی ریاست‌جمهوری» و «صندوق نوآوری و شکوفایی» باعث شده که سرمایه‌گذاران اعتماد کنند و وارد این نوع سرمایه‌گذاری بشوند:

«بنیانگذاران ۱۰۰ استارتاپ شاید دولتی باشند اما سرمایه‌گذاران دخیل در این امر شامل شرکت‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ و کوچک خصوصی هستند. امروز سرمایه‌گذارانی چون ایران خودرو، شناسا، تبیان و مبین ایران در مجموعه ۱۰۰ استارتاپ قرار دارند و به زودی مجموعه‌های بزرگ دیگری نیز به آن اضافه خواهند شد.»

آنطور که یاراحمدی می‌گوید تمرکز ۱۰۰ استارتاپ برخلاف سرمایه‌گذاران دیگر الزاما روی فروشگاه‌های اینترنتی نیست و آنها روی کسب‌وکارهای فعال پیرامون موضوعاتی چون «هوش مصنوعی، نفت و معدن، انرژی، گردشگری، سرگرمی، خدمات شهری، اینترنت اشیا و دیگر مسائل است.» او می‌گوید سرمایه‌گذاری ۱۰۰ استارتاپ برای کسب‌وکارهای خدماتی در مرحله پیش بذری ۵۰ میلیون تومان و برای کسب‌وکارهای محصول محور ۱۰۰ میلیون تومان است:

«در استارت‌ ‌آپ‌های مرحله بذری نیز این رقم برای کسب‌وکارهای خدماتی ۱۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان است و برای استارت‌آپ‌های محصول محور نیز ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان متغیر است.»

۱۰۰ استارتاپ

این نهاد تازه تاسیس علاوه بر صندوق بذرمایه خود، اجزای دیگری چون شبکه‌ی راهبران (منتورها) و شبکه‌ی پشتیبانی نیز دارد. شبکه‌ی راهبران از مجموعه گسترده‌ای از راهبران و مشاوران تخصصی تشکیل شده است که علاوه بر کمک به استارتاپ‌ها در دوره‌ی سرمایه‌گذاری و شتابدهی مسئولیت داوری سرمایه‌گذاری بر استارتاپ‌ها و همچنین نقش نمایندگی سرمایه‌گذار را نیز برعهده دارند.

استارتاپ‌های متقاضی سرمایه‌گذاری در مراحل پیش‌بذری و بذری می‌توانند به وب‌سایت ۱۰۰ استارتاپ و بخش «ثبت‌نام سرمایه‌پذیر» مراجعه کنند. برای ثبت‌نام لازم است اطلاعات کسب‌وکار در قالب متن ارائه به سرمایه‌گذار (Pitch Deck)، رزومه و تعیین سهام هم‌بنیان‌گذاران، پیش‌بینی مالی و فیلمی کوتاه (حداکثر ۵دقیقه‌ای) درباره‌ تیم و کسب‌وکارتان بارگذاری شود.

استارتاپ‌ها پس از ثبت نام در مدت ۳ روز ارزیابی اولیه می‌شوند. سپس در صورت تایید در ارزیابی اولیه یک راهبر ارشد به ایشان معرفی می‌شود. این راهبر مسئولیت پیگیری امور تیم در ۱۰۰ استارتاپ و کمک به ایشان برای آمادگی داوری نهایی را بر عهده دارد. پس از داوری حضوری و نهایی توسط ۳-۵ داور در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار و صنعت مربوطه، ‌استارتاپ‌های تایید شده به سرعت وارد فرایند سرمایه‌گذاری و شتابدهی می‌شوند. در این دوره علاوه بر پرداخت مبلغ بذرمایه استارتاپ‌ها می‌توانند از مشاوره‌ی راهبران و مشاوران تخصصی، کمک‌های حقوقی نهاد پشتیبان و استفاده زیرساخت‌های همکاران ۱۰۰ استارتاپ بهره‌مند شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی